Władza wykonawcza w RP.
Autor/autorka
Natalia Dobczyńska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
wiedza o społeczeństwie
3. Temat zajęć
Władza wykonawcza w RP.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową - uczeń wyjaśnia co to jest władza wykonawcza, przedstawia sposoby wyboru i podstawowe kompetencje Prezydenta RP i Rady Ministrów. Temat jest de facto połączeniem wiedzy historycznej i wiedzy, wynikającej z obserwacji zmian zachodzących we współczesnym państwie.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Korzystanie z różnorodnych technologii informacyjnych podczas zajęć pozwala uczniom łatwiej osiągnąć cele edukacyjne, poprawić efektywność uczenia się. Zajęcia z technologią TIK są atrakcyjną formą lekcji, uczniowie lepiej zapamiętują omawiany materiał. Zastosowane aplikacje edukacyjne pozwalają na powrót w dowolnym momencie do omawianych materiałów i ćwiczeń.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń zna przedstawiciela władzy w Polsce, charakteryzuje wybór oraz kompetencje władzy wykonawczej.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń wie jak podzielona jest władza w Polsce;
uczeń omawia zasady wyboru prezydenta;
uczeń potrafi omówić podstawowe kompetencje prezydenta;
uczeń wie jak powoływany jest rząd i czym się zajmuje;
uczeń zna imię i nazwisko urzędującego prezydenta i premiera;
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
· pogadanka dydaktyczna
· praca z tekstem konstytucji
· ćwiczenia interaktywne
Formy pracy:
· praca indywidualna,
· praca w małych grupach
10. Środki dydaktyczne
· Tekst źródłowy Konstytucja RP
· Komputer/ laptop z dostępem do Internetu
· film z You Tube
· answergarden
· jamboard
· wordwall
· forms
11. Wymagania w zakresie technologii
laptopy, tablety lub smartfony, poprawnie działający głośnik i mikrofon
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Teoria: Wprowadzenie do tematu lekcji.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Powitanie klasy, sprawdzenie obecności.
Podanie i zapisanie tematu lekcji.
Uczniowie wyjaśniają z czym kojarzy im się pojęcie władza?
https://answergarden.ch/1869226
Nauczyciel wyjaśnia pojęcie władzy na podstawie wypowiedzi uczniów. Odwołuje się do trójpodziału władzy. Wyjaśnia uczniom, że w Polsce mamy władzę wykonawczą, którą tworzy Prezydent RP z rządem. Władzę ustawodawczą, którą sprawuje Sejm i Senat oraz władzę sądowniczą, którą wypełniają sądy i trybunały.
Aktywność 2
Temat: Praktyka: Wybór prezydenta i powołanie Rady Ministrów Czas trwania
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie zapoznają się z tematykom filmików:
https://youtu.be/gJQQWUJ9v90- Rada Ministrów (5:09)
https://youtu.be/XjOPrdMsRY0-Jak wybieramy Prezydenta w Polsce. (1:40)
https://youtu.be/6vr9VscsEgg-Jakie kompetencje ma prezydent. Wyjaśnijmy co może głowa państwa? (3:22)
Nauczyciel omawia z uczniami, kto może zostać kandydatem na prezydenta, jak dokonuje się wyboru na najwyższy urząd w państwie polskim. Przypomina, że urząd prezydenta został ponownie przywrócony na mocy postanowień Okrągłego Stołu z 1989 roku.
Uczniowie włączają się do pogadanki dotyczącej powołania Rady Ministrów. Nauczyciel przedstawia, że Rada jest powoływana przez Prezydenta, który przedstawia w ciągu 14 dni expose- program pracy rządu z wnioskiem o wotum zaufania
Aktywność 3
Temat: Doświadczenie: Kompetencje Prezydenta i Rady Ministrów.
Czas trwania: 12 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel udostępnia uczniom materiały, na których będą pracowali samodzielnie. Prosi, aby zapoznali się z tekstem źródłowym Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku- z artykułem 127 i 147.
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/803727
Uczniowie po zapoznaniu z krótkimi artykułami wykonują dwa ćwiczenia interaktywne, które następnie omawiają z nauczycielem.
https://jamboard.google.com/d/1heyMGHEbE2W1shbkmW0SVZLfniFmew7J-8jMbA0yS2I/edit?usp=sharing
Aktywność 4
Temat: Refleksja: Podsumowanie- Władza wykonawcza w Rzeczpospolitej Polskiej.
Czas trwania: 8 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel krótko podsumowuje zajęcia. Następnie uczniowie rozwiązują quiz utrwalający poznaną wiedzę.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel udostępnia link i prosi uczniów o wypełnienie ankiety.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz do wykorzystania w czasie nauki zdalnej oraz zajęć stacjonarnych.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna