Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Czy znasz sposoby, dzięki którym możliwe jest otrzymanie tlenu z powietrza? W poniższym wirtualnym laboratorium możesz sprawdzić, jak wykonać taki eksperyment. Do metalowego ostrosłupa dodaj ciekły azot, a następnie, kiedy w szklanym naczyniu, znajdującym się pod ostrosłupem, zbierze się ciecz, włóż do niego zapalone łuczywko.

W formularzu zanotuj własną hipotezę, potrzebny sprzęt, odczynniki oraz swoje obserwacje i wyniki, a następnie zapisz wnioski.

R113AWSxuw54C
Wirtualne laboratorium pt. „Jak otrzymać tlen z powietrza?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Patrycja Męcik, licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
Rsjy08VkG8EyT
Analiza eksperymentu: Tytuł eksperymentu Problem badawczy: Treść problemu badawczego. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Czy znasz sposoby, dzięki którym możliwe jest otrzymanie tlenu z powietrza? Zapoznaj się z opisem poniższego doświadczenia, a następnie wykonaj ćwiczenia sprawdzające.

Analiza eksperymentu:

Jak otrzymać tlen z powietrza?

Problem badawczy:

Czy za pomocą ciekłego azotu można otrzymać tlen z powietrza?

Hipoteza:

Używając ciekłego azotu, można otrzymać tlen z powietrza.

Sprzęt laboratoryjny:

  • metalowy ostrosłup – naczynie w kształcie ostrosłupa, którego dno stanowi wierzchołek ostrosłupa;

  • szklane naczynie – na przykład zlewka, to jest  naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • łuczywo – kawałek smolnego przesyconego żywicą drewna, z reguły z drzewa iglastego.

Odczynniki chemiczne:

ciekły azot.

Przebieg eksperymentu:

  1. Wlanie ciekłego azotu do metalowego ostrosłupa.

  2. Ustawienie pod ostrosłupem szklanego naczynia.

  3. Włożenie do naczynia zapalonego łuczywa po zebraniu cieczy.

Obserwacje:

Po otwarciu naczynia z ciekłym azotem pojawia się dym (para). Po nalaniu do metalowego ostrosłupa, pokrywa się on szronem. Po chwili z ostrosłupa zaczyna się skraplać ciecz. Zapalone łuczywko, włożone do szklanego naczynia, powoduje wyraźny rozbłysk.

Wyniki:

Zebrana ciecz w szklanym naczyniu to skroplony tlen z powietrza.

Wnioski:

Używając ciekłego azotu, można otrzymać tlen z powietrza. Hipoteza została potwierdzona.

Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego w powyższym eksperymencie możemy wykorzystać ciekły azot?

RilsJeTfWwVCU
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Korzystając z tabeli, zastanów się, czy do skroplenia tlenu można wykorzystać ciekły metan. Odpowiedź uzasadnij.

TN – normalna temperatura wrzenia przy ciśnieniu 1013,25 hPa

ciecz

TN K

He

4,2

H2

20,3

Ne

27,1

N2

77,3

Ar

87,3

O2

90,2

CH4

111,6

Indeks dolny Źródło: www.hvacr.pl, dostęp: 22.10.2021. Indeks dolny koniec

Ćwiczenie 3
RTHYcHdjDKCJa
Zaznacz spośród poniższych wszystkie przyczyny, która uzasadniają niską temperaturę wrzenia helu. Możliwe odpowiedzi: 1. Słabe oddziaływania pomiędzy atomami helu., 2. Pełne obsadzenie powłoki walencyjnej elektronami., 3. Mała masa atomowa., 4. Gęstość.
Ćwiczenie 4
RGTU9NnCIMB6I
Zaznacz, które z poniższych gazów można skroplić, wykorzystując do tego celu ciekły azot. Możliwe odpowiedzi: 1. Argon., 2. Metan., 3. Tlen., 4. Wodór.