how to develop your language skills to talk about mechanics in English,
the English vocabulary related to the definition of work in physics.
Task 1
Watch the slideshow „Is it the work in the sense of physics?” and answer the question.
Does the concept of work in the common sense and in the sense of mechanics coincide?
RgsxtUDHAwAkX
Pokaz slajdów pokazuje sytuacje z życia wzięte, na podstawie których można przeanalizować pojecie pracy w sensie fizycznym. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Pokaz slajdów pokazuje sytuacje z życia wzięte, na podstawie których można przeanalizować pojecie pracy w sensie fizycznym. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
WorkworkWork is a physical quantityphysical quantityphysical quantity quantity which is the product of force and the displacement of the body in a direction parallel to the direction of the forcedirection of the forcedirection of the force.
where: F - the value of the force along the direction of the motion, s - the displacement of the body.
Ilustracja przedstawia napis distance 2 m. Nad nim po lewej stronie narysowany jest kwadrat podpisany 5 kg. Z środka kwadratu narysowana strzałka pozioma skierowana w prawo podpisana 50 N.
Work - 1
R3JJGKznwjz41
Ilustracja przedstawia napis distance 2 m. Nad nim po prawej stronie narysowany jest kwadrat podpisany 5 kg. Z środka kwadratu narysowana strzałka pozioma skierowana w prawo podpisana 50 N.
View the illustrations below and answer the questions.
R1Hhte2m9Ldz2
Ilustracja 1a przedstawia dwie postacie - jedną wyższą drugą niższą unoszące nad głowami piłki o masach 1 kg. Wysokość wyższej postaci od podłoża do dłoni oznaczono s z indeksem dolnym 1. Wysokość niższej postaci od podłoża do dłoni oznaczono s z indeksem dolnym 2. Ilustracja 1b przedstawia dwie postacie o takim samym wzroście. Obie osoby podnoszą piłki ponad głowami. Jedna osoba piłkę o masie 1 kg, druga piłkę o masie 5 kg.
1a - Raising the ball with the same weight from the floor. 1b - Raising the ball of different mass from the floor
Which person did a greater work?
What determines the value of the work performed by the persons presented in the individual illustrations?
In illustration 1a, the higher person made a greater work because he lifted the ball higher. In illustration 1b, a greater work was made by a person whose ball had more mass.
The value of the work depends on the height which the ball was lifted (displacement) and the mass of the ball (weight). The longer the way, the greater the work and the greater the force, the greater the work.
Exercise 2
View the illustrations below and answer the questions.
RCNdkyxtbEEqW
Ilustracja przedstawia postać sztangisty unoszącego sztangę nad głową, postać chłopca trzymającego unoszący się lekko ponad ziemią balonik, postać z plecakiem na plecach na płaskiej nawierzchni.
Weightlifter, balloon, tourist
Present the forces acting on the barbell and the tourist.
Does the weightlifter do the work while holding the barbell up?
Does the boy do the work while holding a balloon?
Does the tourist do the work while going on a flat terrain with a backpack?
Do you do the work while carrying shopping?
Forces acting on a raised barbell.
R1Q9KpXm83I4I
Ilustracja przedstawia postać sztangisty unoszącego sztangę nad głową, stojącego na rozstawionych nogach. Zaznaczone są siły działające na podniesioną sztangę. Siły reakcji przyłożone do rąk sztangisty są skierowane pionowo do góry i opisane R. Siły ciężkości obciążników sztangi skierowane pionowo w dół opisane Q. Nad R i Q strzałki poziome skierowane w prawo. Po prawej stronie opisy Q - weight of the bar weights, R - reaction force of the weightlifter’s hand to the load.
Forces acting on a raised barbell
Forces acting on a tourist.
RVcH4KPYhR68d
Ilustracja przedstawia postać z plecakiem na plecach na płaskiej nawierzchni. Zaznaczone są wektory działających sił. Siły tarcia T z indeksem dolnym 1 i T z indeksem dolnym 2 przyłożone są do butów turysty. Siły te skierowane w przeciwne strony w poziomie. W pionie natomiast zaznaczone są wektory sił reakcji podłoża R z indeksem dolnym 1 i R z indeksem dolnym 1 działającego na turystę. Siły te równoważą siłę ciężkości Q z indeksem dolnym 1. Siła ciężkości jest skierowana pionowo w dół a punktem przełożenia jest środek brzucha turysty. Zaznaczona jest także siła ciężkości plecaka Q z indeksem dolnym 2 przyłożona do środka plecaka. po prawej stronie opisy: Q z indeksem dolnym 1 - tourist weight, Q z indeksem dolnym 2 - the weight of the rucksack, R z indeksem dolnym 1, R z indeksem dolnym 2 - ground reaction forces on tourist pressure, T z indeksem dolnym 1, T z indeksem dolnym 2 - friction forces acting on the tourist’s shoes. Nad literami Q, R i T strzałki poziome skierowane w prawo.
Forces acting on a tourist
In this case, there is no displacement here. The physical work is zero. The weightlifter does not do physical work.
The balloon falls down freely. The force with which the boy affects the balloon is 0. The work was not done by the boy.
The force of gravity is directed vertically downwards, the reaction force of the ground against the pressure does not allow the tourist to move in the vertical direction. The tourist does not move vertically, so he does not perform work related to vertical displacement. The tourist overcomes the distance in a horizontal direction, so his displacement is in a horizontal direction. However, the resultant of forces acting on it in the horizontal direction is equal to zero (friction forces are directed in opposite directions due to the movement of feet when walking). Since the resultant force is equal to zero, the work done by the tourist in the horizontal direction is also equal to zero.
When carrying shopping, you move in a horizontal direction, and the weight of shopping is directed vertically down. Due to the fact that the displacement and the weight are directed to each other perpendicularly and not in parallel, in the physical sense the work done is zero.
RjN1N3bLExExT
Exercise 3
Wersja alternatywna ćwiczenia: Which of the following situations are related to the performance of work? Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. Mom is ironing a shirt., 2. Janek is reading a book., 3. Marysia is listening to music., 4. Karol is pulling a sledge., 5. Marek is pulling a bow., 6. Grandma is shifting a vase from the upper shelf to the lower one., 7. Wojtek is holding a 2 kg ball above his head.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Which of the following situations are related to the performance of work? Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. Mom is ironing a shirt., 2. Janek is reading a book., 3. Marysia is listening to music., 4. Karol is pulling a sledge., 5. Marek is pulling a bow., 6. Grandma is shifting a vase from the upper shelf to the lower one., 7. Wojtek is holding a 2 kg ball above his head.
Which of the following situations are related to the performance of work? Determine which sentences are true.
Mom is ironing a shirt.
Janek is reading a book.
Marysia is listening to music.
Karol is pulling a sledge.
Marek is pulling a bow.
Grandma is shifting a vase from the upper shelf to the lower one.
Wojtek is holding a 2 kg ball above his head.
Exercise 4
Calculate the work that a person will do by pushing a trolley with a force of 300 N on the road of 10 m. Assume that force and displacement have the same direction.
Peter wants to move a wardrobe and is working with the horizontalhorizontal horizontal force of 100 N, while John is pushing another wardrobe with the force of 250 N.
Is it possible that the workworkwork done by the boys is the same? Justify.
Peter has done workworkwork 4 times lesser than Jack. Which of the boys has moved a wardrobe over a larger distance? How many times greater was the distance?
Describe the situation when the same workworkwork was done while moving the same wardrobe over the same distance but acting with different forces.
Summary
To do work in a physical sense you should:
apply force which is not equal to zero to the body,
the displacement of the body must be different from zero,
the direction of the force cannot be perpendicular to the direction of the displacement of the body.
Exercises
R1bdjqc96OmBe
Exercise 5
Wersja alternatywna ćwiczenia: Peter has done the work 150 N to lift uniformly the suitcase weighing 100 N. What height Piotr lifted the suitcase to? [tu uzupełnij] Możliwe odpowiedzi: 1. 1 m, 2. less than 100, 3. 1,5 m, 4. 100 J, 5. greater than 100, 6. 2 m. Did he lift the work equal to [tu uzupełnij] by lifting it uniformly at a height of 1 m? Możliwe odpowiedzi: 1. 1 m, 2. less than 100, 3. 1,5 m, 4. 100 J, 5. greater than 100, 6. 2 m.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Peter has done the work 150 N to lift uniformly the suitcase weighing 100 N. What height Piotr lifted the suitcase to? [tu uzupełnij] Możliwe odpowiedzi: 1. 1 m, 2. less than 100, 3. 1,5 m, 4. 100 J, 5. greater than 100, 6. 2 m. Did he lift the work equal to [tu uzupełnij] by lifting it uniformly at a height of 1 m? Możliwe odpowiedzi: 1. 1 m, 2. less than 100, 3. 1,5 m, 4. 100 J, 5. greater than 100, 6. 2 m.
1,5 m, 2 m, greater than 100, 100 J, less than 100, 1 m
Peter has done the work 150 N to lift uniformly the suitcase weighing 100 N.
What height Piotr lifted the suitcase to? ................................
Did he lift the work equal to ................................ by lifting it uniformly at a height of 1 m?
Exercise 6
You are pulling a trolley applying a horizontal force of 200 N. You moved it over the distance of 100 m.
What work did you do?
If you pulled this trolley with the force of 200 N, which formed a horizontal angle of 60 degrees, would you do more work?
W = 20000 J = 20 kJ.
No.
Exercise 7
Create a task related to the notion of work in English.
R111h2FfaPcgI
Exercise 8
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. kąt - angle, 2. kierunek siły - direction of the force, 3. wielkość fizyczna - physical quantity, 4. praca - work, 5. pionowy - displacement, 6. poziomy - vertical
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. kąt - angle, 2. kierunek siły - direction of the force, 3. wielkość fizyczna - physical quantity, 4. praca - work, 5. pionowy - displacement, 6. poziomy - vertical
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
kąt - angle
kierunek siły - direction of the force
wielkość fizyczna - physical quantity
praca - work
pionowy - displacement
poziomy - vertical
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R19liOQagSvm31
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
praca
work
physical quantity
displacement
wielkość fizyczna
przesunięcie
kierunek siły
direction of the force
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.