Obraz przedstawia widok na zatłoczone pole. W centralnej części znajduje się niski, drewniany budynek, a przed nim znajduje się duży plac, na którym ustawione zostały naprzeciwko siebie niskie, czerwone trybuny. Wokół tej przestrzeni znajdują się tłumy osób. Z prawej strony obrazu zielone, duże drzewo. U dołu obrazu, na wzgórzu, tłum elegancko ubranych osób, które idą w jednym kierunku. Część z osób przemieszcza się na koniach.
Obraz przedstawia widok na zatłoczone pole. W centralnej części znajduje się niski, drewniany budynek, a przed nim znajduje się duży plac, na którym ustawione zostały naprzeciwko siebie niskie, czerwone trybuny. Wokół tej przestrzeni znajdują się tłumy osób. Z prawej strony obrazu zielone, duże drzewo. U dołu obrazu, na wzgórzu, tłum elegancko ubranych osób, które idą w jednym kierunku. Część z osób przemieszcza się na koniach.
Wolna elekcja
Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego. Druga wersja obrazu pędzla Canaletta
Źródło: Bernardo Bellotto, 1778, olej na płótnie, Zamek Królewski w Warszawie, domena publiczna.
Wprowadzenie
RFOjHzmBnENzl
Oś czasu dotycząca wydarzeń z XVI w. w Europie i w Rzeczypospolitej. 1517 - wystąpienie Marcina Lutra. 1519 - elekcja Karola V Habsburga na cesarza. 1527 - założono pierwszy uniwersytet luterański w Marburgu. 1534 - powstanie zakonu jezuitów. 1542 - reforma inkwizycji. 1545 - 1563 - sobór trydencki. 1573 - pierwszy król elekcyjny w Rzeczypospolitej. 1582 - kalendarz gregoriański
Oś czasu dotycząca wydarzeń z XVI w. w Europie i w Rzeczypospolitej. 1517 - wystąpienie Marcina Lutra. 1519 - elekcja Karola V Habsburga na cesarza. 1527 - założono pierwszy uniwersytet luterański w Marburgu. 1534 - powstanie zakonu jezuitów. 1542 - reforma inkwizycji. 1545 - 1563 - sobór trydencki. 1573 - pierwszy król elekcyjny w Rzeczypospolitej. 1582 - kalendarz gregoriański
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Elekcje w Rzeczypospolitej Obojga Narodów przed Henrykiem Walezym
Początków idei elekcyjności tronu w Polsce historycy doszukują się w okresie rozbicia dzielnicowego (1138‑1320) podczas walk o tron krakowski, gdy władcy zabiegali o uzyskanie aprobaty tamtejszego możnowładztwa. Kolejny etap miał miejsce po wymarciu dynastii Piastów w 1370 roku. Andegawenowie, a później Jagiellonowie usiłowali zapewnić sukcesję swoim dzieciom, zaś polscy możni walczyli o gwarancje dla swoich praw uzyskanych od poprzedników.
Praktycznie przez cały okres jagielloński w Polsce mieliśmy do czynienia z tronem elekcyjnym, a szczególnie istotne okazały się zabiegi Władysława Jagiełły z końcowych lat jego panowania. Chodziło bowiem o zagwarantowanie objęcia tronu przez dziecko (królewicz, późniejszy król Władysław Warneńczyk, miał kilka lat). Powstawały wątpliwości, czy można polegać na przysiędze niepełnoletniego i jak zagwarantować sobie ewentualne jej powtórzenie po uzyskaniu pełnoletniości.
R1EP6PqbccB4c
Na ilustracji widnieje portret mężczyzny ukazany od ramion w górę. Ma ciemne, kręcone włosy do ramion, brodę oraz duże oczy ciemnego koloru. Na głowie ma duży, złoto‑czerwony diadem. Ubrany w metalową, srebrną zbroje. Na lewym ramieniu ma nałożony czerwony płaszcz.
Portret Władysława Jagiełły z XVI w., fragment obrazu znajdującego się w Muzeum Diecezjalnym w Sandomierzu
Źródło: Wikimedia Commons, Przykuta, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ra0nElFG54MgU
Obraz przedstawia scenę przed wejściem do katedry. Z lewej strony wejście, a przed nim, na schodach, stoi mężczyzna w złoto‑bordowej szacie i mitrze. Wokół niego kapłani, a przed nim, tłum mężczyzn ubranych w kolorowe, eleganckie szaty. Mężczyźni idą po czerwonym dywanie. Jeden z mężczyzn, mający na głowie hełm, trzyma w dłoniach miecz oraz czerwoną flagę ze złotym orłem.
W chwili narodzin pierworodnego syna Władysław Jagiełło był jak na ówczesne standardy człowiekiem starym – miał ok. 62 lat, a według innych przekazów nawet 72 lata (nie znamy dokładnej daty urodzin króla). Od tego momentu, aż do śmierci dziesięć lat później, głównym staraniem władcy było zapewnienie sukcesji dla swoich dzieci (trzy lata po Władysławie urodził się jeszcze Kazimierz – później zwany Jagiellończykiem). Panowie polscy obawiali się, że koronacja (a nawet jedynie elekcja za życia poprzednika) dziecka spowoduje, że ewentualne przysięga potwierdzająca prawa Królestwa nie będzie miała mocy prawnej, gdyż złoży ją osoba niepełnoletnia. Ostatecznie król za cenę wielu ustępstw zdołał zapewnić królewiczowi tron
Źródło: Jan Matejko, Chrzest Władysława Warneńczyka w katedrze na Wawelu, 1881, domena publiczna.
Jagiellońskie sposoby na zapewnienie sobie elekcyjnego tronu w Polsce
Dla utrwalenia swoich praw dynastycznych Jagiellonowie wykorzystywali chęć podtrzymania związku Korony z Litwą. W Wielkim Księstwie bowiem tron mieli zapewniony. Korona chciała jednak mieć wpływ na to, kto z rodu zostanie królem. Panowie litewscy, mimo każdorazowych protestów Polaków, zapewne z inspiracji swoich dynastów, ale też dla podkreślenia swojej odrębności, obwoływali samodzielnie władcę. Prowadziło to niekiedy nawet do czasowego rozdziału władzy, jak podczas krótkich rządów Jana Olbrachta i Aleksandra.
Kolejny kryzys miał miejsce, gdy ambitny król Zygmunt przeforsował, za namową żony Bony, ogłoszenie małoletniego syna Zygmunta Augusta wielkim księciem litewskim (1529 r.), a później jego koronację w 1530 r. przez prymasa Jana Łaskiego. Polska miała od tego momentu dwóch królów: 'Starego' (stąd przydomek) i młodego. Po tzw. rokoszurokoszrokoszu lwowskim ('wojnie kokoszej') w 1537 r. król musiał jednak przyrzec oburzonej szlachcie, że nigdy nie powtórzy się próba elekcji za życia monarchy (elekcja 'vivente rege').
rokosz
rokosz
dawnej Polsce: zbrojne wystąpienie szlachty przeciw królowi pod hasłem obrony zagrożonych swobód
RTwFHU3GqJIDb
Zdjęcie przedstawia złotą zbroję rycerską, wraz z hełmem. Tło jednolite, niebieskie.
Chłopięca zbroja Zygmunta Augusta podarowana w 1533 r. przez króla niemieckiego Ferdynanda I dla narzeczonego swojej córki Elżbiety Habsburg
Źródło: Zdzisław Żygulski, 1533, Hungarian National Museum, domena publiczna.
RXnpq3BmOxlIt
Na ilustracji widnieją dwie postacie. Po prawej stronie znajduje się ksiądz. W prawej ręce trzyma stempel, a lewej list. Na obrazie podaje to drugiemu mężczyźnie, który siedzi przed nim na tronie. Mężczyzna siedzący na tronie trzyma insygnie królewskie, a na głowie ma koronę. Przed nimi widnieje herb. W tle żółta, ceglana ściana z dwoma, małymi, podłużnymi oknami. Na podłodze biało‑czarne kafle.
Kanclerz Jan Łaski wręcza siedzącemu na tronie Aleksandrowi Jagiellończykowi statuty Królestwa Polskiego
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Kolegiata w Łasku była szczególnie chętnie obdarowywana przez prymasa Jana Łaskiego. W jego testamencie wspomina się o donacjidonacjadonacji w postaci wyposażenia w paramenty (sprzęt potrzebny do liturgii) i kosztowności. W 1523 r. podarował on kościołowi trzy bogate księgi zachowane do dzisiaj: antyfonarzantyfonarzantyfonarz w kościele w Łasku oraz graduał i psałterz w Archiwum Państwowym w Łodzi. Niestety zostały one częściowo uszkodzone i wycięto z nich niektóre z cenniejszych kart.
donacja
donacja
darowizna nadawana za zasługi, w nagrodę
antyfonarz
antyfonarz
księga zawierająca zbiór antyfon, czyli krótkiej modlitwy przeplatającej np. psalmy
Ćwiczenie 1
Rl91VtguiSdNH1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Zwróć uwagę na przedmioty trzymane w rękach przez osoby przedstawione na grafice. Są to tzw. „atrybuty”, czyli przedmioty, które w sposób symboliczny pozwalają zidentyfikować widzowi funkcje, jaką pełni dana osoba, a nawet niekiedy dokładnie kreślić osobę. W prezentowanej grafice takimi atrybutami postaci są:
berło, korona królewska, herb „Korab”, strój duchownego, pieczęć, opieczętowany dokument, tron, postawa – zasiadanie na tronie w tzw. majestacie, uroczysta Kapa (płaszcz królewski), jabłko
Atrybuty władzy królewskiej:
Atrybuty pełnienia funkcji kanclerskiej:
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
Zapisz, jakie są atrybuty władzy królewskiej.
RFz63lWFjpHRq
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Skorzystaj z informacji zawartych w tej lekcji.
Atrybutami władzy królewskiej są: jabłko, berło, korona, tron, kapa - królewski płaszcz.
R1SQMqyStT4FB
Obraz przedstawia grupę osób, która znajduje się u dołu kamiennych schodów, które są częściowo pokryte czerwonym dywanem. Na środku siedzi, ubrany w czarną szatę, człowiek na krześle. Po jego prawej stronie stoi mężczyzna z brodą, ubrany w bordowo‑złotą szatę i mitrę, a po lewej kobieta w dużej, biało‑czarnej sukni. W tle kilka kolejnych osób, ubranych w eleganckie, kolorowe szaty. Obok stojącej kobiety, na ziemi, leży ciemny pies. Po lewej stronie obrazu oraz z tyłu widoczne są mury budynku. Za murem widoczne niebo przysłonione białymi chmurami.
Scena z tzw. „wojny kokoszej” – pierwszego sejmu rokoszowego z 1537 r. Postulaty zgromadzonej szlachty dotyczyły przestrzegania prawa oraz polityki dworu (łączenie godności i urzędów, elekcja vivente rege Zygmunta Augusta). Zajazd – określany prześmiewczo przez zwolenników dworu i magnaterii mianem „wojny kokoszej”, gdyż zgromadzona szlachta miała wyjeść cały drób w okolicach Lwowa – doprowadził wprawdzie do przyrzeczenia na najbliższych sejmach w 1538 (w Piotrkowie) i 1539 (w Krakowie), że władca będzie egzekwować prawa, jednak w praktyce nie miało to poważniejszych skutków. Na obrazie widać króla Zygmunta Starego i jego dwór na lwowskim zamku. Bezpośrednio za fotelem królewskim stoi królowa Bona. Do zbuntowanej szlachty przemawia hetman Jan Tarnowski
Źródło: Henryk Rodakowski, Wojna kokosza, 1872, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
Pierwsze 'wolne elekcje' – dynastia a swoboda wyboru
Schyłek rządów Zygmunta Augusta pełen był ważnych reform realizujących hasła ruchu egzekucyjnegoruch egzekucyjnyruchu egzekucyjnego. Jedną z nich było przelanie na Koronę (w czasie sejmu w 1564 r.) prawa do dziedzicznego sprawowania władzy w Wielkim Księstwie Litewskim. Oznaczało to w praktyce wprowadzenie elekcyjności na Litwie.
Należy jednak pamiętać, że szlachta wykazywała duże przywiązanie do idei dynastyczności. Andegaweni na polskim tronie czerpali znaczącą część swojego autorytetu z tego, że po kądzieli (czyli w linii żeńskiej) byli Piastami. Ludwik Węgierski był siostrzeńcem Kazimierza Wielkiego, a Jadwiga wnuczką Władysława Łokietka. Po śmierci Jadwigi Władysław Jagiełło usiłował podtrzymać związki z Piastami m.in. przez małżeństwo z Anną Cylejską, wnuczką Kazimierza Wielkiego.
Pierwszym królem elekcyjnym był Henryk Walezy (1573–1574) z dynastii Walezjuszy, brat króla Francji Karola IX, król Polski od 1573 r. Na wieść o śmierci swego brata, króla Francji, uciekł z kraju w czerwcu 1574 r. by objąć tron francuski jako Henryk III. Pierwsi królowie elekcyjni tylko pozornie wybierani byli bez odniesień dynastycznych. Henryk Walezy miał poślubić siostrę ostatniego Jagiellona, Annę, a odmowa realizacji tej obietnicy spowodowała bardziej zdecydowane działania szlachty. W drugiej wolnej elekcji (1575‑1576) zdecydowano, że małżeństwo z Anną wpisane zostanie kolejnemu kandydatowi w pacta conventa.pacta conventapacta conventa. Praktycznie na króla wybrano Annę i jej małżonka - Stefana Batorego. Również wybór kolejnego władcy, Zygmunta Wazy w 1587 r., możliwy był dzięki związkom rodzinnym Wazów z Jagiellonami.
pacta conventa
pacta conventa
zobowiązania nowo obranego władcy (elekta) na rzecz szlachty, skarbu i państwa polskiego
R17k0J7MQlVOO
Obraz przedstawia kobietę w średnim wieku. Ma ona wysokie czoło, cienkie brwi i szpiczasty nos. Na głowie ma dużą, wysadzaną kamieniami, złotą koronę, z której spływa złoty welon. Przy szyi ma gruby naszyjnik. Ubrana jest w zabudowaną, biało‑złotą suknię, która jest zdobiona kolorowymi kamieniami. W dłoniach trzyma złote berło i jabłko. W tle, za kobietą, rdzawe płótno, a także dwa herby: czerwony z białym orłem i złoty z zielonym wężem. U dołu obrazu prostokąt, a na nim złote napisy w języku łacińskim.
Anna Jagiellonka – królowa Polski w stroju koronacyjnym. Córka króla Polski i wielkiego księcia Litwy Zygmunta I Starego i Bony Sforzy
Źródło: Marcin Kober, 1576, olej na płótnie, Katedra na Wawelu, domena publiczna.
R3y1JX043CCmZ
Na ilustracji widoczne są dwie osoby. Po lewej stronie mężczyzna, a po prawej kobieta. Mężczyzna ubrany w długą, czerwoną szatę odsłaniającą żółte, płaskie buty. Na głowie ma dużą, czarną czapkę z dużym piórem. Kobieta ubrana w długą, biało‑złotą szatę. Na jej głowie został przypięty biały welon. Nad nimi widoczne są trzy herby. Po lewej stronie widnieje herb przypominjący trzy zęby na niebieskim tle, po środku biały orzeł na czerwonym tle, a po prawej stronie biały rycerz na koniu na czerwonym tle. Tło całej ilustracji żółte.
Stefan Batory z żoną, Anną Jagiellonką. Powyżej pary królewskiej biały orzeł w kartuszu herbowym. W górnym lewym rogu herb Wilcze Zęby. W górnym prawym rogu herb Pogoń
Źródło: Jan Matejko, Ubiory w Polsce 1200-1795, 1875, litografia kolorowana, domena publiczna.
RnjwKsWSLPYDu
Obraz przedstawia trzyosobową rodzinę. Z lewej strony, na czerwonym, wysokim krześle, siedzi kobieta w czarnym nakryciu głowy, zielonej sukni i czarnym płaszczu. Na jej kolanach siedzi chłopiec w biało‑szarym stroju. Obok krzesła stroi mężczyzna w ciemnych szatach. Podpiera on prawą rękę o ramię krzesła. Z prawej strony obrazu, zza kotary, zaglądają do środka dwaj mężczyźni w srebrnych zbrojach.
Katarzyna Jagiellonka (najmłodsza córka króla Polski Zygmunta I Starego i Bony Sforzy, siostra Zygmunta II Augusta i Anny Jagiellonki) z mężem Janem, księciem Finlandii (późniejszym królem Szwecji) i z synem Zygmuntem (późniejszym królem polskim) w uwięzieniu na zamku Gripsholm. To wydarzenie stanowiło podstawę dla wydana anonimowo w 1570 roku pierwszej polskiej historia Szwecji – Historyja prawdziwa o przygodzie żałosnej Książęcia Jego M. Finlandzkiego Jana, już na ten czas Szweckiego, Gotskiego i Wandalskiego Krola, i Krolewny Jej M. Polskiej Katarzyny Małżonki jego – autorstwo dzieła przypisuje się Marcinowi Kromerowi
Źródło: Józef Simmler, Katarzyna Jagiellonka z synem Zygmuntem w więzieniu Gripsholm, 1859, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
ruch egzekucyjny
ruch egzekucyjny
ruch egzekucyjny był ruchem średniej szlachty, która chciała ograniczyć wpływy magnaterii przy zachowaniu przywilejów szlacheckich
Ćwiczenie 2
R1OTLZA0uN4FT1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Na podstawie trzech powyższych ilustracji oraz podanych informacji wstaw w poniższe zdania właściwe elementy.
Zygmunta III Wazy, Katarzyny, Bony, Stefana Batorego, Zygmunta Starego
Anna Jagiellonka była córką króla .................................. i jego żony królowej ...................................
Była też siostrą króla Zygmunta II Augusta i od 1576 r. żoną króla Rzeczpospolitej ...................................
W 1597 r. pomogła w wyborze na króla swojego siostrzeńca , królewicza szwedzkiego ...................................
Zygmunt III Waza był synem jej siostry ...................................
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
Zapisz, czyją żoną była Bona Sforza.
R1dOq1bhqfuCb
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Skorzystaj z informacji zawartych w tej lekcji.
Bona Sforza była żoną Zygmunta I Starego.
'Wolne elekcje' w Polsce XVII wieku
Pierwsze trzy wolne elekcje wywołały wielkie napięcie społeczne, a dwukrotnie doprowadziły nawet do wojny. Po wyborze Stefana Batorego, popierający kandydaturę cesarza Maksymiliana II Gdańsk musiano siłą zmusić do ustępstw. Kolejna elekcja w 1587 r., w czasie której wybrano Zygmunta III Wazę, zakończyła się słynną bitwą pod Byczyną (1588), w której Jan Zamoyski jako hetman wielki koronny wziął do niewoli niefortunnego kontrkandydata na króla, arcyksięcia Maksymiliana Habsburga.
R1FZjXKF6dXA5
Obraz przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Ma on brązowe, krótkie włosy i bródkę w tym samym kolorze. Na głowie ma czarną czapkę i ubrany jest w czarną marynarkę z wysoko postawionym, białym kołnierzem. Na marynarce założone ma ciemnobrązowe futro, a na szyi zawieszony złoty łańcuch. Tło ciemne, jednolite.
Portret Maksymiliana II namalowany przez NicolasaNeufchâtela (ok. 1539– 1567)
Źródło: Nicolas Neufchâtel, 1566, olej na płótnie, Kunsthistorisches Museum, domena publiczna.
RXFCE0wwzHoNo
Ilustracja przedstawia panoramę miasta. W centralnej części ilustracji miasto ciągnące się przez całą długość obrazu. Wysokość zabudowań jest w miarę równa, a całe miasto otoczone zostało murami. Przed murami woda, a dalej, u dołu obrazu, wzgórze, na którym znajdują się sylwetki kobiet i mężczyzn ubranych w kolorowe stroje. W górnej części obrazu, nad miastem, z lewej strony obrazu, czerwony herb z białym orłem. Obok, na środku, biała wstążka z ozdobnym napisem „Dantzig”. Obok, w prawym górnym rogu, biały herb z dwoma czerwonymi krzyżami ułożonymi jeden pod drugim.
Panorama Gdańska z 1575 r. Miasto, podczas elekcji po ucieczce Henryka Walezego, poparło kandydaturę cesarza Maksymiliana II, co spowodowało konflikt z Rzeczpospolitą i wojnę (1576– 1577). Stefan Batory zmusił jednak miasto do uległości. Ilustracja pochodzi z II tomu dzieła GeorgaBrauna (kartograf) i FransaHogenberga (malarz, sztycharz, grafik) Miasta świata
Czarno‑biała ilustracja przedstawiająca mężczyzn na koniach. Mężczyźni, zebrani w dwóch grupach, znajdują się z lewej i prawej strony ilustracji. Część z mężczyzn trzyma powiewające flagi. W tle zarys murów obronnych i zamku.
Grafika z warszawskiego „Tygodnika Ilustrowanego” (1862) przedstawiająca wzięcie do niewoli przez Jana Zamoyskiego arcyksięcia austriackiego (na podstawie obrazu Juliusza Kossaka)
Źródło: Juliusz Kossak, Poddanie się Arcyksięcia Maksymiliana pod Byczyną, 1862, domena publiczna.
R1JvXWamP0LfI
Na czarno‑białej ilustracji widać kilkadziesiąt osób. Dwóch mężczyzn konno na środku obrazu. Po prawej oraz lewej stronie widać wojsko. Wszyscy ubrani są w długie, ozdobne szaty. Część z nich trzyma w dłoniach broń. Niektórzy stoją, a inni klęczą lub pochylają się, przykładając do twarzy broń. Za nimi mury budynku oraz wejście do niego.
Chwila poddania się arcyksięcia Maksymiliana hetmanowi Zamoyskiemu na moście przed bramą Byczyny. Obaj konno w centrum obrazu. Po prawej stronie wojsko Zamoyskiego. Za hetmanem stoi Baltazar Batory. Dwaj rycerze w zbrojach husarskich to pułkownik husarii Mikołaj Uhrowiecki i starosta wieluński Aleksander Koniecpolski, dowódca oddziałów kozackich i węgierskich. Po lewej stronie, przed jeźdźcami, przy saniach stoi Stanisław Sędziwoj Czarnkowski, referendarz koronny. Obok niego – wojewoda poznański Andrzej Zborowski. Maksymilian Habsburg odzyskał wolność w 1589 r. na mocy układu bytomsko–będzińskiego i opuścił tereny Rzeczypospolitej, lecz nie zrzekł się tytułu króla polskiego i używał go do 1598 roku. Obraz Jana Matejki, którego stara fotografia jest tu prezentowana, był do 1943 r. przechowywany w pałacu Zamoyskich w Kozłówce. Na przełomie 1943 i 1944 roku, w obawie przed zbliżającą się ofensywą sowiecką, majątek został ewakuowany do Warszawy. W czasie powstania prawie wszystko spłonęło – w tym także obraz Matejki
Źródło: Jan Matejko, Jan Zamoyski pod Byczyną, 1884, olej na płótnie.
Rv5ObplNYs4iB
Na czarno‑białej ilustracji mężczyźni stojący w dwóch grupach. Mężczyzna w centrum, znajdujący się po prawej stronie, trzyma w dłoni podłużny miecz. Ubrany jest w zbroję, rajstopy oraz pelerynę. Na głowie ma kapelusz. Za nim niewyraźne sylwetki kolejnych mężczyzn. Na przeciwko niego stoi 5 innych mężczyzn i się mu przygląda. Ubrani są w długie, luźne szaty oraz peleryny. W tle widać drzewo oraz niebo.
Jan Zamoyski bierze do niewoli arcyksięcia Maksymiliana. XIX–wieczna rycina autorstwa Ange–LouisaJaneta (publikującego jako Janet–Lange) i Gustawa Janeta
Źródło: Ange–Louis Janet, Gustave Janet, rcyksiążę Maksymilian jako jeniec wojenny Jana Zamoyskiego, rycina, domena publiczna.
R1DVETQ4uKjnr
Obraz przedstawia starszego, siwego mężczyznę z krótką brodą i wąsami. Wpatruje się prosto w widza. Ubrany jest w szarą szatę, kolorowy pas, czerwono‑czarny płaszcz. W prawej dłoni trzyma złoto‑czarne berło, a lewą rękę ułożył na uchwycie miecza, który został przymocowany do jego pasa. Tło ciemne, jednolite.
Kanclerz i hetman wielki koronny Jan Zamoyski
Źródło: a.nn., Jan Zamoyski, 2, olej na płótnie, domena publiczna.
Na tym tle elekcje, które odbywały się w następnym stuleciu, przebiegały spokojniej. Kolejni Wazowie (Władysław IV i Jan Kazimierz) na polskim tronie wybrani zostali bez specjalnych problemów, co z pewnością ułatwiały sentymenty dynastyczne. Pierwszą zatem elekcją spoza 'dynastii' okazał się wybór Michała Korybuta Wiśniowieckiego (1669), choć podkreślano przy tym, że wybrano 'Piasta'. Rozumiano przez to krajana, Polaka, ale odniesienie do rodzimej dynastii było wymowne. Podobną retoryką posługiwano się przy wyborze Jana Sobieskiego (1674). Dopiero przy wyborze elektora saskiego Fryderyka Augusta Wettyna (jako król Polski August II 'Sas') w 1697 r. nie posłużono się argumentami dynastycznymi.
R9xvT9NlLWAV5
Obraz przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Ma bujne, długie, jasnobrązowe, kręcone włosy, opadające swobodnie na ramiona. Ma cienki wąs i duży nos. Ubrany jest w zielono‑złotą szatę, na której, przy szyi, umieszczoną ma białą, koronkową chustę. Tło ciemne, jednolite.
Portret Michała Korybuta Wiśniowieckiego. Jeden z 22 portretów tworzących poczet polskich władców w Pokoju Marmurowym w Zamku Królewskim w Warszawie
Źródło: Marcello Bacciarelli, Michał Korybut Wiśniowiecki, 1768, olej, blacha miedziana, Zamek Królewski w Warszawie, domena publiczna.
RfFKxFu4FoPrU
Obraz przedstawia grupę ośmiu osób ubranych w stroje rzymskie. W centralnej części obrazu, na podwyższeniu, siedzi para w średnim wieku: z lewej strony mężczyzna, a z prawej kobieta. Mężczyzna ubrany jest w niebiesko‑pomarańczową szatę, a swoją prawą rękę podpiera o laskę. Obok niego kobieta w wysoko upiętych włosach ubrana w biało‑niebieską suknię i niebieską pelerynę. Przy niej, na ziemi, siedzi młoda kobieta w jasnych włosach upiętych w kok, która ubrana jest w niebieską suknię. Trzyma na kolanach małą dziewczynkę w jasnej sukience i wianku z kwiatów. Dziewczynka opiera się o kolano siedzącej w centrum kobiety. Dalej, z prawej strony, siedzi kolejna młoda kobieta. Również ma jasne, upięte w kok, włosy. Ubrana jest w białą suknię i niebieską pelerynę. Siedzi ona na czerwono‑złotym krześle. Z lewej strony obrazu, obok mężczyzny z laską siedzi młody mężczyzna w długich, ciemnych włosach. Ubrany jest w czarno‑złotą zbroję i czerwoną pelerynę. Dalej stoi mężczyzna w krótkich, brązowych włosach, który ubrany jest w złotą zbroję. Dalej, najbardziej z prawej strony, stoi młody chłopiec w srebrnej zbroi i oplecionym przez ciało biało‑czarnym futrze. W tle widoczne są białe kolumny, złote sukna i murowany balkon.
Jan III Sobieski z rodziną. Od lewej Konstanty, Aleksander i Jakub. W środku król i królowa, która trzyma za rączkę wnuczkę Marię Leopoldynę, córkę Jakuba i Jadwigi von Neuburg. Z prawej siedzi Teresa Kunegunda Sobieska
Źródło: Henri Gascar, Jan III Sobieski z rodziną, olej na płótnie, Pałac w Wilanowie, domena publiczna.
RUisd7yv8Jmxz
Obraz przedstawia stojącego mężczyznę w średnim wieku. Ma on długie, kręcone, siwe włosy opadające swobodnie na ramiona. Ubrany jest w srebrną zbroję, a na prawym ramieniu zawieszony ma niebieską pelerynę z wykończeniami z białego futra. Prawą dłoń opiera o laskę. Wpatruje się w lewą stronę. Za nim, z prawej strony obrazu, na stole, leży miecz, złota korona oraz jabłko królewskie. W tle czerwono‑złote sukna.
Elektor saski Fryderyk August I, który został królem Polski i Wielkiego Księstwa Litewskiego jako August II. Kopia XIX–wieczna obrazu Louisade Silvestre
Źródło: Henryk Rodakowski, August II Mocny, olej na płótnie, Narodowa Galeria Sztuki we Lwowie, domena publiczna.
Elekcje w XVIII wieku – czy jeszcze 'wolne'?
Elekcje w wieku XVIII trudno było nazwać w pełni wolnymi. Wszystkie one wywoływały bardziej lub mniej oficjalne interwencje wojskowe państw sąsiednich. Stanisław Leszczyński narzucony został Polsce przez młodego szwedzkiego władcę Karola XII, który najpierw doprowadził do fikcyjnej detronizacji Augusta II, później wymusił na nim 'dobrowolną abdykację'. Między tymi wydarzeniami przeprowadził wybór własnego kandydata – wojewody poznańskiego Stanisława Leszczyńskiego (formalnie był to 'anty‑król').
Podczas kolejnych elekcji po śmierci Augusta II Mocnego sytuacja jedynie się pogarszała. W 1733 r. Stanisław Leszczyński, tym razem już legalnie wybrany zdecydowaną większością głosów, zastąpiony został przez Augusta III, zawdzięczającego swój awans interwencji militarnej Rosji.
Wreszcie Stanisław Poniatowski zdobył tron dzięki wojskowemu naciskowi zgromadzonych oddziałów carycy Katarzyny II.
R1aeKPde14dOK
Obraz przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Ma on krótkie, brązowe włosy i wąsy podkręcone na końcach. Ubrany jest w zbroję, a na ramionach zawieszoną ma czerwoną pelerynę z licznymi złotymi zdobieniami. Tło ciemne, jednolite.
Stanisław Leszczyński w czasie swojego pierwszego panowania
Źródło: Ádám Mányoki, Portret króla Stanisława Leszczyńskiego, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
RgnTMwma0qaiy
Czarno‑biała grafika przedstawia wnętrze kościoła. W centralnej części, na podwyższeniu, do którego prowadzą schody, stoją mężczyźni w długich szatach i mitrach. Między nimi klęczy mężczyzna w długiej pelerynie. Jeden z kapłanów zakłada na głowę klęczącego mężczyzny koronę. Wokół, przed podwyższeniem, stoją mężczyźni przyglądający się wydarzeniu. Grafika oprawiona jest w ramę. Na samej górze biały pas, a na nim napisy w języku łacińskim. Poniżej, na środku, znajduje się owalny portret młodego mężczyzny w czapce z piórem. Przy portrecie siedzi małe dziecko. Z prawej i lewej strony obrazu dwa owale, które przedstawiają piętrowy budynek ze skośnym dachem oraz zebranych ludzi w sali. U dołu ramy, na środku herb, a nad nim korona. Pod nim prostokąt z nieczytelnymi napisami.
Francuska grafika przedstawiająca scenę koronacji Stanisława Leszczyńskiego na króla Polski w 1705 r. w Warszawie
Źródło: a. nn., Francuska Biblioteka Narodowa, domena publiczna.
Polecenie 1
Tradycyjnym miejscem koronacyjnym królów Polski w czasach I Rzeczypospolitej była katedra na Wawelu w Krakowie. Dopiero Stanisław Leszczyński w 1705 r. i - jako drugi - Stanisław August Poniatowski byli koronowani w Warszawie. Zastanów się i napisz, jak mogła być odebrana zmiana miejsca koronacji Stanisława Leszczyńskiego w 1705 r.
RN9NiZLdUvd3v
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RIuRiw6GbMWdO
Obraz przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Jest on ukazany od pasa w górę. Ma białą perukę ściśle przylegającą do głowy z lokami po bokach. Ma białą koszulę ze stójką i koronkowymi rękawami, a na niej zbroję oraz niebieski surdut z wieloma złotymi zdobieniami. Prawą rękę opiera o biodro, a lewą opiera o brązową, długą batutę. Tło jasne, jednolite.
Portret Augusta III króla Polski
Źródło: Pietro Rotari, 1755, Gemäldegalerie Alte Meister, domena publiczna.
R1BlqKFGucSUA
Obraz przedstawia tłum ludzi zgromadzonych na płaskim placu. W centralnej części znajdują się, w pólokręgu, rzędy siedzących osób ubranych w kolorowe stroje. Z prawej strony duży, żółty namiot. W dolnej części obrazu wzgórze, a na nim stoją i siedzą ludzie w kolorowych strojach. Niektórzy jadą na koniach. Z lewej strony duże, zielone drzewo. W tle panorama odległego miasta i lasy. Niebo błękitne, częściowo przysłonięte przez białe chmury kłębiaste.
Obrady sejmu elekcyjnego w maju i czerwcu 1697 r. w Warszawie. Większość zgromadzonych opowiedziała się za kandydaturą Franciszka Ludwika Burbona–Conti – został on oficjalnie ogłoszony królem przez prymasa Michała Radziejowskiego. Mniejszość szlachty (w grę wchodziły pieniądze rozdawane przez przedstawicieli cara Piotra I) obwołała monarchą elektora saskiego Fryderyka Augusta I, który wykorzystał bierność francuskiego kandydata, ruszając na Wawel. Ceremonia koronacji możliwa była jedynie przy użyciu insygniów królewskich przechowywanych w wawelskim skarbcu, a drzwi do skarbca zamknięte były na osiem zamków, do których osobne klucze mieli senatorowie Rzeczypospolitej. Sześciu z nich opowiadało się po stronie Burbona, więc liczyć na otwarcie skarbca nie można było liczyć. Z tej patowej sytuacji Fryderyk August wybrnął w bardzo mało skomplikowany sposób – insygnia wyniesiono przez wybitą w ścianie skarbca dziurę. We wrześniu 1697 r. elektor zaprzysiągł pacta conventa i został koronowany na króla Polski, jako August II, przez biskupa kujawskiego Stanisława Dąmbskiego w katedrze wawelskiej
Źródło: Martino Altomonte, Sejm elekcyjny 1697 roku, 1697, olej na płótnie, Zamek Królewski w Warszawie, domena publiczna.
Wolna elekcja stała się fikcją i zdecydowano się ją znieść poprzez wprowadzenie Konstytucji 3 maja.
Polecenie 2
Napisz, w jaki sposób doszło do przyjęcia wolnej elekcji jako zasady ustrojowej państwa.
R15XrPx74asJq
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wolna elekcja została przyjęta po śmierci Zygmunta Augusta, która oznaczała wygaśnięcie dynastii Jagiellonów. W tej sytuacji szlachta musiała sama zdecydować o zasadach ustrojowych państwa. Wolna elekcja została zasadą ustrojową na mocy artykułów henrykowskich.
Polecenie 3
Omów negatywne aspekty wolnej elekcji jako zasady ustrojowej państwa.
RKYCQxi4G4Xum
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ryzyko destabilizacji państwa, ingerowanie obcych państw w sprawy wewnętrzne Rzeczypospolitej, korupcja, możliwość wystąpień zbrojnych.
Polecenie 4
Spróbuj znaleźć pozytywne aspekty wolnej elekcji jako zasady ustrojowej państwa.
R6ZSyAwk13Lwl
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Możliwość wybrania najlepszego kandydata, nowe możliwości w polityce zagranicznej.
Polecenie 5
Napisz, jakie możliwości wtrącania się przez obce państwa w sprawy Rzeczypospolitej stwarzała wolna elekcja.
RkJuFdAZ6GExv
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wybór króla z innego państwa stwarzało możliwość wtrącania się jego ojczyzny w sprawy Rzeczypospolitej m.in. przez korumpowanie szlachty, tworzenie własnych stronnictw.
Zmiany ustrojowe a problem wolnej elekcji
Rywalizacja obcych mocarstw, osłabiające kraj walki wewnętrzne, wreszcie bezpośrednie interwencje wojsk zagranicznych - wszystko to było dostrzegane przez polskich polityków i powodowało, że sprawa elekcyjności tronu stała się jedną z najważniejszych kwestii wszelkich programów naprawczych państwa. Uważano, że aby zmienić ustrój państwa, konieczne byłoby zniesienie zasady wolnej elekcji. Przeświadczenie takie mieli nie tylko reformatorzy, ale i obrońcy obowiązującego systemu.
We wszystkich programach naprawczych Rzeczpospolitej Obojga Narodów pojawiał się postulat wprowadzenia dziedziczenia tronu. Natomiast apologeciapologetaapologeci demokracji szlacheckiej walczyli z absolutum dominiumtlybdiOZIO_000tp001absolutum dominium, które oczywiście zaczynało się od dziedzicznego tronu.
W najważniejszym akcie naprawczym okresu staropolskiego, tzn. w Konstytucji 3 maja, odnajdujemy taki właśnie sposób widzenia odnowy Rzeczypospolitej. Wolną elekcję znoszono w Polsce w momencie, kiedy Stany Zjednoczone w swojej konstytucji wprowadzały wybieralny urząd prezydenta.
tlybdiOZIO_000tp001
absolutumdominium
wyrażenie pochodzące z łaciny i oznaczające 'nieograniczoną władzę'. Określenie używane w Polsce, począwszy od XVI wieku, którym negatywnie charakteryzowano wszystkie dążenia do wzmocnienia władzy monarszej. Przeciwnicy tych dążeń wykorzystywali obawy, że może to skutkować skupieniem pełni niekontrolowanej władzy w ręku monarchy. W praktyce zaś szło o to, że to oligarchia magnacka nie chciała się wyzbywać swoich korzyści i wykorzystywała szlachecką klientelę do torpedowania działań, które mogły to umożliwić
apologeta
apologeta
obrońca jakiejś idei, sprawy albo osoby, wychwalający ją
System elekcyjny i dziedziczny w Europie – przykład wyboru cesarza
Elekcyjność tronu była powszechnie stosowaną praktyką. Zasada taka obowiązywała przede wszystkim w krajach Europy Środkowej, ale najważniejszą monarchią elekcyjną było Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego. Złota bulla Karola IV z 1356 r. stanowiła, że cesarzy wybiera 7 elektorów. Trzech duchownych (arcybiskupów: Moguncji, Kolonii, i Trewiru) oraz 4 świeckich (palatyn reński, książę Saksonii, margrabia brandenburski oraz król czeski).
R7CQkqiK7zMsF
Grafika przedstawia mężczyzn siedzących w rzędzie. Wszyscy ubrani są w długie, ciemne szaty, a część z nich ma na głowach czerwone i pomarańczowe piuski. Mężczyźni zwracają się do siebie nawzajem i unoszą dłonie. Nad nimi łuki, pomiędzy którymi znajdują się małe herby: biały z czerwonym krzyżem, czerwony z białym kołem, czarny z żółtym lwem, biały w żółte pasy, biały z czerwonym orłem, czerwony z białym orłem. U góry i na dole grafiki czarne, ozdobne napisy w języku łacińskim.
Licząc od lewej strony, trzech elektorów duchownych: arcybiskupi Kolonii, Moguncji i Trewiru, dalej palatyn reński, książę saski, margrabia brandenburski i król Czech
Źródło: a. nn., 1341, domena publiczna.
R19V7kZ0pr6gY
Zdjęcie przedstawia kamienicę. Elewacja budynku jest żółta, a na niej znajdują się liczne, brązowe zdobienia. Kamienica składa się z czterech pięter, a także skośnego, czerwonego dachu, w którym umieszczone zostały okna sugerujące trzy dodatkowe piętra. Kamienica znajduje się pomiędzy dwoma jasnymi budynkami. Przed kamienicą wybetonowana droga, po której chodzą przechodnie.
Kamienica „Pod siedmioma elektorami” we Wrocławiu. Dekoracja malarska pokazuje elektorów oraz cesarza Leopolda I
Źródło: Wikimedia Commons, Pudelek, licencja: CC BY-SA 4.0.
ROdXyYw6f6FZR
Czarno‑biała rycina przedstawia grupę osób w pomieszczeniu. W górnej części grafiki, na podwyższeniu, siedzi mężczyzna w zbroi i pelerynie. W prawej dłoni trzyma berło, a w lewej jabłko. Przy nim stoi kobieta w luźnej, długiej szacie, która nakłada siedzącemu na tronie mężczyźnie koronę. Nad nimi baldachim, przy którym znajdują się trzy rzeźby małych aniołów. Przed królem, w dolnej części ryciny, z lewej strony, znajduje się dwóch żołnierzy ubranych w zbroje. Na głowach mają hełmy. Jeden z żołnierzy stoi, a drugi klęczy. Obok nich, na środku, klęczy półnagi mężczyzna w pelerynie i wianku z liści laurowych. Unosi prawą rękę do góry. Z prawej strony grafiki stoi kolejny żołnierz ubrany podobnie do pozostałych, a także dwie kobiety w luźnych szatach, które klęczą i patrzą na koronowanego mężczyznę. Obok kobiet, na ziemi, leży globus, rolki papieru oraz otwarta księga.
Alegoryczne przedstawienie koronacji Karola VII Wittelsbacha na cesarza w 1742 r. – grafika współczesna
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Cesarz po wyborze podpisywał tzw. kapitulacje cesarskie, stanowiące dokument podobny do polskich 'pacta conventa' [czyt.: pakta konwenta]. Z powodu rozłamu religijnego spowodowanego wystąpieniem Martina Lutra, od końca XV w. do chwili likwidacji Cesarstwa w 1806 r., układ głosów w kolegium elektorskim zapewniał koronę dynastii habsburskiej. Jedynym odstępstwem był wybór w 1742 r. Karola VII z rodziny bawarskich Wittelsbachów.
System elekcyjny i dziedziczny w Europie – kraje Europy Środkowej (Czechy, Węgry)
Podobny jak w Polsce, system elekcyjny obowiązywał w Czechach i na Węgrzech. W królestwie Korony Świętego Wacława (Czechy), tak jak w Rzeczypospolitej, starano się wybierać władcę spośród członków panującej dynastii. To dlatego podczas słynnego zjazdu w Wiedniu w roku 1515 porozumienie odnośnie tronu czeskiego między Habsburgami i Jagiellonami sprowadzało się w praktyce do zobowiązania się Zygmunta Starego, że w przypadku wymarcia linii jego starszego brata Władysława, nie wysunie kandydatury swoich potomków w walce wyborczej o tron czeski. Dopiero po klęsce Czechów, zbuntowanych przeciwko prawowitemu królowi (bitwa pod Białą Górą w 1620 r.), Ferdynand II cofnął stanom czeskim przywilej swobodnej elekcji władcy i wprowadził dziedziczność w linii męskiej Habsburgów. Zatem śmierć ostatniego monarchy z tej rodziny, Karola VI (1740 r.) spowodowała wybór Wittelsbacha - Karola VII (1741 r.).
R1PEMx2d99DBp
Obraz przedstawia pole bitwy. Jest to płaska przestrzeń otoczona zielonymi lasami. Na polanie znajdują się ustawione w szeregach oddziały wojsk. U dołu obrazu widoczny jest fragment wzgórza, po którym idą i jadą na koniach kolejni żołnierze. W górnej części obrazu, na środku, znajduje się biały prostokąt z niewyraźnym teksem. Za prostokątem widoczny jest anioł w czerwonej szacie.
Bitwa pod Białą Górą, nieopodal Pragi, rozegrała się w 1620 roku między wojskami protestantów a koalicyjną armią katolicką. Po stronie protestanckiej, dowodzonej przez Christiana I, księcia Anhalt–Bernburg, występowali głównie Czesi, wspomagani przez oddziały niemieckie i węgierskie. Armie katolickie miały dwóch równorzędnych dowódców. Oddziałami cesarskimi (Ferdynanda II) kierował Karol hrabia de Bucquoy, a wojskami Ligi Katolickiej (sprzymierzeni katoliccy władcy krajów niemieckich, wspierani przez oddziały francuskie i hiszpańskie) – Johan von Tilly. Choć liczebnie siły były dosyć wyrównane, fatalnie dowodzona (i opuszczona zaraz na początku bitwy przez huzarów siedmiogrodzkich) armia czeska bardzo szybko oddała pole i rzuciła się do ucieczki. Udany pościg był sprawą praktycznie tylko pułku polskich lisowczyków pułkownika Rusinowskiego, wspomagającego wojska cesarskie. Bitwa trwała niecałe dwie godziny, lecz następne pokolenia Czechów wspominały jej dzień jako dies ater („czarny dzień”), tragiczny w historii czeskiej. Zwycięskie siły Ferdynanda II kierowały się hasłem „naprawienia zła wyrządzonego przez husytyzm i bunt z 1618 roku”: aresztowanie i stracenie w Pradze kilkudziesięciu przywódców, fala terroru w kraju, dosłowna realizacja reguły cuius regio, eius religio („czyj kraj, tego religia”) – konfiskaty mienia protestanckiego, tzw. „mandat cesarski”, na mocy którego wszyscy kalwińscy duchowni musieli natychmiast opuścić kraj, a także przymusowa zmiana wyznania na katolicyzm. W konsekwencji co najmniej 100 tys. osób musiało uciekać lub wyemigrowało z Czech, a na ich miejsce sprowadzono kilkanaście tysięcy rodzin cudzoziemskich. Jedna czwarta ziemi w kraju zmieniła właściciela – zarekwirowano ją i nadano lojalnym sługom cesarza i katolikom. Trudno stwierdzić, czy te represje były bezpośrednim powodem zniemczenia szlachty oraz wyższych i średnich warstw społecznych, w każdym razie w XVIII wieku język czeski stał się językiem prawie wyłącznie niewykształconych chłopów
Źródło: Pieter Snayers, Bitwa na Białej Górze, po 1620 r., olej na płótnie, Bawarskie Muzeum Wojskowości, Ingolstadt, domena publiczna.
R1Z0HOv8Nn7ft
Obraz przedstawia płaską przestrzeń, na której znajdują się ustawione w grupach oddziały wojsk. Większość z żołnierzy znajduje się na koniach. Z prawej strony obrazu widoczne są dwie armaty, a z jednej z nich wystrzeliwuje kula. W lewym dolnym rogu, na wzniesieniu, znajduje się oddział żołnierzy na koniach, na czele którego stoi mężczyzna ubrany w zbroję. Siedzi na czarnym koniu, który stoi na tylnych nogach. Nad polem unosi się szary dym. Niebo niebieskie, częściowo przysłonięte przez białe chmury kłębiaste.
Inny obraz PieteraSnayersa przedstawiający bitwę pod Białą Górą
Źródło: Pieter Snayers, Bitwa na Białej Górze koło Pragi (1620), olej, blacha miedziana, Luwr, Paryż, domena publiczna.
RUm1t0FYmkXvP
Obraz przedstawia płaskie pole, na którym znajdują się zgrupowane oddziały wojsk. Część żołnierzy znajduje się na koniach, a inni trzymają wzniesione ku górze dzidy. Obraz utrzymany jest w ciemnej kolorystyce.
Jeszcze inny obraz (fragment) bitwy pod Białą Górą (1620 r.), przypisywany PieterowiSnayersowi
Źródło: Pieter Snayers, Wojna trzydziestoletnia: bitwa na Białej Górze, olej na płótnie, domena publiczna.
RilCfCngGDdvY
Obraz przedstawia rynek miasta. Na środku znajduje się podwyższenie, na którym stoi krzyż, a także czterech mężczyzn. Jeden z nich klęczy, a inny unosi nad jego głową miecz. W tle kamienice, a w oknach sylwetki widzów ubranych w kolorowe stroje. Wokół podwyższenia zgromadzony tłum, który trzyma w dłoniach kusze i dzidy. Część osób, znajdujących się z lewej strony obrazu, siedzi na koniach. Wszyscy na placu ubrani są w kolorowe stroje.
Po bitwie pod Białą Górą cesarski trybunał osądził 30 przywódców powstania i 27 z nich skazał na śmierć (dwudziestą ósmą ofiarą był rycerz z Podoli, który został zamordowany jeszcze w trakcie trwania procesu). Egzekucja została wykonana na rynku staromiejskim w Pradze. Poza tym trybunał wojskowy wydał jeszcze ponad 600 wyroków śmierci, głównie wobec przedstawicieli czeskiej elity
Źródło: a.nn., Egzekucja dyrektorów powstania czeskiego w Pradze, 21 czerwca 1621 roku, 1621, sztych, domena publiczna.
Rip8l3rOVrFvH
Obraz przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Ma on długie, kręcone, siwe włosy. Ubrany jest w ciemną marynarkę z koronkowymi, białymi rękawami. Pod szyją ma zawiązaną białą, haftowaną chustę. Na ramionach zawieszony ma gruby, złoty łańcuch, a na głowie duży, czarny kapelusz z zielonym piórem. Tło ciemne, jednolite.
Karol VI Habsburg, Święty Cesarz Rzymski, król Węgier i Czech oraz arcyksiążę Austrii
Źródło: Martin van Meytens, Cesarz Karol VI, olej na płótnie, domena publiczna.
R13fIYTNOgBNE
Obraz przedstawia młodego mężczyznę w ciemnych, krótkich włosach i wąsie. Ubrany jest w srebrną zbroję i czerwony płaszcz z biało‑czarnym futrem przy szyi i rękawach. Przy szyi przymocowany ma duży, biały, haftowany kołnierz, a na ramionach zawieszony gruby, złoty łańcuch. Na głowie ma złotą koronę. W prawej dłoni trzyma złote berło, a w lewej jabłko królewskie. Obok niego, z prawej strony obrazu, stół przykryty czerwonym suknem, a na nim miecz oraz czerwono‑biała czapka. Za mężczyzną, z lewej strony fragment czerwonej, związanej kurtyny, a za nią żółta ściana.
Król Czech, Fryderyk I Wittelsbach, zwany „królem zimowym” – panował tylko nieco ponad rok (określenie zima było też używane jako miara upływu czasu) – i w historii znany jest bardziej pod tym przezwiskiem. Obalony po przegranej bitwie pod Białą Górą w 1620 roku. Miarą jego zdolności przywódczych jest fakt, że nie zdążył na pole bitwy, zatrzymany na Hradczanach przez obiad wydany na cześć angielskiego ambasadora
Źródło: Gerrit van Honthorst, Portret Fryderyka V, Elektora Palatynatu (1596-1632), jako króla Czech, olej na płótnie, domena publiczna.
R192V9Ph62ZB1
Obraz przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Ma krótkie, brązowe włosy i wąsy oraz brodę. Ubrany jest w srebrną zbroję, a przy szyi ma biały kołnierz. Lewą rękę opiera o hełm, który leży na stole znajdującym się z prawej strony obrazu. Za stołem biała kolumna.
Cesarz Ferdynand II Habsburg przedstawiony jako wojownik. Król Czech w latach 1617–1637 (z przerwą od roku 1618, kiedy został zdetronizowany do roku 1620, gdy powrócił na tron po wygranej bitwie pod Białą Górą) i Węgier w latach 1618–1637, Święty Cesarz Rzymski w latach 1619–1637
Źródło: a.nn. (prawdopodobnie austriacki), Portret Ferdynanda II, Świętego Cesarza Rzymskiego (1578–1637), olej na płótnie, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, domena publiczna.
R1YEbTE5PyKCt
Czarno‑biała rycina przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Ma on krótkie włosy, brodę oraz wąsy. Ubrany jest w zbroję oraz biały kołnierz. W prawej dłoni trzyma kij. W tle fragment muru. U dołu ryciny napisy w języku łacińskim.
Johan von Tilly, generał w służbie bawarskiej, a następnie habsburskiej. Po wybuchu wojny trzydziestoletniej dowodził wojskami Ligi Katolickiej, które wraz z armią cesarską rozgromiły siły protestanckie w bitwie pod Białą Górą w roku 1620
Źródło: Pieter de Jode II, Portret Johanna t'Serclaes von Tilly, 1630, sztych, Muzeum Sztuk Pięknych w San Francisco, domena publiczna.
R1YtP0l8x3mHj
Czarno‑biała rycina przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Ma on krótkie, falowane włosy, a także wąsy i bródkę. Ubrany jest w zbroję i biały kołnierz. Portret jest ujęty w owalu, wokół którego znajduje się tekst w języku łacińskim. Pod ryciną, na białym tle, ozdobny tekst w języku łacińskim.
Christian I, książę Anhalt‑Bernburg. Dowodził wojskami protestanckimi w bitwie pod Białą Górą w 1620 r. Po przegranej schronił się najpierw w Szwecji, a następnie nawiązał współpracę z Christianem IV, królem Danii. Wielokrotnie wnosił do cesarza Ferdynanda II o łaskę i w 1624 roku dostał pozwolenie na powrót do swych posiadłości
Źródło: Lucas Kilian, Christian I Anhalt-Bernburg, 1615, miedzioryt, domena publiczna.
Także Węgrzy po wymarciu rodzimej dynastii Arpadów mieli prawo wybierać władcę, czemu dali wyraz podczas elekcji po tragicznej śmierci Ludwika Jagiellończyka w bitwie pod Mohaczem (1526 r.). Mimo wcześniejszych ustaleń między Habsburgami i Jagiellonami, samodzielnie wybrali Jana Zapolyę i koronowali go na króla. Podobnie stało się po jego śmierci, gdy w wyniku elekcji władzę powierzono Janowi Zygmuntowi, małoletniemu potomkowi Zapolyi i Izabeli Jagiellonki.
R1J9vYNocaBJg
Obraz przedstawia portret młodego mężczyzny. Ma mały, brązowy wąs i ubrany jest w białą koszulę ze stójką, zdobioną złotem. Na koszuli ma czarną marynarkę, a na ramionach zawieszony złoty łańcuch. Na głowie ma czarną czapkę ze złotymi zdobieniami i zielonym piórem. Tło zielone. U góry obrazu, nad głową mężczyzny, złote napisy w języku łacińskim.
Portret Ludwika Jagiellończyka, który poległ w bitwie pod Mohaczem w 1526 r.
Źródło: Hans Krell, Kunsthistorisches Museum, domena publiczna.
RrH18wgDLPovA
Czarno‑biała rycina przedstawiająca starszego mężczyznę siedzącego na tronie. Ma on dłuższe, siwe włosy. Ubrany jest w długą szatę, a na głowie ma koronę. W prawej dłoni trzyma berło, a w lewej jabłko. Za nim ozdobne sukno, a nad nim baldachim. Nad i pod ryciną teksty w języku łacińskim.
Jan Zápolya, król Węgier od 1526 r.
Źródło: Jakub Schmutzer, sztych, domena publiczna.
R5ApRNX1Kud1y
Czarno‑biała ilustracja przedstawiająca młodego mężczyznę ukazanego od ramion w górę. Ma on dłuższe, falowane włosy i prosto ściętą grzywkę. Ubrany jest w zbroję i biały kołnierz. Tło ciemne, jednolite. Portret jest owalny, a wokół niego znajdują się napisy w języku łacińskim.
Jan II Zygmunt Zápolya, syn króla węgierskiego, Jana Zápolyi oraz Izabeli Jagiellonki, córki króla Polski Zygmunta I Starego. Wybrano go następcą tronu jeszcze w kołysce, ale nigdy nie został koronowany, a jego władztwo obejmowało tylko wschodnie rejony kraju. Koronowanym władcę Węgier był w tym czasie Maksymilian II Habsburg
Źródło: Dominik Custos, Jan Zygmunt, syn króla węgierskiego, książę opolski, sucha igła, domena publiczna.
RzkNPPNvn8QMb
Kolorowa miniatura przedstawia sceny rodzajowe. W dolnej części grafiki, na środku, mężczyzna w białym turbanie i czerwono‑niebieskiej szacie siedzi na tronie. Przyjmuje od stojącego przed nim mężczyzny złotą koronę. Za nim, z lewej strony miniatury, czterech mężczyzn w kolorowych szatach i wysokich czapkach z piórami. Z prawej strony dwóch mężczyzn w długich, ciemnych szatach i wysokich czapkach z piórami. W prawym górnym rogu miniatury mężczyźni w białych turbanach i kolorowych szatach. W lewym górnym rogu mężczyźni w wysokich, białych czapkach z piórami i kolorowych strojach. Tło miniatury różnokolorowe: przeważają odcienie niebieskiego i żółci.
Turecka miniatura z XVI w – symboliczne przedstawienie zwierzchności Osmanów nad pokonanymi Węgrami
System elekcyjny i dziedziczny w innych krajach Europy
Przykłady Polski, Cesarstwa, Czech i Węgier pokazują, że wybory władcy nie były czymś wyjątkowym w Europie. Warto też wskazać, że zasadę taką umacniał system wyłaniania dostojników w Kościele – poczynając od papieża, a na biskupach wybieranych przez kapituły kończąc.
Także władze miejskie wyłaniane były w mniej lub bardziej demokratycznych wyborach. Działo się tak nawet w potężnych państwach‑miastach, jak Wenecja i Genua, które dożywotnio wybierały swoich dożów.
Nawet w monarchiach dziedzicznych bywały sytuacje, że w przypadku wygaśnięcia dynastii sięgano po elekcję jako element kreowania kolejnej dynastii. Tak było w Rosji po wymarciu rodu Rurykowiczów, kiedy zgromadzenie stanów (w Rosji nazywane soborem ziemskim) wybrało nowego cara Michała Romanowa, który zapoczątkował też nową dynastię. Bywało tak również w takich krajach, jak Dania, Szwecja czy Niderlandy.