Załóżmy, że zbliża się klasówka z matematyki. Zapraszasz do domu kilka zaprzyjaźnionych osób z klasy, razem z tą matematycznie najbystrzejszą, aby powtórzyć wspólnie materiał. Jak na złość – tata będący królem kuchni (o czym wiedzą wszyscy Twoi znajomi) wziął drugą zmianę w pracy i nie przygotuje nic dobrego do jedzenia! Cóż… jak zawsze w takich sytuacjach wyjściem pozostaje zamówienie pizzy…
Mama przygotowuje herbatę, Ty odbierasz zamówioną pizzę. Niestety, pizzerman nie podzielił placka! Wyciągasz radełko (albo – jak wolą inni – nóż do krojenia pizzy) i wciągnięty w matematykę zastanawiasz się, jak sprawiedliwie podzielić pizzę -jaki kąt wyciąć, aby podzielić równo placek – środkowy, czy wpisany?...
W tym materiale powtórzymy informacje właśnie o wspominanych kątach.
Obliczysz miarę wskazanego kąta środkowego i wpisanego okręgu.
Znajdziesz wskazaną miarę kąta zaznaczonego na rysunku.
Wskażesz, o ile stopni kąt środkowy jest większy od wpisanego.
Obliczysz pole figury, wykorzystując podane dane.