Wizualizacja przejazdów kolejowo‑drogowych
WIZUALIZACJA 3D
Spis treści
Typy przejazdów kolejowychTypy przejazdów kolejowych
Kategoria AKategoria A
Kategoria BKategoria B
Kategoria CKategoria C
Kategoria DKategoria D
Kategoria EKategoria E
Kategoria FKategoria F
RogatkaRogatka
SygnalizacjaSygnalizacja
Czujniki toroweCzujniki torowe
Kontener SSPKontener SSP
Typy przejazdów kolejowo‑drogowych
Kategoria A
To przejazd kolejowo‑drogowy, na którym ruch drogowy jest kierowany przez uprawnionego pracownika lub dzięki zastosowaniu specjalnych urządzeń rogatkowych zamykających całą szerokość drogi.
Wizualizacja przedstawia przejazd kolejowy kategorii A. Na wizualizacji wyróżniono 8 punktów, po kliknięciu w które pojawia się plansza z tekstem oraz nagraniem głosowym z nim tożsamym. Jest to przejazd będący skrzyżowaniem dwóch linii torów kolejowych oraz drogi dwujezdniowej. Na torach znajduje się pociąg a na drodze przed zamkniętymi rogatkami stoi samochód.
Punkt pierwszy znajduje się na środku przejazdu. Jego treść brzmi. Przejazdy kategorii A to takie przejazdy, na których za otwarcie i zamknięcie przejazdu zawsze odpowiada upoważniony pracownik kolei, posiadający uprawnienia do kierowania ruchem. Jeśli przejazd jest wyposażony w rogatki, to zawsze zamykają one całą szerokość jezdni, czyli oba pasy ruchu.
Punkt drugi. Znajduje się na jednej z biało czerwonych rogatek blokujących przejazd pojazdom poruszającym się po drodze. Treść punktu. Rogatka. Zespół urządzeń, składający się z napędu rogatkowego i drążka rogatkowego, służy do zamykania ruchu drogowego na przejazdach drogowo- kolejowych lub przejściach. W napędach mechanicznych ręcznych stosuje się pędnie, na przykład linkową, która przechodzi od napędu do zapory przez specjalne krążki do posterunku dróżnika przejazdowego. Dróżnik obracając korby w odpowiednią stronę, steruje ruchem ruchem pędni i podnosi lub opuszcza rogatki. W celu ułatwienia pracy dróżnikowi, napęd korbowy może być zastąpiony napędem elektrycznym, który jest podłączany do istniejącej pędni. Jeśli odległość między torami kolejowymi, mierzona od wewnętrznych krawędzi szyn po środku drogi wynosi co najmniej 32 metry, konieczne jest zabezpieczenie przejazdu przez każdy tor lub grupę torów oddzielnie.
Punkt trzeci znajduje się na jednym ze znaków ustawionych przy przejeździe. Treść tego punktu jest następująca. Znakowanie przejazdów i przejść w poziomie szyn wyposażonych w rogatki. Naklejka znajduje się na obudowie przejazdu kolejowego od strony torów. Procedura działania jest następująca.
1) Jeśli pojazd jest unieruchomiony na przejeździe, kierowca dzwoni na numer alarmowy 112 i zgłasza sytuację unieruchomienia pojazdu, podając indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu znajdujący się na Żółtej Naklejce.
2) Operator 112 kontaktuje ekspozyturę Polskich Linii Kolejowych
3) Ekspozytura wydaje polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów.
4) Ruch zostaje wstrzymany lub wprowadzone zostaje ograniczenie prędkości pociągów w obrębie właściwego przejazdu.Punkt czwarty znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to biały znak o kształcie prostokąta z dwoma czerwonymi ukośnymi pasami. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami, umieszczany po prawej stronie jezdni, jest znakiem drogowym używanym przed przejazdami kolejowymi.
Punkt piąty znajduje się na budynku nastawni. Treść punktu jest następująca. Dróżnik przejazdowy stale czuwa nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego i jest gotowy do zamknięcia rogatek, gdy zbliża się pojazd kolejowy obsługiwanego przejazdu. Zgodnie z regulaminem, rogatki należy zamknąć nie później niż 2 minuty przed tym, jak czoło pojazdu kolejowego dojedzie do przejazdu obsługiwanego i utrzymać je zamknięte aż do zjechania pojazdu kolejowego z przejazdu kolejowo- drogowego. W trakcie przejazdu pojazdu kolejowego dróżnik przejazdowy powinien stać na wyznaczonym miejscu i podać sygnał D8 oznaczający „ Dróżnik obecny na przejeździe”.
Punkt szósty znajduje się na sygnalizatorze świetlnym, jest to sygnalizator umiejscowiony na maszcie w biało czerwone pasy. Sygnalizator ten posiada dwa światła usytuowane obok siebie. Treść punktu brzmi. Sygnalizator drogowy przejazdu kolejowego. To urządzenie jest przeznaczone do emitowania sygnałów świetlnych i akustycznych, które są widoczne i słyszalne dla użytkowników dróg. Składa się ono z dwóch latarni sygnałowych, w których umieszczane są zarówno żarówki, jak i diody LED, oraz buczka, który generuje dźwięk słyszalny z odległości co najmniej 30 metrów.
Punkt siódmy znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to biały znak o kształcie prostokąta z jednym czerwonym ukośnym pasem. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z jedną kreską jest umieszczany po prawej stronie jezdni przed przejazdami kolejowymi.
Punkt ósmy znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to trójkątny żółty znak z czerwoną obwódką i czarnym symbolem płotu. Znak ten znajduje się nad prostokątnym znakiem w biało czerwone ukośne pasy. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z trzema kreskami, umieszczany po prawej stronie jezdni przed przejazdami kolejowymi pod znakiem ostrzegawczym „przejazd kolejowy z zaporami”.
Poniżej film pokazujący działanie przejazdu kolejowo‑drogowego kategorii A.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kategoria B
To przejazd kolejowo‑drogowy, na którym ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnego systemu przejazdowego ssp wyposażonego w sygnalizatory drogowe i rogatki.
Wizualizacja przedstawia przejazd kolejowy kategorii B. Na wizualizacji wyróżniono 9 punktów, po kliknięciu w które pojawia się plansza z tekstem oraz nagraniem głosowym z nim tożsamym. Jest to przejazd będący skrzyżowaniem dwóch linii torów kolejowych oraz drogi dwujezdniowej. Na torach znajduje się pociąg a na drodze przed zamkniętymi rogatkami stoi samochód.
Pierwszy punkt znajduje się na tarczy umiejscowionej po prawej stronie torowiska. Tarcza ta składa się z czterech lamp i jest umieszczona na maszcie w biało czarne pasy. Treść punktu jest następująca. Tarcza ostrzegawcza przejazdowa. Sygnalizator jest stosowany w celu informowania maszynistów o stanie urządzeń SSP. Sygnał dwa pomarańczowe poziome światła jest wyświetlany w przypadku usterki jakiegokolwiek urządzenia przejazdowego lub konieczności jazdy przez przejazd z prędkością . Dodatkowo, wielokrotnie wydawany jest sygnał „Baczność”. Sygnał dwa białe pionowe światła jest wyświetlany, gdy wszystkie urządzenia przejazdowe są sprawne, i pozwala na jazdę z największą dozwoloną prędkością.
Punkt drugi znajduje się na czujniku umieszczonym po prawej stronie torowiska. Treść punktu brzmi. Czujnik przytorowy . Czujnik elektromagnetyczny służy do wykrywania osi taboru. Po przejeździe taboru nad tym czujnikiem, uruchamiane jest ostrzeganie na przejeździe.
Punkt trzeci znajduje się na wskaźniku znajdującym się zaraz obok czujnika przytorowego . Jest to znak pionowy o kształcie żółtego prostokąta z czarnym grotem strzałki skierowanym do góry. Treść punktu brzmi. Wskaźnik . Wskaźnik ten jest umieszczany w odległości od przejazdu.
Punkt czwarty znajduje się na kontenerze umiejscowionym w pobliżu przejazdu kolejowego. Treść punktu jest następująca. Kontener . Szafa zasilająco- sterująca samoczynną sygnalizacją przejazdową, zawierająca wszystkie urządzenia potrzebne do diagnostyki oraz zarządzania sygnalizatorami, rogatkami
Piąty punkt znajduje się na rogatce, czyli elemencie w biało czerwone pasy zagradzającym wjazd na przejazd kolejowy. Treść punktu brzmi. Rogatka. Zespół urządzeń, składający się z napędu rogatkowego i drążka rogatkowego, służy do zamykania ruchu drogowego na przejazdach drogowo- kolejowych lub przejściach. W napędach mechanicznych ręcznych stosuje się pędnie, na przykład linkową, która przechodzi od napędu do zapory przez specjalne krążki do posterunku dróżnika przejazdowego. Dróżnik obracając korby w odpowiednią stronę, steruje ruchem ruchem pędni i podnosi lub opuszcza rogatki. W celu ułatwienia pracy dróżnikowi, napęd korbowy może być zastąpiony napędem elektrycznym, który jest podłączany do istniejącej pędni. Jeśli odległość między torami kolejowymi, mierzona od wewnętrznych krawędzi szyn po środku drogi wynosi co najmniej 32 metry, konieczne jest zabezpieczenie przejazdu przez każdy tor lub grupę torów oddzielnie.
Punkt szósty znajduje się na sygnalizatorze umiejscowionym w pobliżu przejazdu kolejowego, po prawej stronie drogi. Treść punktu brzmi. Sygnalizator drogowy przejazdu kolejowego. To urządzenie jest przeznaczone do emitowania sygnałów świetlnych i akustycznych, które są widoczne i słyszalne dla użytkowników dróg. Składa się ono z dwóch latarni sygnałowych, w których umieszczane są zarówno żarówki, jak i diody LED, oraz buczka, który generuje dźwięk słyszalny z odległości co najmniej 30 metrów.
Punkt siódmy znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to trójkątny żółty znak z czerwoną obwódką i czarnym symbolem płotu. Znak ten znajduje się nad prostokątnym znakiem w biało czerwone ukośne pasy. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z trzema kreskami, umieszczany po prawej stronie jezdni przed przejazdami kolejowymi pod znakiem ostrzegawczym „przejazd kolejowy z zaporami”.
Punkt ósmy znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to biały znak o kształcie prostokąta z dwoma czerwonymi ukośnymi pasami. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami, umieszczany po prawej stronie jezdni, jest znakiem drogowym używanym przed przejazdami kolejowymi.
Punkt dziewiąty znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to biały znak o kształcie prostokąta z jednym czerwonym ukośnym pasem. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z jedną kreską jest umieszczany po prawej stronie jezdni przed przejazdami kolejowymi.
Poniżej film pokazujący działanie przejazdu kolejowo‑drogowego kategorii B.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kategoria C
To przejazd kolejowo‑drogowy, na którym ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnego systemu przejazdowego ssp wyposażonego tylko w sygnalizatory drogowe.
Wizualizacja przedstawia przejazd kolejowy kategorii C. Na wizualizacji wyróżniono 10 punktów, po kliknięciu w które pojawia się plansza z tekstem oraz nagraniem głosowym z nim tożsamym. Jest to przejazd będący skrzyżowaniem dwóch linii torów kolejowych oraz drogi dwujezdniowej Na torach znajduje się pociąg a na drodze stoi samochód. Przejazd ten wyróżnia się brakiem rogatek.
Pierwszy punkt znajduje się na tarczy umiejscowionej po prawej stronie torowiska. Tarcza ta składa się z czterech lamp i jest umieszczona na maszcie w biało czarne pasy. Treść punktu jest następująca. Tarcza ostrzegawcza przejazdowa. Sygnalizator jest stosowany w celu informowania maszynistów o stanie urządzeń . Sygnał dwa pomarańczowe poziome światła jest wyświetlany w przypadku usterki jakiegokolwiek urządzenia przejazdowego lub konieczności jazdy przez przejazd z prędkością . Dodatkowo, wielokrotnie wydawany jest sygnał „Baczność”. Sygnał dwa białe pionowe światła jest wyświetlany, gdy wszystkie urządzenia przejazdowe są sprawne, i pozwala na jazdę z największą dozwoloną prędkością.
Punkt drugi znajduje się na czujniku umieszczonym po prawej stronie torowiska. Treść punktu brzmi. Czujnik przytorowy . Czujnik elektromagnetyczny służy do wykrywania osi taboru. Po przejeździe taboru nad tym czujnikiem, uruchamiane jest ostrzeganie na przejeździe.
Punkt trzeci znajduje się na wskaźniku znajdującym się zaraz obok czujnika przytorowego . Jest to znak pionowy o kształcie żółtego prostokąta z czarnym grotem strzałki skierowanym do góry. Treść punktu brzmi. Wskaźnik . Wskaźnik ten jest umieszczany w odległości od przejazdu.
Punkt czwarty znajduje się na kontenerze umiejscowionym w pobliżu przejazdu kolejowego. Treść punktu jest następująca. Kontener . Szafa zasilająco- sterująca samoczynną sygnalizacją przejazdową, zawierająca wszystkie urządzenia potrzebne do diagnostyki oraz zarządzania sygnalizatorami, rogatkami itp.
Punkt piąty znajduje się na sygnalizatorze umiejscowionym w pobliżu przejazdu kolejowego, po prawej stronie drogi. Treść punktu brzmi. Sygnalizator drogowy przejazdu kolejowego. To urządzenie jest przeznaczone do emitowania sygnałów świetlnych i akustycznych, które są widoczne i słyszalne dla użytkowników dróg. Składa się ono z dwóch latarni sygnałowych, w których umieszczane są zarówno żarówki, jak i diody LED, oraz buczka, który generuje dźwięk słyszalny z odległości co najmniej 30 metrów.
Punkt siódmy znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to znak prostokątny w biało czerwone ukośne pasy. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z trzema kreskami, umieszczany po prawej stronie jezdni przed przejazdami kolejowo- drogowymi bez zapór pod znakiem ostrzegawczym „przejazd kolejowy bez zapór”.
Punkt siódmy znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to biały znak o kształcie prostokąta z dwoma czerwonymi ukośnymi pasami. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami, umieszczany po prawej stronie jezdni, jest znakiem drogowym używanym przed przejazdami kolejowymi.
Punkt ósmy znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to biały znak o kształcie prostokąta z jednym czerwonym ukośnym pasem. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z jedną kreską jest umieszczany po prawej stronie jezdni przed przejazdami kolejowymi.
Punkt dziewiąty znajduje się na znaku umiejscowionym po prawej stronie torowiska w pobliżu przejazdu kolejowego. Znak ten ma kształt x i jest w czerwono białe pasy. Treść punktu brzmi. Krzyż świętego Andrzeja. Specjalny znak stosowany na przejazdach kolejowo- drogowych wskazuje, że zbliżamy się do takiego przejazdu. Pojedynczy znak oznacza, że jest to szlak jednotorowy, podwójny natomiast oznacza, że jest to szlak wielotorowy. W większości przypadków ten znak jest umieszczany na jednym słupku razem ze znakiem „Stop”.
Punkt dziesiąty znajduje się na plakietce znajdującej się obok krzyża świętego Andrzeja. Treść punktu jest następująca. Żółta naklejka . Plakietka zawiera informacje o numerze przejazdu, numerze alarmowym 112 oraz numerze dyspozytora przypisanego do danej ekspozytury regionu dyspozytorskiego. Jej stosowanie ma na celu poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo- drogowych oraz umożliwienie bezpośredniego kontaktu z linią kolejową w przypadku wystąpienia przeszkód na torach, co pozwala na zatrzymanie ruchu pociągów.
Poniżej film pokazujący działanie przejazdu kolejowo‑drogowego kategorii C.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kategoria D
To przejazdy kolejowo‑drogowe, które nie są wyposażone w systemy i urządzenia zabezpieczenia ruchu.
Wizualizacja przedstawia przejazd kolejowy kategorii D. Na wizualizacji wyróżniono 5 punktów, po kliknięciu w które pojawia się plansza z tekstem oraz nagraniem głosowym z nim tożsamym. Jest to przejazd będący skrzyżowaniem dwóch linii torów kolejowych oraz drogi dwujezdniowej Na torach znajduje się pociąg a na drodze stoi samochód. Przejazd ten wyróżnia się brakiem rogatek.
Punkt pierwszy znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to znak prostokątny w biało czerwone ukośne pasy. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z trzema kreskami, umieszczany po prawej stronie jezdni przed przejazdami kolejowo- drogowymi bez zapór pod znakiem ostrzegawczym „przejazd kolejowy bez zapór”.
Punkt drugi znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to biały znak o kształcie prostokąta z dwoma czerwonymi ukośnymi pasami. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami, umieszczany po prawej stronie jezdni, jest znakiem drogowym używanym przed przejazdami kolejowymi.
Punkt trzeci znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to biały znak o kształcie prostokąta z jednym czerwonym ukośnym pasem. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z jedną kreską jest umieszczany po prawej stronie jezdni przed przejazdami kolejowymi.
Punkt czwarty znajduje się na znaku umiejscowionym po prawej stronie torowiska w pobliżu przejazdu kolejowego. Znak ten ma kształt x i jest w czerwono białe pasy. Treść punktu brzmi. Krzyż świętego Andrzeja. Specjalny znak stosowany na przejazdach kolejowo- drogowych wskazuje, że zbliżamy się do takiego przejazdu. Pojedynczy znak oznacza, że jest to szlak jednotorowy, podwójny natomiast oznacza, że jest to szlak wielotorowy. W większości przypadków ten znak jest umieszczany na jednym słupku razem ze znakiem „Stop”.
Punkt piąty znajduje się na plakietce znajdującej się obok krzyża świętego Andrzeja. Treść punktu jest następująca. Żółta naklejka . Plakietka zawiera informacje o numerze przejazdu, numerze alarmowym 112 oraz numerze dyspozytora przypisanego do danej ekspozytury regionu dyspozytorskiego. Jej stosowanie ma na celu poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo- drogowych oraz umożliwienie bezpośredniego kontaktu z linią kolejową w przypadku wystąpienia przeszkód na torach, co pozwala na zatrzymanie ruchu pociągów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kategoria E
Przejście przez tory użytku publicznego, które może być wyposażone w sygnalizację świetlną, rogatki, kołowrotki, barierki lub labirynty.
Wizualizacja przedstawia przejazd kolejowy kategorii E.
Na wizualizacji wyróżniono 4 punkty, po kliknięciu w które pojawia się plansza z tekstem oraz nagraniem głosowym z nim tożsamym.
Jest to przejazd będący skrzyżowaniem dwóch linii torów kolejowych oraz drogi jednojezdniowej. Na torach znajduje się pociąg. Na drodze nie znajduje się żaden pojazd.
Punkt pierwszy znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to biały znak o kształcie prostokąta z jednym czerwonym ukośnym pasem. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z jedną kreską jest umieszczany po prawej stronie jezdni przed przejazdami kolejowymi.
Punkt drugi znajduje się na znaku umiejscowionym po prawej stronie torowiska w pobliżu przejazdu kolejowego. Znak ten ma kształt x i jest w czerwono białe pasy. Treść punktu brzmi. Krzyż świętego Andrzeja. Specjalny znak stosowany na przejazdach kolejowo- drogowych wskazuje, że zbliżamy się do takiego przejazdu. Pojedynczy znak oznacza, że jest to szlak jednotorowy, podwójny natomiast oznacza, że jest to szlak wielotorowy. W większości przypadków ten znak jest umieszczany na jednym słupku razem ze znakiem „Stop”.
Punkt trzeci znajduje się na plakietce znajdującej się obok krzyża świętego Andrzeja. Treść punktu jest następująca. Żółta naklejka . Plakietka zawiera informacje o numerze przejazdu, numerze alarmowym 112 oraz numerze dyspozytora przypisanego do danej ekspozytury regionu dyspozytorskiego. Jej stosowanie ma na celu poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo- drogowych oraz umożliwienie bezpośredniego kontaktu z linią kolejową w przypadku wystąpienia przeszkód na torach, co pozwala na zatrzymanie ruchu pociągów.
Punkt czwarty znajduje się na znajdujących się na drodze z obu stron przejazdu kolejowego. Treść punktu. Barierki lub zapory. Na ogół są ustawiane w taki sposób, że tworzą rodzaj labiryntu, który zmusza przechodnia do spojrzenia w oba kierunki, aby upewnić się, że nie nadjeżdża żaden pociąg.
Przykładowy schemat rozmieszczenia barierek w przejściu kategorii E
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kategoria F
To przejazd kolejowo‑drogowy lub przejście zlokalizowane na drodze wewnętrznej, wyposażone:
• w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników lub
• zgodnie z warunkami technicznymi określonymi dla kategorii A albo B.
Wizualizacja przedstawia przejazd kolejowy kategorii F. Na wizualizacji wyróżniono 2 punkty, po kliknięciu w które pojawia się plansza z tekstem oraz nagraniem głosowym z nim tożsamym. Jest to przejazd będący skrzyżowaniem dwóch linii torów kolejowych oraz drogi jednojezdniowej. Na torach znajduje się pociąg. Na drodze nie znajduje się żaden pojazd.
Punkt pierwszy znajduje się na znaku ustawionym wzdłuż drogi dwujezdniowej. Jest to biały znak o kształcie prostokąta z jednym czerwonym ukośnym pasem. Treść punktu brzmi. Znak . Słupek wskaźnikowy z jedną kreską jest umieszczany po prawej stronie jezdni przed przejazdami kolejowymi. Jest stosowany razem ze Znakiem „Przejazd kolejowy z zaporami” jako znak drogowy ostrzegawczy.
Punkt drugi został umiejscowiony na zaporze znajdującej umieszczonej w poprzek jezdni po obu stronach przejazdu kolejowego. Treść punktu brzmi. Zapora rogatka. Jest zamknięta na stałe lub przez większość czasu i jest otwierana tylko przez upoważnione osoby, gdy zachodzi taka potrzeba.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Rogatka
Rogatka to zespół urządzeń złożony z napędu rogatkowego i drąga rogatkowego zamykający ruch drogowy na przejeździe kolejowo‑drogowym lub przejściu.
W napędach mechanicznych ręcznych stosujemy pędnie (np. linkową), przechodzi on od napędu zapory przez specjalne krążki do posterunku dróżnika przejazdowego. Dróżnik poprzez obracanie w odpowiednią stronę korby powoduje ruch pędni i podnoszenie lub opuszczanie rogatek.
Napęd korbowy zastępuje się, w celu ułatwienia pracy dróżnikowi, napędem elektrycznym, wtedy podłącza się go pod dotychczasową pędnię.
Jeżeli długość odcinka pomiędzy torami kolejowymi mierzona między wewnętrznymi skrajnymi szynami po osi drogi wynosi co najmniej przejazd przez każdy tor lub grupę torów należy zabezpieczyć oddzielnie.
Napędy rogatkowe sytuujemy tak względem drogi na przejeździe, aby po zamknięciu przejazdu kolejowo‑drogowego były ustawione prostopadle do osi drogi.
Na zaporach stosujemy lampki sygnalizacyjne świecące z przodu na czerwono, a od tyłu na biało migającym światłem.
Minimalny czas ostrzegania samoczynnego systemu przejazdowego powinien być dłuższy co najmniej o sekund od czasu potrzebnego do przejechania strefy niebezpiecznej przez pojazd drogowy.
Minimalny czas ostrzegania samoczynnego systemu przejazdowego obliczany dla maksymalnej prędkości obowiązującej dla danego odcinka linii kolejowej powinien wynosić, nie mniej niż:
na przejazdach kolejowo‑drogowych kategorii B z rogatkami zamykającymi wjazd na przejazd i przejazdach kolejowo‑drogowych kategorii C — sekund;
na przejazdach kolejowo‑drogowych kategorii B z rogatkami zamykającymi wjazd i zjazd z przejazdu — sekund.
Na przejazdach kolejowo‑drogowych kategorii B czas ostrzegania obejmujący czasy, o których mowa w ust. 3‑5 rozporządzania, powinien uwzględniać:
czas wstępnego ostrzegania o zamykaniu drągów rogatek, przez który rozumie się czas wstępnego działania sygnału świetlnego do chwili rozpoczęcia opadania drągów rogatek — nie krócej niż sekund;
czas zamykania rogatek — nie dłużej niż sekund;
czas po zamknięciu drągów rogatek, aż do przybycia pociągu do przejazdu kolejowo‑drogowego — nie krócej niż sekund.
Łączny czas ostrzegania samoczynnego systemu przejazdowego nie powinien być dłuższy niż sekund dla najszybszego pociągu na danej linii kolejowej w pojedynczej sekwencji ostrzegania.
W przypadku usytuowania samoczynnego systemu przejazdowego na przejeździe kolejowo‑drogowym lub przejściu znajdującym się w obrębie posterunku ruchu lub na szlaku w jego pobliżu, gdy warunki miejscowe wskazują na celowość takiego rozwiązania, podanie sygnału zezwalającego na semaforze może być uzależnione od załączenia ostrzegania systemu lub stwierdzenia jego sprawności i gotowości do załączenia oraz następować z opóźnieniem zapewniającym minimalny czas ostrzegania przed dojazdem czoła pociągu na przejazd kolejowo‑drogowy lub przejście.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Sygnalizacja
Sygnalizator drogowy powinien zapewniać emisję sygnałów świetlnych w stanie ostrzegania systemu (światło czerwone migające lub w przypadku usterki krytycznej co najmniej czerwone ciągłe).
Sygnalizator drogowy zapewnia pewne i jednoznaczne przekazanie użytkownikom drogi, sygnałów o stanie ostrzegania systemu, niezależnie od warunków atmosferycznych oraz pory dnia.
Oś pozioma świateł powinna być usytuowana na wysokości między a od poziomu nawierzchni jezdni.
Odległość pomiędzy osiami pionowymi świateł (rozstaw) wynosić powinna .
Sygnalizator akustyczny musi generować sygnały dźwiękowe w stanie ostrzegania systemu do czasu zajęcia przez tabor czujnika wyłączającego zlokalizowanego przy przejeździe pod warunkiem, że w strefie oddziaływania nie znajduje się inny pociąg lub w przypadku półsamoczynnych systemów przejazdowych do czasu osiągnięcia dolnego krańcowego położenia rogatek.
Efektem działania sygnalizatora akustycznego musi być generowanie sygnałów dźwiękowych powiadamiających o przejściu systemu w stan ostrzegania i zbliżaniu się pojazdu kolejowego do przejazdu.
Sygnalizator akustyczny może być urządzeniem elektrycznym lub elektronicznym generującym sygnały akustyczne imitujące dzwon, buczek, itp.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Czujniki torowe
Czujniki rozlokowane są odpowiednio przy torach kolejowych w pobliżu przejazdów z samoczynną sygnalizacją przejazdową i służą do załączania, wyłączania sygnalizacji. Przykłady czujników torowych:
Czujnik podwójny typu EON — 6,
Czujnik ELS — 3 (magnetyczny),
Czujnik magnetyczny CTI,
Czujnik mechaniczny ELS‑6,
Czujnik pojedynczy EOC‑1,
Bezkablowy czujnik pociągu EOC‑4.
Schemat rozmieszczenia czujników:
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener SSP
Kontener to wolnostojąca konstrukcja. Zawiera ona wewnętrzne urządzenia systemu, urządzenia wewnętrzne ssp należy instalować w kontenerach, w uzasadnionych przypadkach można stosować szafy wolnostojące.
Informacje o prawidłowej i usterkowej pracy urządzeń ssp czy o otwarciu szafy aparatowej czyli kontenera, muszą być przekazywane do posterunku ruchu z ciągłą obsadą. Kontener z aparaturą sterującą systemu jest wyposażony w urządzenia kontroli dostępu oraz w urządzenia sygnalizacji pożaru wraz z systemem gaszenia pożaru.
Znaki umieszczane przed przejazdami kolejowo‑drogowym:
Żółta naklejka
Znakowanie przejazdów i przejść w poziomie szyn wyposażonych w rogatki - naklejka umieszczona na obudowie od strony szyn.
Jak to działa?
Unieruchomiony pojazd na przejeździe.
Kierowca dzwoni na numer alarmowy 112, zgłasza sytuację unieruchomienia pojazdu i podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, znajdujący się na żółtej naklejce.
Operator 112 dzwoni do ekspozytury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ekspozytura wydaje polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów.
Ruch zostaje wstrzymany lub wprowadza się ograniczenie prędkości pociągów w obrębie właściwego przejazdu.
Znak umieszczany przed przejazdem kolejowo‑drogowym:
Na przejazdach kolejowych kat. C, które nie posiadają rogatek na sygnalizatorach drogowych umieszcza się znaki – Krzyż św. Andrzeja – w zależności od przejazdu G‑3 lub G‑4:
Znak G‑3 - przejazd niestrzeżony jednotorowy
Znak G‑4 - przejazd niestrzeżony wielotorowy
Tarcze ostrzegawcze przejazdowe
Tarcze ostrzegawcze przejazdowe stosuje się na szlakach, gdzie występują duże prędkości pociągów, służą one do poinformowania maszynisty o sprawności działania samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści