Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

Korzystając ze swojej wiedzy na temat fototropizmu organów roślinnych, zaplanuj doświadczenie, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy – określ niezbędne materiały i napisz instrukcję. Sformułuj hipotezę do zaplanowanego doświadczenia.

Problem badawczy

Czy światło ma wpływ na kierunek wzrostu pędu i korzenia fasoli?

RqiEgfwaqDuYu
Hipoteza (Uzupełnij). Materiały (Uzupełnij). Instrukcja wykonania doświadczenia (Uzupełnij).
1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium, a następnie odnotuj swoje obserwacje i wnioski.

RgXue9CwCZ4r11
Zdjęcie przedstawia laboratorium. Z sufitu zwisają dwie żarówki. To źródła światła o tym samym natężeniu. Ciałem świecącym w żarówkach jest silnie rozgrzane przepływem prądu włókno wykonane z trudno topliwego materiału. Drut wolframowy jest umieszczony w szklanej bańce wypełnionej mieszaniną gazów szlachetnych. Bańki żarówek mają kształt gruszek. Na stole pod spodem stoi prostokątna, czarna przegroda blokująca światło. W drewnianej ramie na krótkich nogach. Na stole stoi także wypełniona do połowy wodą zlewka. Zlewka to szklane naczynie laboratoryjne. Płaskodenne o cylindrycznym kształcie z wylewem w kształcie dzióbka. Obok zlewki znajdują się dwa otwarte, niewielkie, szklane, przezroczyste okrągłe słoiki o pojemności około trzydziestu mililitrów. Obok leży kilka białych arkuszy ligniny, która posłuży do wysiania ziaren fasoli. To wata celulozowa o właściwościach absorpcyjnych. Obok ligniny znajduje się kilkanaście owalnych białych ziaren fasoli. Za zlewką i słoikami w prostokątnych przezroczystych pojemnikach znajdują się łyżki i pipety automatyczne. Z drugiej strony stołu laboratoryjnego stoi biała plastikowa butla z niebieską zawleczką i cylindryczna zlewka laboratoryjna o zwężającej się szyjce. Ściana laboratorium jest wykafelkowana jasnymi, kwadratowymi kaflami.
Szczegóły zjawiska 1greenwhite
Szczegóły zjawiska 2bluewhite
Szczegóły zjawiska 3redwhite
R1DcNGvE1JWFG
Obserwacje (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).
1

Korzystając z wiedzy na temat fototropizmu organów roślinnych przeprowadzono doświadczenie.

Zbadano wpływ światła na kierunek wzrostu pędu i korzenia fasoli. Wykorzystano następujące materiały: ligninę, nasiona fasoli, dwie żarówki (dwa źródła światła o tym samym natężeniu), dwa słoiki, wodę i prostokątną przegrodę blokującą światło.

Postawiono hipotezę, że korzeń wykazuje fototropizm ujemny, a łodyga dodatni. Wysiano nasiona na wilgotną ligninę.

Po kilku dniach przygotowano dwa zestawy. W próbie kontrolnej umieszczono żarówkę nad rośliną.

W próbie badawczej umieszczono żarówkę obok rośliny.

Zaobserwowano, że w próbie kontrolnej pęd rośliny rośnie pionowo do góry, a korzeń pionowo w dół. Natomiast w próbie badawczej pęd rośliny zwraca się ku światłu. Korzeń rośnie w przeciwnym kierunku.

Roślina reaguje na światło kierunkowe, zmieniając kierunek wzrostu, tak aby zapewnić sobie równomierne oświetlenie. Najbardziej wrażliwy na światło jest wierzchołek pędu.

Za nierównomierny wzrost pędu i korzenia odpowiada nierównomierna dystrybucja fitohormonu auksyny. Wysnuto wnioski. Pęd wykazuje fototropizm dodatni. Korzeń wykazuje fototropizm ujemny.

Fasola to pnącze zielne o długich, cienkich i przeważnie wijących się łodygach. Owoce rośliny to wydłużone strąki, a korzeń jest palowy.