RN5MRQyfteQg2
Fotografia przedstawia pałacyk stojący wśród drzew. Budowla ma trzy kondygnacje. Wejście znajduje się pośrodku budynku, jest ono zadaszone. Zadaszenie jest oparte na dwóch kolumnach. Nad kolumnami są umieszczone krótkie drzewce. Powiewają na nich biało‑czerwone flagi. Na zadaszeniu wejścia umieszczony jest niewielki, kwadratowy balkon. Po prawej stronie budynku znajduje się niewielka, czworokątna komnata zwieńczona wieżą. W głębi, po lewej stronie stoi okrągła wieża z wąskimi oknami.

Muzeum

Oblęgorek, aleja Lipowa 24. Pałac Henryka Sienkiewicza
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

Wisława Szymborska Muzeum

Polecenie 1

Wyszukaj w dostępnych źródłach najczęściej odwiedzanych przez turystów nazwy muzeów i miejscowości, w których się znajdują.

R7Avyh7miiE8O
(Uzupełnij).
RzT6EdfLJ7fIp
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Zredaguj zaproszenie, które zachęci do zwiedzenia interesującej wystawy czasowejwystawa czasowawystawy czasowej wybranego muzeum. Pamiętaj o słowach zachęty i atrakcyjnej formie.

R1Y4ttgx0zID0
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zbadaj historię starych przedmiotów w swoim domu. Opisz najstarszą bądź najciekawszą rzecz, która mogłaby się stać eksponatem muzealnym.

RCqJ9n9Zu87nG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej pt. Muzeum. Kim jest podmiot liryczny wiersza? Odpowiedź uzasadnij cytatem.

R11BrIy5MBBrd
(Uzupełnij).
MuzeumWisława Szymborska
Wisława Szymborska Muzeum

Są talerze, ale nie ma apetytu.
Są obrączki, ale nie ma wzajemności
od co najmniej trzystu lat.

Jest wachlarz – gdzie rumieńce?
Są miecze – gdzie gniew?
I lutnia ani brzęknie o szarej godzinie.

Z braku wieczności zgromadzono
dziesięć tysięcy starych rzeczy.
OmszałyomszałyOmszały woźny drzemie słodko
zwiesiwszy wąsy nad gablotką.

Metale, glina, piórko ptasie
cichutko tryumfują w czasie.
Chichocze tylko szpilka po śmieszce z Egiptu.

Korona przeczekała głowę.
Przegrała dłoń do rękawicy.
Zwyciężył prawy but nad nogą.

Co do mnie, żyję, proszę wierzyć.
Mój wyścig z suknią nadal trwa.
A jaki ona upór ma!
A jak by ona chciała przeżyć!

CART1 Źródło: Wisława Szymborska, Muzeum, [w:] tejże, Poezje, Warszawa 1977, s. 58.
Ćwiczenie 4

Jakimi przymiotnikami można określić muzeum opisane w wierszu Wisławy Szymborskiej?

Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsce.

R1UWz2L5pw9TQ
Jakimi przymiotnikami można określić muzeum opisane w wierszu Wisławy Szymborskiej?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Wypisz przymiotniki, jakimi można określić muzeum w wierszu Wisławy Szymborskiej.

R1CXG1zy6Ryxa
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, co czuje podmiot liryczny, kiedy przygląda się eksponatom.

R1U7FSVjFuKH7
Ćwiczenie 6

Uzupełnij tabelę według wzoru.

RAxQzDT0qYqru
Eksponaty. Czego im brakuje?. talerze. apetytu. obrączki. (Uzupełnij). wachlarz. (Uzupełnij). miecze. (Uzupełnij). lutnia. (Uzupełnij). szpilka. (Uzupełnij). korona. (Uzupełnij). rękawica. (Uzupełnij). but. (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Do podanych poniżej eksponatów z wiersza Wisławy Szymborskiej dopisz to, czego im brakuje.

obrączki

wachlarz

miecze

lutnia

szpilka

korona

rękawica

but

R1bYO5ag9DsOU
(Uzupełnij).
Rnffw2VdNgXuz
Ćwiczenie 7
Przyjrzyj się kolumnom powyższej tabeli, a następnie uzupełnij wniosek.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1R9IYEjJZIxo
Ćwiczenie 8
Uzupełnij epitety. Tu uzupełnij piórko Tu uzupełnij but Tu uzupełnij rzeczy Tu uzupełnij godzina
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1eynysNsLohP
Ćwiczenie 9
Połącz figurę stylistyczną z cytatem z wiersza. wyliczenie Możliwe odpowiedzi: 1. Metale, glina, piórko ptasie, 2. Jest wachlarz – gdzie rumieńce?, 3. A jaki ona upór ma! A jak by ona chciała przeżyć! wykrzyknienie Możliwe odpowiedzi: 1. Metale, glina, piórko ptasie, 2. Jest wachlarz – gdzie rumieńce?, 3. A jaki ona upór ma! A jak by ona chciała przeżyć! pytanie retoryczne Możliwe odpowiedzi: 1. Metale, glina, piórko ptasie, 2. Jest wachlarz – gdzie rumieńce?, 3. A jaki ona upór ma! A jak by ona chciała przeżyć!
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
RwXDrdyZAJBAF1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, czemu służy zabieg wymieniony w poprzednim ćwiczeniu.

R1bFOV0OvrASh
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, kto, zdaniem podmiotu lirycznego, wygrał wyścig z czasem. Uzasadnij swoje zdanie cytatami z wiersza.

R1cXdvk5j82zk
Ćwiczenie 13

Określ, czyj wyścig „nadal trwa”. Jaki będzie jego wynik?

R49pfQiitdUWT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Jakie jest przesłanie wiersza Muzeum?

R1UsyzaALuITn

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Stwórz listę muzeów znajdujących się najbliżej twojego miejsca zamieszkania,  a następnie wskaż to, do którego warto się wybrać. Uzasadnij swój wybór.

REsCrxwnELnfp
Polecenie 4

Wybierz się do muzeum, które znajduje się w najbliższej okolicy i po obejrzeniu ekspozycji zapisz swoje refleksje lub wiersz.

RnmYFyb0VmG3Z

Słownik

omszały
omszały

pokryty mchem, puchem, pleśnią

wystawa czasowa
wystawa czasowa

wystawa urządzana na czas określony na terenie danego muzeum i udostępniana  tylko w wyznaczonym czasie np. przez dwa miesiące

Źródło:

https://zpe.gov.pl/a/w-muzeum/D13ixZHTO

https://zpe.gov.pl/a/zaproszenie-dla-czarownicy/DkoGl3iPT