Wirtualne laboratorium
Korzystając z informacji dotyczących fotosyntezy, zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy. Hipotezę, obserwacje, wyniki i wnioski zanotuj w formularzu.
Instrukcja wykonania doświadczenia
Wykonaj próbę kontrolną:
jeden pęd moczarki umieść w zlewce z wodą wodociągową;
probówkę odwróć do góry dnem;
probówką nakryj pęd moczarki w taki sposób, żeby probówka była całkowicie wypełniona wodą.
Wykonaj próbę badawczą:
jeden pęd moczarki umieść w zlewce z wodnym roztworem ;
probówkę odwróć do góry dnem;
probówką nakryj pęd moczarki w taki sposób, żeby probówka była całkowicie wypełniona wykorzystanym roztworem.
Obie próby umieść w świetle lampy, ok. 50 cm od źródła światła. Po ok. dwóch minutach rozpocznij obserwację.
Policz liczbę pęcherzyków tlenu w każdej probówce, wydzielających się w ciągu jednej minuty.
Problem badawczy
Jaki jest wpływ stężenia tlenku węgla(IV) w roztworze na intensywność fotosyntezy?
Sprzęt laboratoryjny:
dwie zlewki o pojemności 250 ;
dwie probówki.
Materiały:
wodny roztwór wodorowęglanu potasu ();
odstana woda wodociągowa;
lampa z żarówką o mocy 100 W;
stoper;
dwa pędy moczarki kanadyjskiej Elodea canadensis o długości ok. 10 cm i o porównywalnej liczbie liści.
Zapoznaj się z przeprowadoznym doświadczeniem, a następnie wykonaj polecenie.
Analiza doświadczenia:
Wpływ stężenia tlenku węgla() w roztworze na intensywność fotosyntezy.
Problem badawczy:
Czy stężenie tlenku węgla() w roztworze ma wpływ na intensywność fotosyntezy.
Hipoteza
Tlenek węgla() wpływa na wzrost intensywności fotosyntezy.
Odczynniki:
wodny roztwór wodorowęglanu potasu ();
odstana woda wodociągowa;
dwa pędy moczarki kanadyjskiej Elodea canadensis o długości ok. ; porównywalnej liczbie liści.
Sprzęt laboratoryjny:
dwie zlewki o pojemności ;
dwie probówki;
lampa z żarówką o mocy ;
stoper;
Instrukcja wykonania doświadczenia
Wykonanie próby kontrolnej:
jeden pęd moczarki umieszczono w zlewce z wodą wodociągową;
probówkę odwrócono do góry dnem;
probówką nakryto pęd moczarki.
Wykonanie próby badawczej:
jeden pęd moczarki umieszczono w zlewce z wodnym roztworem ;
probówkę odwrócono do góry dnem;
probówką nakryto pęd moczarki.
Obie próby umieszczono w świetle lampy, ok. od źródła światła. Po ok. dwóch minutach rozpoczęto obserwację.
Policzono liczbę pęcherzyków tlenu w każdej probówce, wydzielających się w ciągu jednej minuty.
Obserwacje
W obydwu próbach, kontrolnej i badawczej, zaobserwowano wydzielanie się pęcherzyków bezbarwnego gazu. Gaz ten wydzielał się bardziej intensywnie w probówce z próbą badawczą.
Wyniki
Liczba zliczonych w ciągu jednej minuty pęcherzyków w próbie kontrolnej (ok. ) różni się od liczby zliczonych w tym samym czasie pęcherzyków w próbie badawczej (ok. ).
Wnioski
Jony wodorowęglanowe, obecne w roztworze , zwięszają intesywność procesu fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej.
Intensywność fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej zależy od zawartości tlenku węgla() w wodzie.
U moczarki kanadyjskiej z próby badawczej fotosynteza przebiegła intensywniej, ponieważ roślina miała większą dostępność w postaci jonów .
Dla roślin wodnych źródłem w procesie fotosyntezy są jony wodorowęglanowe :
Zastanów się i odpowiedz krótko na pytanie, dlaczego doświadczenie wykonano pod wodą.