11
Laboratorium 1

Korzystając z wiedzy na temat metod transformacji genetycznych, zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy. Hipotezę, wyniki i wnioski zanotuj w formularzu.

Korzystając z wiedzy na temat metod transformacji genetycznych, zapoznaj się z opisem doświadczenia, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy. Hipotezę i wnioski zanotuj w formularzu.

Problem badawczy:

Jaka jest skuteczność mikroiniekcji genu zielonej fluorescencji do mysich zarodków?

Materiał biologiczny:

  • mysz będąca donorem zapłodnionych komórek jajowych;

  • mysz będąca matką zastępczą.

Odczynniki:

  • wyizolowany gen białka zielonej fluorescencji.

Sprzęt laboratoryjny:

  • mikroskop;

  • mikromanipulator;

  • pipety do mikroiniekcji;

  • szalka Petriego;

  • probówka Eppendorfa na kuwecie z lodem.

RWP4hMP3oUZs7
Laboratorium ma za zadanie zasymulować proces transformacji genetycznej myszy metodą zmiany genomu komórek zarodkowych. Na stole laboratoryjnym znajduje się mikroskop, mikromanipulator, pipety do mikroiniekcji, szalka Petriego i probówka Eppendorfa na kuwecie z lodem. W klatkach znajdują się dwie myszy: szara - donor komórek jajowych i biała będąca matką zastępczą. Do dyspozycji jest również wyizolowany gen białka zielonej fluorescencji. Mikroiniekcję można przeprowadzić na różnych etapach wczesnego rozwoju zygoty. W laboratorium zastosowano zapłodnione komórki jajowe przed połączeniem przedjądrzy. Wyizolowane DNA zawierające gen białka zielonej fluorescencji wstrzyknięto do jednego z nich. Iniekcja DNA po połączeniu przedjądrzy w jedno jądro komórkowe znacząco obniża skuteczność wbudowania się obcego DNA - cały proces jest oglądany pod mikroskopem.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

1.     Pobieramy komórki jajowe od donora i umieszczamy je na szalce Petriego.

2.     Umieszczamy szalkę Petriego z komórkami na stoliku mikroskopu z przygotowanym mikromanipulatorem.

3.     Pobieramy DNA zawierające gen białka zielonej fluorescencji do igły i umieszczamy ją w ramieniu mikromanipulatora. Pod mikroskopem widoczne są komórki jajowe z dwoma jądrami komórkowymi.

4.     Przysuwamy tępo zakończoną pipetę do komórki, żeby ją unieruchomić, a następnie wbijamy igłę do jądra komórkowego i wtłaczamy do niego DNA. Ukazuje się połączenie obu jąder w każdej komórce (czyli dużego jądra z małym) oraz pierwsze podziały zarodka.

5.     Powtarzamy poprzedni krok dla pozostałych komórek.

6.     Po podziałach zarodka, zarodki przenoszone są do matki zastępczej. Kalendarz informuje o upływie 3 tygodni, po czym pojawiają się 3 młode myszy.

7.     Po urodzeniu myszy sprawdza się wydajność transformacji gasząc światło. Jedna z trzech nowonarodzonych myszy świeci w ciemności (oczy, łapki, pyszczek, ogon, uszka).

Szczegóły doświadczenia 1greenwhite
Szczegóły doświadczenia 2bluewhite
Szczegóły doświadczenia 3redwhite
R1Mz12pwVNHPR
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RczdOaQOFbzr5