Wirtualne laboratorium (WL‑S)
Korzystając ze swojej wiedzy na temat fototropizmu organów roślinnych, zaplanuj doświadczenie, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy – określ niezbędne materiały i napisz instrukcję. Sformułuj hipotezę do zaplanowanego doświadczenia.
Problem badawczy
Czy światło ma wpływ na kierunek wzrostu pędu i korzenia fasoli?
Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium, a następnie odnotuj swoje obserwacje i wnioski.
Korzystając z wiedzy na temat fototropizmu organów roślinnych przeprowadzono doświadczenie.
Zbadano wpływ światła na kierunek wzrostu pędu i korzenia fasoli. Wykorzystano następujące materiały: ligninę, nasiona fasoli, dwie żarówki (dwa źródła światła o tym samym natężeniu), dwa słoiki, wodę i prostokątną przegrodę blokującą światło.
Postawiono hipotezę, że korzeń wykazuje fototropizm ujemny, a łodyga dodatni. Wysiano nasiona na wilgotną ligninę.
Po kilku dniach przygotowano dwa zestawy. W próbie kontrolnej umieszczono żarówkę nad rośliną.
W próbie badawczej umieszczono żarówkę obok rośliny.
Zaobserwowano, że w próbie kontrolnej pęd rośliny rośnie pionowo do góry, a korzeń pionowo w dół. Natomiast w próbie badawczej pęd rośliny zwraca się ku światłu. Korzeń rośnie w przeciwnym kierunku.
Roślina reaguje na światło kierunkowe, zmieniając kierunek wzrostu, tak aby zapewnić sobie równomierne oświetlenie. Najbardziej wrażliwy na światło jest wierzchołek pędu.
Za nierównomierny wzrost pędu i korzenia odpowiada nierównomierna dystrybucja fitohormonu auksyny. Wysnuto wnioski. Pęd wykazuje fototropizm dodatni. Korzeń wykazuje fototropizm ujemny.
Fasola to pnącze zielne o długich, cienkich i przeważnie wijących się łodygach. Owoce rośliny to wydłużone strąki, a korzeń jest palowy.