Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RFGQloujQPP4X
Ilustracja przedstawia kobietę odwróconą lewym profilem do obiektywu. Jej twarz przysłaniają włosy, na uszach ma duże słuchawki. Lewa dłoń z czarnymi, krótkimi paznokciami dotyka słuchawki, w tle widać dwa rozmyte monitory komputera i klawiaturę. Na jednym z monitorów znajdują się dwa zapisy graficzne ścieżki dźwiękowej.

Kompresja dynamiczna i normalizacja dźwięku w programie Audacity

Źródło: Kelly Sikkema, domena publiczna.

W dążeniu do takiej obróbki dźwięku, by był on przystępny i atrakcyjny, przydatnymi okazuje się wiele działań – jednym z nich jest kompresja dynamiczna. To taki sposób edycji nagrania, który ma doprowadzić do zmniejszenia jego dynamiki, wyrównać poziomy głośności poszczególnych fragmentów, a w rezultacie sprawić, by ostateczny utwór był przystępniejszy w odbiorze i bardziej zrozumiały dla słuchacza.

Czy zawsze jest ona konieczna? Jakie kroki należy podjąć, by dokonać poprawnej kompresji dynamicznej? Jak pomaga w tym automatyzacja?

Dla zainteresowanych

Więcej informacji znajdziesz w e‑materiałach:

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, czym jest kompresja dynamiczna.

  • Omówisz, jak stosować kompresor w edycji dźwięku.

  • Samodzielnie dokonasz kompresji dynamicznej wybranego śladu stereofonicznego.