Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1KG0f5p2DBvu
Zdjęcie przedstawia drewniane kostki z namalowanymi literami.

Zabawy (z) językiem polskim

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Nasza zabawa z językiem ojczystym rozpoczyna się zaraz po urodzeniu, kiedy wysłuchujemy pierwszych słów, a następnie podejmujemy próby ich artykulacji. Mowa dzieci jest mową na opak – mnóstwo w niej błędów, udziwnień, przeinaczeń... Najliczniejsze w doświadczeniu szkolnym lekcje – z języka polskiego – służą ograniczeniu błędów i wpojeniu nam reguł oraz wypracowaniu właściwych nawyków językowych. Doświadczenie językowe jest doświadczeniem zarówno osobistym, intymnym, jak też wspólnym, społecznym. Zbiera i wyraża doświadczenie poszczególnego człowieka oraz całych grup. Jeden z XX‑wiecznych filozofów – Ludwig Wittgenstein – uważał, że granice naszego języka są granicami naszego świata. Nie da się zrozumieć siebie, świata i swoich relacji ze światem bez refleksji o tym, dzięki czemu w ogóle rozumiemy: bez refleksji o języku. Jednak nie każda refleksja musi dokonywać się w patetycznym nastroju poważnej naukowości. Źródłem poznania może być również zabawa. Sprawdźmy, ile można się dowiedzieć dzięki zabawom (z) językiem polskim wokół „Drzewo‑słowa”.

Twoje cele
  • Poznasz przykłady atrakcyjnych ćwiczeń rozwijających kulturę logiczną.

  • Trafnie użyjesz wybranych frazeologizmów.

  • Wymyślisz wyrażenia (związki frazeologiczne) i pojęcia (neologizmy) jako przykłady kreatywnego słowotwórstwa.

  • Poznasz metaforyczne ujęcie doświadczenia językowego na przykładzie gry „Drzewo‑słów” i scharakteryzujesz za jego pomocą wykonywane czynności.