Przeprowadź dwuczęściowe doświadczenie, którego celem jest zbadanie, w jaki sposób obecność dielektryka między okładkami kondensatora wpływa na pojemność kondensatora.
Doświadczenie 1
Ujęcie jakościowe
Problem badawczy
Celem pierwszej części eksperymentu jest wykazanie, że materia ma wpływ na pojemność kondensatora.
Hipoteza
Obecność materii pomiędzy okładkami kondensatora zwiększa jego pojemność.
Co będzie potrzebne
Zapoznaj się z punktem „Wyposażenie laboratorium” instrukcji zawartej w Wirtualnym Laboratorium. Zwróć szczególną uwagę na określenia „zasilacz wysokonapięciowy” oraz „woltomierz wysokonapięciowy”.
Ćwiczenie 1
Ryu0YlIDu9lkI
Wskaż właściwy związek logiczny pomiędzy użyciem wysokonapięciowego zasilacza a wysokonapięciowego woltomierza Możliwe odpowiedzi: 1. Bezpośrednią konsekwencją umotywowanej decyzji o użyciu wysokonapięciowego zasilacza jest użycie wysokonapięciowego woltomierza., 2. Bezpośrednią konsekwencją umotywowanej decyzji o użyciu wysokonapięciowego woltomierza jest użycie wysokonapięciowego zasilacza., 3. Decyzja o użyciu każdego z tych sprzętów zapada niezależnie od decyzji o użyciu tego drugiego., 4. W tym eksperymencie konieczne jest użycie wysokonapięciowego zasilacza; woltomierz może być dowolny., 5. W tym eksperymencie konieczne jest użycie wysokonapięciowego woltomierza; zasilacz może być dowolny.
1
Ćwiczenie 2
Uzasadnij właściwy związek logiczny wskazany w poprzednim ćwiczeniu.
uzupełnij treść
W zaproponowanym eksperymencie konieczne jest użycie wysokiego napięcia elektrycznego, rzędu tysięcy woltów, dla uzyskania czytelnych wyników. Pierwszym krokiem przy doborze wyposażenia jest więc zrealizowanie tej potrzeby, czyli wykorzystanie zasilacza wysokonapięciowego. Drugim krokiem jest pomiar uzyskanego napięcia oraz jego zmiany wywołanej wsuwaniem próbek materii pomiędzy płytki kondensatora. Do tego służy woltomierz, którego parametry należy dobrać do używanego napięcia.
Ćwiczenie 3
Ze względu na używane napięcie elektryczne w tym eksperymencie konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności! Sprawdź, czy dobrze rozumiesz ten aspekt swojej pracy.
RSn3MgoMNMBGY
Rozstrzygnij, w konwencji testu prawda {P} / fałsz {F}, czy poszczególne napisy i oznakowania na woltomierzu i zasilaczu odnoszą się bezpośrednio do wskazania zagrożenia dla zdrowia i życia eksperymentatora. Woltomierz; napisy:
Volts P / F
DC P / F
ON P / F
OFF P / F
Zasilacz; napisy:
Rozstrzygnij, w konwencji testu prawda {P} / fałsz {F}, czy poszczególne napisy i oznakowania na woltomierzu i zasilaczu odnoszą się bezpośrednio do wskazania zagrożenia dla zdrowia i życia eksperymentatora. Woltomierz; napisy:
Volts P / F
DC P / F
ON P / F
OFF P / F
Zasilacz; napisy:
1. Woltomierz, nawet wysokonapięciowy, jest sam w sobie niegroźny. Napisy na nim informują o jego przeznaczeniu (tutaj: pomiar napięcia stałego) a jego włączanie i wyłączanie nie stanowią żadnego nowego zagrożenia. Oczywiście należy uważać na jego podłączanie i odłączanie, jeśli przewody łączą woltomierz z obiektem pod napięciem. Takim obiektem jest na pewno zasilacz.
W tym doświadczeniu mogą to też być okładki kondensatora!
2. Zasilacz wysokonapięciowy natomiast jest poważnym źródłem zagrożenia przy nieostrożnym obchodzeniu się z nim. a) Jest to sygnalizowane napisami ostrzegawczymi „Danger” oraz „High Voltage”. Sprawdź znaczenie tych słów, jeśli ich nie znasz. b) Podanie napięcia pracy zasilacza „2000 V” nie pozostawia wątpliwości na ten temat. c) Napis „DC” (oznacza napięcie stałe) nie informuje o dodatkowym zagrożeniu w porównaniu do napięcia zmiennego (oznaczanego symbolem AC). Różnice pomiędzy tymi rodzajami napięć (z punktu widzenia zagrożenia dla zdrowia i życia) wynikają z bardzo wielu czynników. Dlatego przyjmuje się wspólną granicę tzw. napięcia dotykowego dopuszczalnego na poziomie od 24 V do 48 V, zależnie od sytuacji. d) Każde włączenie wysokonapięciowego zasilacza (przycisk ON) powinno być poprzedzone ostatnim spojrzeniem na połączony obwód.
Instrukcja
Zapoznaj się z całą instrukcją do Wirtualnego Laboratorium i przeprowadź pomiary pozwalające rozstrzygnąć postawiony problem badawczy.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
Podsumowanie
Polecenie 1
RVeFZUrKCjQe4
Uzupełnij notatkę, by stanowiła ona zwięzły opis oraz syntetyczne podsumowanie obserwacji poczynionych podczas doświadczenia w Wirtualnym Laboratorium. Po naładowaniu kondensatora i podłączeniu go do woltomierza, mamy pewność, że wsunięcie dielektryka nie spowoduje zmiany 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu. Wsuwając dielektryk stwierdzamy, że wskazania woltomierza 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu i osiągają wartość 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu.
W warunkach prowadzonej obserwacji pojemność elektryczna kondensatora jest 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu proporcjonalna do napięcia panującego między jego okładkami. Stwierdzamy więc, że wsuwanie dielektryka pomiędzy okładki kondensatora powoduje 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu jego pojemności w tym większym stopniu, im 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu część okładek zawiera pomiędzy sobą dielektryk.
Takie zachowanie stwierdzono w przypadku 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu dielektryków. Upoważnia to do zapisania 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu: w wyniku poczynionych obserwacji hipoteza badawcza 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu.
Dodatkowo, ponieważ stwierdzono, że wsuwanie różnych dielektryków powoduje 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu zmniejszenie napięcia na okładkach kondensatora, to różnice pomiędzy właściwościami różnych materiałów dielektrycznych można ująć 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu. Będzie to przedmiotem kolejnego doświadczenia, zawierającego 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu.
Uzupełnij notatkę, by stanowiła ona zwięzły opis oraz syntetyczne podsumowanie obserwacji poczynionych podczas doświadczenia w Wirtualnym Laboratorium. Po naładowaniu kondensatora i podłączeniu go do woltomierza, mamy pewność, że wsunięcie dielektryka nie spowoduje zmiany 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu. Wsuwając dielektryk stwierdzamy, że wskazania woltomierza 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu i osiągają wartość 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu.
W warunkach prowadzonej obserwacji pojemność elektryczna kondensatora jest 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu proporcjonalna do napięcia panującego między jego okładkami. Stwierdzamy więc, że wsuwanie dielektryka pomiędzy okładki kondensatora powoduje 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu jego pojemności w tym większym stopniu, im 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu część okładek zawiera pomiędzy sobą dielektryk.
Takie zachowanie stwierdzono w przypadku 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu dielektryków. Upoważnia to do zapisania 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu: w wyniku poczynionych obserwacji hipoteza badawcza 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu.
Dodatkowo, ponieważ stwierdzono, że wsuwanie różnych dielektryków powoduje 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu zmniejszenie napięcia na okładkach kondensatora, to różnice pomiędzy właściwościami różnych materiałów dielektrycznych można ująć 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu. Będzie to przedmiotem kolejnego doświadczenia, zawierającego 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu.
Doświadczenie 2
Ujęcie ilościowe
Celem drugiej części eksperymentu jest wykazanie, że wpływ materii na pojemność kondensatora można przedstawić ilościowo za pomocą względnej przenikalności elektrycznej dielektryka.
Problem badawczy
Wyznaczenie wartości względnej przenikalności elektrycznej trzech dielektryków.
Hipoteza
Różne dielektryki cechują przenikalności elektryczne o różnych wartościach.
Co będzie potrzebne
1. Wykorzystaj to samo wyposażenie co w pierwszym doświadczeniu „Ujęcie jakościowe”. 2. Rozważ przygotowanie arkusza kalkulacyjnego, zgodnie z planem tabelki omówionym w poleceniu 3., do którego wpiszesz wyniki pomiarów.
Polecenie 2
RTsAnk19KNAxB
Uzupełnij tekst, by stworzyć plan opracowywania wyników pomiarów i przygotować służącą temu tabelkę. Wynikiem pomiaru w tym eksperymencie jest 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. przenikalność elektryczna trzech materiałów. Jest to wielkość mierzona 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. , a wielkościami mierzonymi 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. są 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. oraz 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. .
Podstawą do obliczenia niepewności 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. , oznaczanej 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. , są niepewności 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. wielkości zmierzonych pośrednio, gdyż każda z nich jest mierzona 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. . Niepewności te oznaczamy za pomocą symbolu 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. , gdzie oznacza mierzoną wielkość.
Uzupełnij tekst, by stworzyć plan opracowywania wyników pomiarów i przygotować służącą temu tabelkę. Wynikiem pomiaru w tym eksperymencie jest 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. przenikalność elektryczna trzech materiałów. Jest to wielkość mierzona 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. , a wielkościami mierzonymi 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. są 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. oraz 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. .
Podstawą do obliczenia niepewności 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. , oznaczanej 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. , są niepewności 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. wielkości zmierzonych pośrednio, gdyż każda z nich jest mierzona 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. . Niepewności te oznaczamy za pomocą symbolu 1. , 2. tylko jednokrotnie, 3. , 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. , 10. względna, 11. ładunek na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. , gdzie oznacza mierzoną wielkość.
Pojemność próżniowego kondensatora płaskiego jest dana wzorem:
(1)
gdzie - ładunek na okładkach kondensatora, zaś napięcie miedzy okładkami. Gdy między okładkami kondensatora umieścimy dielektryk (np. szkło), wówczas jego pojemność zmieni się:
(2)
gdzie jest napięciem między okładkami kondensatora z dielektrykiem, a jest względną przenikalnością elektryczną dielektryka.
Dzieląc stronami równania (2) przez (1) dostajemy wyrażenie na :
(3)
Wyrażenie to można wykorzystać do wyznaczenia wielkości . Wystarczy jedynie zmierzyć napięcia i .
W doświadczeniu, które wykonujesz w Wirtualnym Laboratorium, względna przenikalność elektryczna jest wielkością mierzoną pośrednio. Wyznacza się ją na podstawie bezpośrednich pomiarów napięcia (między okładkami kondensatora próżniowego) oraz napięcia (kondensatora z dielektrykiem).
Można przyjąć, że niepewności graniczne obydwu pomiarów bezpośrednich są równe rozdzielczości użytego woltomierza, tj. . Dlatego w tabeli wystarczy umieścić jedną kolumnę z tą wielkością. Sposób wyznaczania niepewności standardowych w pomiarach pośrednich - tutaj chodzi o - jest omówiony w e‑materiale „Niepewność pomiaru wielkości mierzonej pośrednio”.
Wzór tabeli wyników pomiarów (dla potrzeb arkusza kalkulacyjnego)
Lp.
UIndeks dolny 00 (V)
U (V)
ΔdeltaU (V)
u(U) (V)
εepsilonIndeks dolny rr
u(εepsilonIndeks dolny rr)
1
2000
1,00
0,577
2
2000
1,00
0,577
3
2000
1,00
0,577
Podsumowanie
Polecenie 3
Wyznacz wartości względnych przenikalności elektrycznych dielektryków wykorzystanych w wirtualnym laboratorium. Oszacuj niepewności standardowe wykonanych pomiarów. Obliczenia wykonaj za pomocą kalkulatora bądź w przygotowanym arkuszu kalkulacyjnym. Przygotuj tabelę z wynikami. Na jej podstawie rozstrzygnij prawdziwość postawionej hipotezy.
Jeśli uzyskane wartości przenikalności elektrycznej okażą się być różne dla trzech losowo wybranych materiałów, o różnym składzie chemicznym i różnej strukturze wewnętrznej, to można uznać, że dla wielu innych materiałów także będą różne. Ewentualne istnienie różnych materiałów o jednakowych, z dokładnością do niepewności pomiarowej, wartościach należałoby wtedy traktować jako skutek przypadkowej zbieżności.
Dla zainteresowanych
Alternatywne wyposażenie, alternatywne pomiary
1
Polecenie 4
Zastanów się nad problemem upływu ładunku z kondensatora po jego naładowaniu, odłączeniu od zasilacza i podłączeniu do woltomierza. W Laboratorium Wirtualnym nie przewidziano występowania tego efektu. Świadczy o tym fakt, że po połączeniu kondensatora z woltomierzem, wskazania tego ostatniego nie maleją z upływem czasu. W rzeczywistości wskazania takiego woltomierza malałyby w tempie zależnym od pojemności kondensatora oraz od właściwości elektrycznych innych elementów wyposażenia. Odnieś się w krótkiej, 2‑3 zdaniowej wypowiedzi do każdego z poniższych punktów.
Opór wewnętrzny woltomierza nie jest nieskończony.
Materiał wypełniający przestrzeń między okładkami kondensatora jest izolatorem, ale nie idealnym. Na marginesie: czy wypełnienie przestrzeni pomiędzy okładkami metalem wpłynęłoby na pojemność kondensatora?
Czy izolacja przewodów, którą dotykasz ręką jest idealna?
Jakie zalecenia należy sformułować dla postępowania eksperymentalnego w związku z tymi stwierdzeniami?
Jak można zapobiec skutkom tego efektu wykorzystując nie woltomierz, lecz przyrząd do pomiaru łącznej ilości ładunku elektrycznego, który przepływa w określonym czasie przez zadany przekrój obwodu? Zapoznaj się ogólną zasadą działania takiego przyrządu, znanego pod różnymi nazwami: galwanometr balistyczny, kulombometr, kulombomierz i inne. Wykorzystaj analogię: kulombomierz jest tym dla amperomierza, czym w samochodzie miernik przebytej drogi dla prędkościomierza.
Zaprojektuj pomiar przenikalności elektrycznej z wykorzystaniem kulombomierza. a) Zaproponuj schemat obwodu zawierającego zasilacz, kondensator i kulombomierz. b) Opisz postępowanie eksperymentalne. c) Jakie wielkości byłyby mierzone bezpośrednio? d) Podaj związek łączący przenikalność elektryczną materiału z tymi wielkościami.