Nasza zabawa z językiem ojczystym rozpoczyna się zaraz po urodzeniu, kiedy wysłuchujemy pierwszych słów, a następnie podejmujemy próby ich artykulacji. Mowa dzieci jest mową na opak – mnóstwo w niej błędów, udziwnień, przeinaczeń... Najliczniejsze w doświadczeniu szkolnym lekcje – z języka polskiego – służą ograniczeniu błędów i wpojeniu nam reguł oraz wypracowaniu właściwych nawyków językowych. Doświadczenie językowe jest doświadczeniem zarówno osobistym, intymnym, jak też wspólnym, społecznym. Zbiera i wyraża doświadczenie poszczególnego człowieka oraz całych grup. Jeden z XX‑wiecznych filozofów – Ludwig Wittgenstein – uważał, że granice naszego języka są granicami naszego świata. Nie da się zrozumieć siebie, świata i swoich relacji ze światem bez refleksji o tym, dzięki czemu w ogóle rozumiemy: bez refleksji o języku. Jednak nie każda refleksja musi dokonywać się w patetycznym nastroju poważnej naukowości. Źródłem poznania może być również zabawa. Sprawdźmy, ile można się dowiedzieć dzięki zabawom (z) językiem polskim wokół „Drzewo‑słowa”.
Poznasz przykłady atrakcyjnych ćwiczeń rozwijających kulturę logiczną.
Trafnie użyjesz wybranych frazeologizmów.
Wymyślisz wyrażenia (związki frazeologiczne) i pojęcia (neologizmy) jako przykłady kreatywnego słowotwórstwa.
Poznasz metaforyczne ujęcie doświadczenia językowego na przykładzie gry „Drzewo‑słów” i scharakteryzujesz za jego pomocą wykonywane czynności.