Charakterystyczna budowa cząsteczek wody sprawia, że z wodą nie mieszają się wszystkie substancje, ale tylko te, które również są polarne. Każda substancja rozpuszcza się w wodzie w różnym stopniu, a zdolność tę określa między innymi rozpuszczalność. Jej wartość zmienia się wraz z temperaturą. Ilość rozpuszczonej w wodzie substancji można wyrazić za pomocą stężenia procentowego. Woda i jej roztwory mają wielkie znaczenie dla człowieka, dlatego warto dbać o czystość istniejących na Ziemi jej zasobów i oszczędnie z nich korzystać.
Rsm4iIOkyP8zv1
i8Dvj69M1V_d5e252
1. Budowa cząsteczki wody
RcMR4VeMpCzyf1
i8Dvj69M1V_d5e287
2. Procesy zachodzące podczas rozpuszczania w wodzie
Rr55lzgg2qRhD1
Woda rozpuszcza substancje, które tak jak ona zbudowane są z cząsteczek polarnych. Polarne związki kowalencyjne mogą zachowywać się w wodzie w różny sposób: niektóre pozostają w niej jako cząsteczki (np. sacharoza), inne zaś mogą ulec pod jej wpływem rozpadowi na jony (np. kwasy). Jeśli związki jonowe (np. chlorek sodu) rozpuszczają się w wodzie, to podczas tego procesu ulegają rozpadowi, a jony z sieci krystalicznej przechodzą do roztworu.
i8Dvj69M1V_d5e326
3. Zawiesiny, koloidy, roztwory właściwe
Nie wszystkie substancje dobrze rozpuszczają się w wodzie, tworząc roztwory właściwe. Niektóre z nich nie ulegają rozpadowi na pojedyncze drobiny, ale tworzą w wodzie większe skupiska. W zależności od wielkości powstałych cząstek ich mieszaniny z wodą mają różne nazwy: koloid (roztwór koloidalny) lub zawiesina.
RZlj3YV0oKMgA1
Przykłady mieszanin tworzonych przez wodę i inne substancje
Rodzaj mieszaniny
Roztwór właściwy
Roztwór koloidalny
Zawiesina
Wielkość cząstek
wielkość cząstek jest mniejsza od 1 nm ()
wielkość cząstek zawiera się w przedziale od 1 do 200 nm ()
mieszanina wody z: żelatyną, białkiem jaja kurzego
mieszanina wody z: kredą, trocinami, piaskiem
ocet
mleko
esencja herbaciana
kleik skrobiowy (kisiel z mąki ziemniaczanej otrzymany na gorąco)
atrament
i8Dvj69M1V_d5e365
4. Czynniki wpływające na szybkość rozpuszczania się substancji w wodzie
R1XQShRlsRPnW1
i8Dvj69M1V_d5e400
5. Roztwór stężony i rozcieńczony
RqN4b2OdCQ7Zl1
i8Dvj69M1V_d5e434
6. Rozpuszczalność substancji
Rozpuszczalnością nazywamy maksymalną ilość substancji, jaka może rozpuścić się w 100 g rozpuszczalnika w danej temperaturze i pod stałym ciśnieniem. Zależność rozpuszczalności substancji od temperatury przedstawiona na wykresie nazywana jest krzywą rozpuszczalności.
R3Ny5Q8pHlfod1
Na podstawie znajomości rozpuszczalności substancji można:
określić maksymalną ilość substancji, która może rozpuścić się we wskazanej masie wody w danej temperaturze,
ocenić, czy podana ilość substancji może rozpuścić się w określonej masie wody i temperaturze.
i8Dvj69M1V_d5e482
7. Stężenie procentowe roztworu
Stężenie procentowe roztworu
Wzór na stężenie procentowe
Wzór na masę substancji
Wzór na masę roztworu
– stężenie procentowe – masa substancji – masa roztworu – masa wody
i8Dvj69M1V_d5e517
8. Gęstość roztworu a jego masa i objętość
Gęstość roztworu a jego masa i objętość
Wzór na gęstość
Masa roztworu
Objętość roztworu
– gęstość roztworu – masa roztworu – objętość roztworu
Jakie substancje rozpuszczają się w wodzie – polarne czy niepolarne?
Omów sposoby zachowania się substancji kowalencyjnych i jonowych podczas ich rozpuszczania się w wodzie.
Oblicz, ile gramów substancji rozpuszczonej i rozpuszczalnika znajduje się w 100 g 8‑procentowego roztworu chlorku sodu.
Oblicz, ile wody znajduje się w 120 g 4‑procentowego roztworu.
Na podstawie krzywych rozpuszczalności oceń, ile gramów chlorku potasu rozpuści się w 100 g wody w temperaturze 10°C.
Oblicz, ile gramów azotanu(V) potasu można maksymalnie rozpuścić w 200 g wody w temperaturze 60°C. Skorzystaj z krzywych rozpuszczalności.
Na podstawie obliczeń oceń, w jakiej masie wody należy rozpuścić 20 g azotanu(V) sodu, aby otrzymać nasycony roztwór w temperaturze 10°C. Skorzystaj z krzywych rozpuszczalności.
Oblicz, ile gramów wody i sacharozy (cukru spożywczego) znajduje się w 84,5 g roztworu nasyconego w temperaturze 100°C. Skorzystaj z krzywych rozpuszczalności.
Oblicz stężenie procentowe nasyconego w temperaturze 40°C roztworu jodku potasu.
Oblicz, ile waży 350 cmIndeks górny 33 roztworu o gęstości
Oblicz, ile wody należy dodać do 40 g 10‑procentowego roztworu chlorku sodu, aby otrzymać roztwór 1‑procentowy.
Uporządkuj mieszaniny: roztwory właściwe, zawiesiny, koloidy z względu na wielkość tworzących je cząstek.
Wymień znane ci sposoby oszczędnego gospodarowania wodą.
Czytam i interpretuję
Na podstawie krzywych rozpuszczalności określ, jak wraz z temperaturą zmienia się maksymalna masa chlorku potasu, jaką można rozpuścić w 100 g wody.
Porównaj krzywe rozpuszczalności dla chlorku sodu i potasu. Wskaż zakresy temperatur, w których chlorek sodu ma wyższą rozpuszczalność niż chlorek potasu, oraz przedział, w którym chlorek potasu rozpuszcza się w większej masie w 100 g wody.
Odczytaj z wodomierza w twoim domu pobór wody zimnej i ciepłej w odstępach kilkudniowych. Na podstawie uzyskanych danych oblicz, ile wody zużywa się w przeliczeniu na dzień i jednego mieszkańca.
Znajdź w domu produkty spożywcze i artykuły gospodarstwa domowego, na etykietach których są wymienione stężenia procentowe niektórych składników. W przypadku jednego z artykułów (roztworu) oblicz, ile gramów substancji rozpuszczonej o podanym na etykiecie stężeniu procentowym znajduje się w opakowaniu. Przyjmij, że gęstość cieczy wynosi .
Rozwiązuję problemy
Odpowiedz, który z roztworów tej samej substancji – nasycony czy nienasycony – o identycznej masie zawiera więcej:
substancji rozpuszczonej,
rozpuszczalnika.
Uporządkuj podane roztwory według liczby gramów substancji rozpuszczonej w roztworze:
20 g 5‑procentowego roztworu,
50 g 4‑procentowego roztworu,
4 g 10‑procentowego roztworu.
Na podstawie obliczeń wskaż roztwór, który zawiera więcej substancji rozpuszczonej:
I – 310 g nasyconego w temperaturze 80°C roztworu siarczanu(VI) miedzi(II),
II – 308 g nasyconego w temperaturze 100°C roztworu jodku potasu. Podczas rozwiązywania zadania skorzystaj z krzywych rozpuszczalności.
Określ, który z dwóch roztworów zawiera więcej substancji rozpuszczonej:
I – 150 g 20‑procentowego roztworu,
II – 150 cmIndeks górny 33 roztworu 20‑procentowego o gęstości .
Trzech uczniów miało za zadanie uzyskać roztwór 2‑procentowy z otrzymanego od nauczyciela roztworu. Każdy z uczniów dostał inny roztwór:
uczeń 1. – 25 g roztworu 8‑procentowego,
uczeń 2. – 10 g roztworu 10‑procentowego,
uczeń 3. – 20 g roztworu 5‑procentowego. Na podstawie obliczeń oceń, który z uczniów uzyskał po rozcieńczeniu roztwór o największej, a który – o najmniejszej masie.
i8Dvj69M1V_d5e760
Projekt badawczy
Woda
Tytuł projektu
Woda
Temat projektu
Czy bez wody da się żyć? Czy bez wody można korzystać ze zdobyczy cywilizacji?
Badana hipoteza
Woda jest potrzebna w każdej dziedzinie życia. lub Są dziedziny życia, gałęzie przemysłu, w których można obyć się bez wody. Na przykład niektóre przedmioty i materiały można wyprodukować bez jej udziału (do nich należą m.in. tworzywa sztuczne, papier, szkło, tkaniny, benzyna). lub Prąd elektryczny wytwarza się bez udziału wody. lub Do produkcji telefonów komórkowych nie jest potrzebna woda. lub Na Ziemi są organizmy (np. kaktusy), które mogą żyć bez wody. i in.
Materiały źródłowe
Książki i prasa popularnonaukowa, podręczniki, strony WWW zakładów przemysłowych, muzeów (np. techniki), rozmowy z pracownikami zakładów wytwórczych
Uczeń
Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?
Informacje na temat organizmów Dowiedzieć się, jaką rolę pełni woda w organizmach. Znaleźć informację, czy istnieją organizmy, które mogą żyć bez wody. Ustalić, czy kaktusy (lub inne wymienione w hipotezie organizmy) nie potrzebują wody do życia.
Informacje na temat gałęzi przemysłu Sprawdzić, w jaki sposób wytwarzane są przedmioty i materiały wskazane w hipotezie, prąd elektryczny i inne wymienione przez uczniów. Jeśli przedmioty składają się z wielu elementów, to trzeba zdobyć takie informacje w przypadku każdego z nich.
Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę?
Zdobyć informacje
Co będę obserwować (mierzyć)?
Zdobywać i selekcjonować informacje
Czas trwania
Kilka dni lub tygodni
Wyniki
Przygotowanie prezentacji w postaci plakatu lub w innej formie