Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Potrafisz podać przykład reakcji tlenku z wodą, w wyniku której otrzymasz kwas tlenowy? Umiesz zaplanować takie doświadczenie? W jaki sposób potwierdzisz, że otrzymanym produktem jest kwas? Przeprowadź eksperyment w wirtualnym laboratorium, a na pewno udzielisz odpowiedzi na powyższe pytania. Zapoznaj się z problemem badawczym, zaproponuj hipotezę, zanotuj obserwacje i wyniki oraz sformułuj wnioski.

R17svnlHqjSzd
Wirtualne laboratorium pt. „Otrzymywanie kwasów tlenowych w wyniku reakcji odpowiednich tlenków z wodą”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10G54Q2NNuej
Analiza eksperymentu: Tytuł eksperymentu Problem badawczy: Treść problemu badawczego. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Potrafisz podać przykład reakcji tlenku z wodą w wyniku której otrzymasz kwas tlenowy? Umiesz zaplanować takie doświadczenie? W jaki sposób potwierdzisz, że otrzymanym produktem jest kwas? Zapoznaj się z opisem doświadczenia, a na pewno będziesz znał odpowiedź na powyższe pytania. Zapoznaj się z problemem badawczym, hipotezą, obserwacjami i wynikami oraz sformułowanymi wnioski.

Analiza eksperymentu:

Otrzymywanie kwasów tlenowych w wyniku reakcji odpowiednich tlenków z wodą.

Problem badawczy:

Czy w wyniku reakcji tlenku z wodą można otrzymać kwas tlenowy?

Hipoteza:

W wyniku reakcji tlenku z wodą można otrzymać kwas tlenowy.

Sprzęt laboratoryjny:

  • statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • pipety – wąskie rurki służące do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • łyżeczki – długie trzonki wykonane ze szkła, porcelany lub metalu zakończone z jednej strony łyżeczką.

Odczynniki chemiczne:

wskaźnik uniwersalny; tlenek siarki(VI); suchy lód; tlenek fosforu(V); tlenek krzemu(IV).

Przebieg eksperymentu:

1. Umieszczenie w probówce trzech centymetrów sześciennych wody ze wskaźnikiem uniwersalnym.

2. Przez roztwór w probówce przepuszczono gazowy tlenek siarki(VI).

3. Doświadczenie powtórzono dla pozostałych trzech tlenków wsypując je do roztworu wody ze wskaźnikiem uniwersalnym

Obserwacje:

W probówkach do których dodano: tlenek siarki(VI), suchy lód oraz tlenek fosforu(V) roztwór zmienił barwę z zielonego na czerwone. Natomiast w probówce z tlenkiem krzemu(IV) brak zmian.

Wyniki:

W probówkach, w których znalazły się tlenki: siarki(VI), węgla(IV) oraz fosforu(V) doszło do spadku pH. W przypadku probówki z tlenkiem krzemu(IV) nie doszło do zmian pH.

Wnioski:

W probówkach, w których nastąpiła zmiana koloru z zielonej na czerwoną jako produkt powstał kwas. Za zmianę zabarwienia odpowiada wskaźnik uniwersalny, który w środowisku kwasowym przyjmuje czerwone zabarwienie. Tlenek krzemu(IV) nie reaguje z wodą, brak widocznych objawów reakcji. Tlenek siarki(VI), zestalony tlenek węgla(IV) oraz tlenek fosforu(V) reagują z wodą w wyniku czego powstają odpowiednie kwasy tlenowe. Hipoteza została potwierdzona.

Ćwiczenie 1

Zapisz równania reakcji zachodzących w probówkach. Porównaj odpowiedzi z poniższymi.

RWppYkisLrzXo
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RkZRAGtDABNfq
(Uzupełnij).
R3BdsNeyzDyr3
Ćwiczenie 2
Zaznacz, jakiego innego wskaźnika można byłoby użyć do przeprowadzenia tych reakcji? Możliwe odpowiedzi: 1. Oranżu metylowego., 2. Fenoloftaleiny., 3. Błękitu bromotymolowego., 4. Tymoloftaleiny.
Ćwiczenie 3

Dlaczego w powyższym doświadczeniu wykorzystujemy wskaźnik kwasowo‑zasadowy?

RANtBGBISP9Cp
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RNe4j1ebzWcKb
Ćwiczenie 4
Gdyby w analogicznym doświadczeniu użyć jako wskaźnika oranżu metylowego, jaki kolor przyjąłby roztwór w probówce, do której doprowadzono gazowy tlenek siarki(VI)? Możliwe odpowiedzi: 1. Czerwony., 2. Pomarańczowy., 3. Żółty., 4. Nastąpiłoby odbarwienie roztworu.
RcOcfvyGWUFR4
Ćwiczenie 5
Których z poniższych wskaźników nie można wykorzystać w powyższym doświadczeniu? Możliwe odpowiedzi: 1. fenoloftaleiny, 2. tymoloftaleiny, 3. zieleni malachitowej, 4. indygokarminu, 5. oranżu metylowego