Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
1
Doświadczenie 1

Korzystając z informacji dotyczących fotosyntezy, zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy. Hipotezę, obserwacje, wyniki i wnioski zanotuj w formularzu.

Instrukcja wykonania doświadczenia

  1. Wykonaj próbę kontrolną:

  • jeden pęd moczarki umieść w zlewce z wodą wodociągową;

  • probówkę odwróć do góry dnem;

  • probówką nakryj pęd moczarki w taki sposób, żeby probówka była całkowicie wypełniona wodą.

  1. Wykonaj próbę badawczą:

  • jeden pęd moczarki umieść w zlewce z wodnym roztworem KHCO3;

  • probówkę odwróć do góry dnem;

  • probówką nakryj pęd moczarki w taki sposób, żeby probówka była całkowicie wypełniona wykorzystanym roztworem.

  1. Obie próby umieść w świetle lampy, ok. 50 cm od źródła światła. Po ok. dwóch minutach rozpocznij obserwację.

  2. Policz liczbę pęcherzyków tlenu w każdej probówce, wydzielających się w ciągu jednej minuty.

Problem badawczy

Jaki jest wpływ stężenia tlenku węgla(IV) w roztworze na intensywność fotosyntezy?

Sprzęt laboratoryjny:

  • dwie zlewki o pojemności 250 cm3;

  • dwie probówki.

Materiały:

  • wodny roztwór wodorowęglanu potasu ( KHCO 3 );

  • odstana woda wodociągowa;

  • lampa z żarówką o mocy 100 W;

  • stoper;

  • dwa pędy moczarki kanadyjskiej Elodea canadensis o długości ok. 10 cm i o porównywalnej liczbie liści.

RilU2dcXngGYu1
Wirtualne laboratorium pt. „Wpływ stężenia tlenku węgla(IV) w roztworze na intensywność fotosyntezy”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1
R17zsuwtrxd4I
Obserwacje (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).

Zapoznaj się z przeprowadoznym doświadczeniem, a następnie wykonaj polecenie.

Analiza doświadczenia:

Wpływ stężenia tlenku węgla(IV) w roztworze na intensywność fotosyntezy.

Problem badawczy:

Czy stężenie tlenku węgla(IV) w roztworze ma wpływ na intensywność fotosyntezy.

Hipoteza

Tlenek węgla(IV) wpływa na wzrost intensywności fotosyntezy.

Odczynniki:

  • wodny roztwór wodorowęglanu potasu (KHCO3);

  • odstana woda wodociągowa;

  • dwa pędy moczarki kanadyjskiej Elodea canadensis o długości ok. 10 cm; porównywalnej liczbie liści.

Sprzęt laboratoryjny:

  • dwie zlewki o pojemności 250 cm3;

  • dwie probówki;

  • lampa z żarówką o mocy 100 W;

  • stoper;

Instrukcja wykonania doświadczenia

  1. Wykonanie próby kontrolnej:

  • jeden pęd moczarki umieszczono w zlewce z wodą wodociągową;

  • probówkę odwrócono do góry dnem;

  • probówką nakryto pęd moczarki.

  1. Wykonanie próby badawczej:

  • jeden pęd moczarki umieszczono w zlewce z wodnym roztworem KHCO3;

  • probówkę odwrócono do góry dnem;

  • probówką nakryto pęd moczarki.

  1. Obie próby umieszczono w świetle lampy, ok. 50 cm od źródła światła. Po ok. dwóch minutach rozpoczęto obserwację.

  2. Policzono liczbę pęcherzyków tlenu w każdej probówce, wydzielających się w ciągu jednej minuty.

Obserwacje

W obydwu próbach, kontrolnej i badawczej, zaobserwowano wydzielanie się pęcherzyków bezbarwnego gazu. Gaz ten wydzielał się bardziej intensywnie w probówce z próbą badawczą.

Wyniki

Liczba zliczonych w ciągu jednej minuty pęcherzyków w próbie kontrolnej (ok. 10) różni się od liczby zliczonych w tym samym czasie pęcherzyków w próbie badawczej (ok. 30).

Wnioski

  • Jony wodorowęglanowe, obecne w roztworze KHCO3, zwięszają intesywność procesu fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej.

  • Intensywność fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej zależy od zawartości tlenku węgla(IV) w wodzie.

  • U moczarki kanadyjskiej z próby badawczej fotosynteza przebiegła intensywniej, ponieważ roślina miała większą dostępność CO2 w postaci jonów .

  • Dla roślin wodnych źródłem CO2 w procesie fotosyntezy są jony wodorowęglanowe HCO3:

    2 HCO3-CO2+H2O+CO32-
RPfrCRtLqHCSj
Ćwiczenie 1
Uzupełnij równania reakcji. CO2+H2O 1. HCO3-, 2. H2O, 3. 2 HCO3-, 4. H3O+, 5. H2CO3 , 6. CO32-

H2CO3+H2O 1. HCO3-, 2. H2O, 3. 2 HCO3-, 4. H3O+, 5. H2CO3 , 6. CO32- + 1. HCO3-, 2. H2O, 3. 2 HCO3-, 4. H3O+, 5. H2CO3 , 6. CO32-

1. HCO3-, 2. H2O, 3. 2 HCO3-, 4. H3O+, 5. H2CO3 , 6. CO32-  CO2+1. HCO3-, 2. H2O, 3. 2 HCO3-, 4. H3O+, 5. H2CO3 , 6. CO32-+ 1. HCO3-, 2. H2O, 3. 2 HCO3-, 4. H3O+, 5. H2CO3 , 6. CO32-
1
Polecenie 2

Zastanów się i odpowiedz krótko na pytanie, dlaczego doświadczenie wykonano pod wodą.

RDkvwBvDf0wfa
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.