Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Właściwości białek

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • właściwości białek,

  • proces denaturacji białek,

  • reakcje charakterystyczne dla białek.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozróżnia reakcje charakterystyczne dla białek,

  • klasyfikuje związki do białek na podstawie charakterystycznych reakcji.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, pokaz, analiza danych, praca w grupach, praca zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik,

Odczynniki chemiczne: białko kurze, stężony HNOIndeks dolny 3, roztwór NaOH, CuSoIndeks dolny 4, etanol, związek srebra, siarczan amonu,

Szkło laboratoryjne: próbówki, szkiełka zegarkowe,

Tablice różnych rodzajów białek.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Przypomnienie zagadnień omawianych na poprzedniej lekcji – pogadanka na temat białek.

  3. Nawiązanie do tematu lekcji – pogadanka na temat właściwości białek. (Uczniowie powinni stwierdzić, że białka są ciałami stałymi, często rozpuszczalnymi w wodzie lub innej cieczy, zbudowanymi z aminokwasów o wysokiej temperaturze topnienia).

b) Faza realizacyjna

  1. Zapisanie przez uczniów informacji, że białka występują w różnych barwach, np.:

  • hemoglobina – czerwona,

  • plastocyjanina – niebieska,

  • żółte białko oddechowe.

  1. Pokazanie uczniom tabeli z grupami białek i ich przykładowymi przedstawicielami:

Klasa

Grupa

Przykład białka

Białka proste

(proteiny)

Albuminy

albumina mleka

Globuliny

globulina surowicy krwi

Gluteny

gluten

prolaminy

gliadyna

Histony

histon grasicy

protaminy

salamina

skleroproteiny

kolagen

Białka złożone

(proteidy)

fosforoproteidy

kazeina

glikoproteidy

mukoid surowicy krwi

chromoproteidy

hemoglobina,

żółty enzym oddechowy,

plastocyjanina

nukleoproteidy

lipoproteidy

  1. Wykonanie przez uczniów lub pokaz następujących doświadczeń:

Doświadczenie 1.

Na szkiełku zegarkowym umieszczamy kilka cmIndeks górny 3 białka kurzego i dodajemy kilka kropel stężonego kwasu azotowego (V)- HNOIndeks dolny 3.

Obserwacja zaistniałych zmian. Uczniowie powinni zauważyć, że białko zabarwiło się na żółto.

Zapisanie obserwacji i wniosku.

Obserwacje: Białko zmieniło zabarwienie na żółte.

Wniosek: Reakcję białka z HNOIndeks dolny 3 nazywa się reakcją ksantoproteinową. Powstały produkt o żółtym zabarwieniu jest efektem nitrowania aromatycznych składników białka.

Doświadczenie 2.

Do probówki zawierającej białko dodajemy dziesięcioprocentowy roztwór NaOH i mieszając dodajemy kilka kropel CuSOIndeks dolny 4.

Uczniowie powinni zauważyć, że po dodaniu siarczanu miedzi roztwór przyjął barwę czerwonofioletową. Zapisanie obserwacji i wniosku.

Obserwacje: Białko zmieniło zabarwienie na czerwonofioletowe.

Wniosek: Zmiana barwy jest spowodowana powstaniem kompleksu miedzi z białkiem, a reakcja wykonana w doświadczeniu nosi nazwę reakcji biuretowej.

Doświadczenie 3.

Do jednej probówki z białkiem dodano kilka cmIndeks górny 3 roztworu związku srebra, a do drugiej kilka cmIndeks górny 3 etanolu.

Uczniowie powinni zauważyć powstanie białego nierozpuszczalnego osadu. Zapisanie obserwacji i wniosku.

Obserwacje: Po dodaniu alkoholu i związku srebra w probówkach pojawił się osad.

Wniosek: Powstawanie osadu związane jest z koagulacją białka, czyli przejściem z zolu w żel. Jest to w tym przypadku proces nieodwracalny.

Doświadczenie 4.

Do probówki z białkiem dodano siarczan amonu, a następnie wodę.

Uczniowie powinni zauważyć powstanie osadu, który po dodaniu wody uległ rozpuszczeniu.

Zapisanie obserwacji i wniosku.

Obserwacje: Po dodaniu soli wytrąca się osad, który ulega rozpuszczeniu po dodaniu wody.

Wniosek. Siarczan amonu powoduje koagulację białka, która ulega odwróceniu po dodaniu wody.

3. Opisanie przez uczniów właściwości białek:

Białka:

a) Są ciałami stałymi o złożonej budowie, niektóre są rozpuszczalne w wodzie np. białko kurze.

b) Zabarwiają się na żółto w reakcji z stężonym HNOIndeks dolny 3 , jest to reakcja ksantoproteinowa.

c) Zmieniają barwę na fioletowoczerwoną podczas reakcji biuretowej.

d) Z solami metali ciężkich, alkoholem, formaliną i kwasami dają nierozpuszczalny koagulat. Jest to proces ścinania białka, zwany denaturacją.

e) Denaturacja białka zachodzi także podczas gotowania białek, wystarczy temp. 60Indeks górny 0C, aby nastąpiła denaturacja białek.

f) W przypadku soli innych związków koagulacja może być odwrócona, np. za pomocą wody.

c) Faza podsumowująca

Przypomnienie przez uczniów poznanych na lekcji właściwości białek.

5. Bibliografia

Boyd R.N., Morrison R.T., Chemia organiczna, PWN, Warszawa 2004.

Kluz Z., Poźniczek M. M., Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, WSiP, Warszawa 2005.

Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa 2000.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Doświadczenia mogą być wykonywane jako pokaz lub w grupach. W przypadku realizacji doświadczeń w grupach proponuje się dwie godziny lekcyjne , a także analizę materiałów dotyczących białek (około 20 minut pierwszej godziny lekcyjnej).

RgLlcZAlE2420

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.10 KB w języku polskim
RGOT41FSglFla

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim