Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RwD8d2XVFWiGk
Zdjęcie przedstawia fragment dziedzińca kościelnego. Jest on otoczony kolumnadą. Na jej rogach widoczne są płaskorzeźby z postaciami ludzi.

Dowód ontologiczny Anzelma z Canterbury

Źródło: domena publiczna.

Niewiele problemów tak silnie angażowało umysły filozofów jak problem Boga bądź Absolutu. Wprawdzie w filozofii greckiej odwołania do bogów miały często charakter retoryczny, niemniej Platoński Demiurg – Budowniczy oraz Idea Dobra, a także Arystotelesowski Absolut to przykłady figur, którym przydano istotną rolę w konstrukcji systemów filozoficznych. Stały się też podstawą filozoficznych konceptualizacji Boga w myśli chrześcijańskiej.

Wraz z pojawieniem się filozofii chrześcijańskiej jako syntezy greckiej filozofii i chrześcijańskiej dogmatyki punktem wyjścia filozofowania stało się pytanie o stosunek racjonalnej myśli filozoficznej do treści Objawienia, zwłaszcza do kwestii istnienia Boga. Jaką rolę ma w osiąganiu prawdy racjonalny namysł filozoficzny? Czy umysł ludzki jest w stanie skonstruować dowód na istnienie Boga? Jak się ma poznawcza moc rozumu do wiary i treści, które są w akcie wiary przesądzone? Przekonasz się, że problemy te mają swoją nader ciekawą historię, której jedną z kart był tzw. ontologiczny dowód na istnienie Boga autorstwa Anzelma z Canterbury.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z założeniami dowodu Anzelma.

  • Zrekonstruujesz opartą o wiarę argumentację Anzelma, że Bóg istnieje.

  • Porównasz dowód Anzelma z innym rodzajem dowodów na istnienie Boga.