Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wirtualne Laboratorium Fizyki

Przeprowadź dwuczęściowe doświadczenie, którego celem jest zbadanie, w jaki sposób obecność dielektryka między okładkami kondensatora wpływa na pojemność kondensatora.

Doświadczenie 1

Ujęcie jakościowe

Problem badawczy

Celem pierwszej części eksperymentu jest wykazanie, że materia ma wpływ na pojemność kondensatora.

Hipoteza

Obecność materii pomiędzy okładkami kondensatora zwiększa jego pojemność.

Co będzie potrzebne

Zapoznaj się z punktem „Wyposażenie laboratorium” instrukcji zawartej w Wirtualnym Laboratorium. Zwróć szczególną uwagę na określenia „zasilacz wysokonapięciowy” oraz „woltomierz wysokonapięciowy”.

Ćwiczenie 1
Ryu0YlIDu9lkI
Wskaż właściwy związek logiczny pomiędzy użyciem wysokonapięciowego zasilacza a wysokonapięciowego woltomierza Możliwe odpowiedzi: 1. Bezpośrednią konsekwencją umotywowanej decyzji o użyciu wysokonapięciowego zasilacza jest użycie wysokonapięciowego woltomierza., 2. Bezpośrednią konsekwencją umotywowanej decyzji o użyciu wysokonapięciowego woltomierza jest użycie wysokonapięciowego zasilacza., 3. Decyzja o użyciu każdego z tych sprzętów zapada niezależnie od decyzji o użyciu tego drugiego., 4. W tym eksperymencie konieczne jest użycie wysokonapięciowego zasilacza; woltomierz może być dowolny., 5. W tym eksperymencie konieczne jest użycie wysokonapięciowego woltomierza; zasilacz może być dowolny.
1
Ćwiczenie 2

Uzasadnij  właściwy związek logiczny wskazany w poprzednim ćwiczeniu.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Ze względu na używane napięcie elektryczne w tym eksperymencie konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności! Sprawdź, czy dobrze rozumiesz ten aspekt swojej pracy.

RSn3MgoMNMBGY
Rozstrzygnij, w konwencji testu prawda {P} / fałsz {F}, czy poszczególne napisy i oznakowania na woltomierzu i zasilaczu odnoszą się bezpośrednio do wskazania zagrożenia dla zdrowia i życia eksperymentatora. Woltomierz; napisy:
Volts P / F
DC P / F
ON P / F
OFF P / F

Zasilacz; napisy:
Instrukcja

Zapoznaj się z całą instrukcją do Wirtualnego Laboratorium i przeprowadź pomiary pozwalające rozstrzygnąć postawiony problem badawczy.

R9OiGsDKXXu2U1
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
Podsumowanie
Polecenie 1
RVeFZUrKCjQe4
Uzupełnij notatkę, by stanowiła ona zwięzły opis oraz syntetyczne podsumowanie obserwacji poczynionych podczas doświadczenia w Wirtualnym Laboratorium. Po naładowaniu kondensatora i podłączeniu go do woltomierza, mamy pewność, że wsunięcie dielektryka nie spowoduje zmiany 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu. Wsuwając dielektryk stwierdzamy, że wskazania woltomierza 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu i osiągają wartość 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu.
W warunkach prowadzonej obserwacji pojemność elektryczna kondensatora jest 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu proporcjonalna do napięcia panującego między jego okładkami. Stwierdzamy więc, że wsuwanie dielektryka pomiędzy okładki kondensatora powoduje 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu jego pojemności w tym większym stopniu, im 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu część okładek zawiera pomiędzy sobą dielektryk.
Takie zachowanie stwierdzono w przypadku 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu dielektryków. Upoważnia to do zapisania 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu: w wyniku poczynionych obserwacji hipoteza badawcza 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu.
Dodatkowo, ponieważ stwierdzono, że wsuwanie różnych dielektryków powoduje 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu zmniejszenie napięcia na okładkach kondensatora, to różnice pomiędzy właściwościami różnych materiałów dielektrycznych można ująć 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu. Będzie to przedmiotem kolejnego doświadczenia, zawierającego 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu 1. #wniosku, 2. spadek, 3. mniejsza, 4. rozumowanie teoretyczne, 5. zero, 6. #niejednakowe, 7. #wzrost, 8. #ilościowo, 9. #stopniowo, 10. jednakowe, 11. #maleją, 12. napięcia między okładkami kondensatora, 13. wprost, 14. #została potwierdzona, 15. jakościowo, 16. #większa, 17. pozostała nierozstrzygnięta, 18. #ładunku zgromadzonego na okładkach kondensatora, 19. #wszystkich, 20. tezy, 21. powyżej początkowej wartości 2000V, 22. została obalona, 23. #pomiędzy zero a początkową wartością 2000 V, 24. części, 25. energii elektrycznej w kondensatorze, 26. #pomiary, 27. skokowo, 28. nową obserwację, 29. #odwrotnie, 30. rosną, 31. założenia, 32. dowodu.
Doświadczenie 2

Ujęcie ilościowe

Celem drugiej części eksperymentu jest wykazanie, że wpływ materii na pojemność kondensatora można przedstawić ilościowo za pomocą względnej przenikalności elektrycznej εr dielektryka.

Problem badawczy

Wyznaczenie wartości względnej przenikalności elektrycznej trzech dielektryków.

Hipoteza

Różne dielektryki cechują przenikalności elektryczne o różnych wartościach.

Co będzie potrzebne

1. Wykorzystaj to samo wyposażenie co w pierwszym doświadczeniu „Ujęcie jakościowe”. 
2. Rozważ przygotowanie arkusza kalkulacyjnego, zgodnie z planem tabelki omówionym w poleceniu 3., do którego wpiszesz wyniki pomiarów.

Polecenie 2
RTsAnk19KNAxB
Uzupełnij tekst, by stworzyć plan opracowywania wyników pomiarów i przygotować służącą temu tabelkę. Wynikiem pomiaru w tym eksperymencie jest 1. Δεr, 2. tylko jednokrotnie, 3. u(X), 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. u(εr), 10. względna, 11. ładunek Q na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie U na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie U0 na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. ΔX przenikalność elektryczna εr trzech materiałów. Jest to wielkość mierzona 1. Δεr, 2. tylko jednokrotnie, 3. u(X), 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. u(εr), 10. względna, 11. ładunek Q na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie U na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie U0 na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. ΔX, a wielkościami mierzonymi 1. Δεr, 2. tylko jednokrotnie, 3. u(X), 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. u(εr), 10. względna, 11. ładunek Q na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie U na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie U0 na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. ΔX są 1. Δεr, 2. tylko jednokrotnie, 3. u(X), 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. u(εr), 10. względna, 11. ładunek Q na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie U na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie U0 na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. ΔX oraz 1. Δεr, 2. tylko jednokrotnie, 3. u(X), 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. u(εr), 10. względna, 11. ładunek Q na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie U na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie U0 na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. ΔX.
Podstawą do obliczenia niepewności 1. Δεr, 2. tylko jednokrotnie, 3. u(X), 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. u(εr), 10. względna, 11. ładunek Q na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie U na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie U0 na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. ΔX εr, oznaczanej 1. Δεr, 2. tylko jednokrotnie, 3. u(X), 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. u(εr), 10. względna, 11. ładunek Q na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie U na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie U0 na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. ΔX, są niepewności 1. Δεr, 2. tylko jednokrotnie, 3. u(X), 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. u(εr), 10. względna, 11. ładunek Q na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie U na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie U0 na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. ΔX wielkości zmierzonych pośrednio, gdyż każda z nich jest mierzona 1. Δεr, 2. tylko jednokrotnie, 3. u(X), 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. u(εr), 10. względna, 11. ładunek Q na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie U na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie U0 na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. ΔX. Niepewności te oznaczamy za pomocą symbolu 1. Δεr, 2. tylko jednokrotnie, 3. u(X), 4. standardowe, 5. standardowej, 6. pośrednio, 7. granicznej, 8. bezwzględna, 9. u(εr), 10. względna, 11. ładunek Q na kondensatorze z dielektrykiem, 12. bezpośrednio, 13. graniczne, 14. napięcie U na kondensatorze z dielektrykiem, 15. napięcie U0 na kondensatorze próżniowym, 16. wielokrotnie, 17. ΔX, gdzie X oznacza mierzoną wielkość.
Podsumowanie
Polecenie 3

Wyznacz wartości względnych przenikalności elektrycznych εr dielektryków wykorzystanych w wirtualnym laboratorium. Oszacuj niepewności standardowe u(εr) wykonanych pomiarów. Obliczenia wykonaj za pomocą kalkulatora bądź w przygotowanym arkuszu kalkulacyjnym. 
Przygotuj tabelę z wynikami. Na jej podstawie rozstrzygnij prawdziwość postawionej hipotezy.

Dla zainteresowanych

Alternatywne wyposażenie, alternatywne pomiary

1
Polecenie 4

Zastanów się nad problemem upływu ładunku z kondensatora po jego naładowaniu, odłączeniu od zasilacza i podłączeniu do woltomierza. W Laboratorium Wirtualnym nie przewidziano występowania tego efektu. Świadczy o tym fakt, że po połączeniu kondensatora z woltomierzem, wskazania tego ostatniego nie maleją z upływem czasu. W rzeczywistości wskazania takiego woltomierza malałyby w tempie zależnym od pojemności kondensatora oraz od właściwości elektrycznych innych elementów wyposażenia. 
Odnieś się w krótkiej, 2‑3 zdaniowej wypowiedzi do każdego z poniższych punktów.

  1. Opór wewnętrzny woltomierza nie jest nieskończony.

  2. Materiał wypełniający przestrzeń między okładkami kondensatora jest izolatorem, ale nie idealnym. 
    Na marginesie: czy wypełnienie przestrzeni pomiędzy okładkami metalem wpłynęłoby na pojemność kondensatora?

  3. Czy izolacja przewodów, którą dotykasz ręką jest idealna?

  4. Jakie zalecenia należy sformułować dla postępowania eksperymentalnego w związku z tymi stwierdzeniami?

  5. Jak można zapobiec skutkom tego efektu wykorzystując nie woltomierz, lecz przyrząd do pomiaru łącznej ilości ładunku elektrycznego, który przepływa w określonym czasie przez zadany przekrój obwodu?
    Zapoznaj się ogólną zasadą działania takiego przyrządu, znanego pod różnymi nazwami: galwanometr balistyczny, kulombometr, kulombomierz i inne. Wykorzystaj analogię: kulombomierz jest tym dla amperomierza, czym w samochodzie miernik przebytej drogi dla prędkościomierza.

  6. Zaprojektuj pomiar przenikalności elektrycznej z wykorzystaniem kulombomierza.
    a) Zaproponuj schemat obwodu zawierającego zasilacz, kondensator i kulombomierz.
    b) Opisz postępowanie eksperymentalne.
    c) Jakie wielkości byłyby mierzone bezpośrednio?
    d) Podaj związek łączący przenikalność elektryczną materiału z tymi wielkościami.

uzupełnij treść