Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Natalia Dobczyńska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

wiedza o społeczeństwie

3. Temat zajęć

Władza wykonawcza w RP.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z podstawą programową - uczeń wyjaśnia co to jest władza wykonawcza, przedstawia sposoby wyboru i podstawowe kompetencje Prezydenta RP i Rady Ministrów. Temat jest de facto połączeniem wiedzy historycznej i wiedzy, wynikającej z obserwacji zmian zachodzących we współczesnym państwie.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Korzystanie z różnorodnych technologii informacyjnych podczas zajęć pozwala uczniom łatwiej osiągnąć cele edukacyjne, poprawić efektywność uczenia się. Zajęcia z technologią TIK są atrakcyjną formą lekcji, uczniowie lepiej zapamiętują omawiany materiał. Zastosowane aplikacje edukacyjne pozwalają na powrót w dowolnym momencie do omawianych materiałów i ćwiczeń.

7. Cel ogólny zajęć

  • Uczeń zna przedstawiciela władzy w Polsce, charakteryzuje wybór oraz kompetencje władzy wykonawczej.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń wie jak podzielona jest władza w Polsce;

  2. uczeń omawia zasady wyboru prezydenta;

  3. uczeń potrafi omówić podstawowe kompetencje prezydenta;

  4. uczeń wie jak powoływany jest rząd i czym się zajmuje;

  5. uczeń zna imię i nazwisko urzędującego prezydenta i premiera;

9. Metody i formy pracy

Metody pracy:

· pogadanka dydaktyczna

· praca z tekstem konstytucji

· ćwiczenia interaktywne

Formy pracy:

· praca indywidualna,

· praca w małych grupach

10. Środki dydaktyczne

· Tekst źródłowy Konstytucja RP

· Komputer/ laptop z dostępem do Internetu

· film z You Tube

· answergarden

· jamboard

· wordwall

· forms

11. Wymagania w zakresie technologii

laptopy, tablety lub smartfony, poprawnie działający głośnik i mikrofon

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Teoria: Wprowadzenie do tematu lekcji.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Powitanie klasy, sprawdzenie obecności.

      Podanie i zapisanie tematu lekcji.

      Uczniowie wyjaśniają z czym kojarzy im się pojęcie władza?

      https://answergarden.ch/1869226

      Nauczyciel wyjaśnia pojęcie władzy na podstawie wypowiedzi uczniów. Odwołuje się do trójpodziału władzy. Wyjaśnia uczniom, że w Polsce mamy władzę wykonawczą, którą tworzy Prezydent RP z rządem. Władzę ustawodawczą, którą sprawuje Sejm i Senat oraz władzę sądowniczą, którą wypełniają sądy i trybunały.

  • Aktywność 2

    • Temat: Praktyka: Wybór prezydenta i powołanie Rady Ministrów Czas trwania

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie zapoznają się z tematykom filmików:

      https://youtu.be/gJQQWUJ9v90- Rada Ministrów (5:09)

      https://youtu.be/XjOPrdMsRY0-Jak wybieramy Prezydenta w Polsce. (1:40)

      https://youtu.be/6vr9VscsEgg-Jakie kompetencje ma prezydent. Wyjaśnijmy co może głowa państwa? (3:22)

      Nauczyciel omawia z uczniami, kto może zostać kandydatem na prezydenta, jak dokonuje się wyboru na najwyższy urząd w państwie polskim. Przypomina, że urząd prezydenta został ponownie przywrócony na mocy postanowień Okrągłego Stołu z 1989 roku.

      Uczniowie włączają się do pogadanki dotyczącej powołania Rady Ministrów. Nauczyciel przedstawia, że Rada jest powoływana przez Prezydenta, który przedstawia w ciągu 14 dni expose- program pracy rządu z wnioskiem o wotum zaufania

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: Refleksja: Podsumowanie- Władza wykonawcza w Rzeczpospolitej Polskiej.

    • Czas trwania: 8 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel krótko podsumowuje zajęcia. Następnie uczniowie rozwiązują quiz utrwalający poznaną wiedzę.

      https://wordwall.net/play/14392/103/395

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel udostępnia link i prosi uczniów o wypełnienie ankiety.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfRgAec8XvhXm5le8yPaJ1_YEa_CQNmCpy1dXf5XN52l3UVTQ/viewform?usp=sf_link

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz do wykorzystania w czasie nauki zdalnej oraz zajęć stacjonarnych.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna