Wirtualne laboratorium – S
Potrafisz podać przykład reakcji tlenku z wodą, w wyniku której otrzymasz kwas tlenowy? Umiesz zaplanować takie doświadczenie? W jaki sposób potwierdzisz, że otrzymanym produktem jest kwas? Przeprowadź eksperyment w wirtualnym laboratorium, a na pewno udzielisz odpowiedzi na powyższe pytania. Zapoznaj się z problemem badawczym, zaproponuj hipotezę, zanotuj obserwacje i wyniki oraz sformułuj wnioski.
Potrafisz podać przykład reakcji tlenku z wodą w wyniku której otrzymasz kwas tlenowy? Umiesz zaplanować takie doświadczenie? W jaki sposób potwierdzisz, że otrzymanym produktem jest kwas? Zapoznaj się z opisem doświadczenia, a na pewno będziesz znał odpowiedź na powyższe pytania. Zapoznaj się z problemem badawczym, hipotezą, obserwacjami i wynikami oraz sformułowanymi wnioski.
Analiza eksperymentu:
Otrzymywanie kwasów tlenowych w wyniku reakcji odpowiednich tlenków z wodą.
Problem badawczy:
Czy w wyniku reakcji tlenku z wodą można otrzymać kwas tlenowy?
Hipoteza:
W wyniku reakcji tlenku z wodą można otrzymać kwas tlenowy.
Sprzęt laboratoryjny:
statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;
pipety – wąskie rurki służące do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;
łyżeczki – długie trzonki wykonane ze szkła, porcelany lub metalu zakończone z jednej strony łyżeczką.
Odczynniki chemiczne:
wskaźnik uniwersalny; tlenek siarki(); suchy lód; tlenek fosforu(); tlenek krzemu().
Przebieg eksperymentu:
1. Umieszczenie w probówce trzech centymetrów sześciennych wody ze wskaźnikiem uniwersalnym.
2. Przez roztwór w probówce przepuszczono gazowy tlenek siarki().
3. Doświadczenie powtórzono dla pozostałych trzech tlenków wsypując je do roztworu wody ze wskaźnikiem uniwersalnym
Obserwacje:
W probówkach do których dodano: tlenek siarki(), suchy lód oraz tlenek fosforu() roztwór zmienił barwę z zielonego na czerwone. Natomiast w probówce z tlenkiem krzemu() brak zmian.
Wyniki:
W probówkach, w których znalazły się tlenki: siarki(), węgla() oraz fosforu() doszło do spadku pH. W przypadku probówki z tlenkiem krzemu() nie doszło do zmian pH.
Wnioski:
W probówkach, w których nastąpiła zmiana koloru z zielonej na czerwoną jako produkt powstał kwas. Za zmianę zabarwienia odpowiada wskaźnik uniwersalny, który w środowisku kwasowym przyjmuje czerwone zabarwienie. Tlenek krzemu() nie reaguje z wodą, brak widocznych objawów reakcji. Tlenek siarki(), zestalony tlenek węgla() oraz tlenek fosforu() reagują z wodą w wyniku czego powstają odpowiednie kwasy tlenowe. Hipoteza została potwierdzona.
Zapisz równania reakcji zachodzących w probówkach. Porównaj odpowiedzi z poniższymi.
Dlaczego w powyższym doświadczeniu wykorzystujemy wskaźnik kwasowo‑zasadowy?