Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R6PMVmoLO1PHi
Zdjęcie przedstawiające słoik miodu, nad którym znajduje się drewniana łyżka do miodu. Spływa po niej strużką do słoika miód. Na drewnianym blacie obok słoika znajdują się suszone kwiaty.

Jak z roztworu nienasyconego otrzymać roztwór przesycony?

Miód to znany z życia codziennego przykład roztworu przesyconego. Krystalizacja glukozy z miodu w temperaturze pokojowej jest procesem długotrwałym, który może potrwać nawet kilka lat.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Każdy z nas wielokrotnie przygotowywał lub korzystał z różnych roztworów, często wieloskładnikowych, o różnych stężeniach. Dzięki temu, że cukier (sacharoza) bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, możemy pić napoje mniej lub bardziej słodkie, tak jak lubimy. Podobnie jest w pracowni chemicznej, w której korzystamy z roztworów o różnych stężeniach. Jak je przygotować? Nienasycony, nasycony, przesycony – jak przygotować obecnie potrzebny roztwór? Do czego przydaje się roztwór przesycony?

Twoje cele
  • Wyjaśnisz pojęcie: „rozpuszczalność substancji” i określisz, jakie czynniki na to wpływają.

  • Zinterpretujesz wykresy rozpuszczalności różnych substancji w wodzie.

  • Wyjaśnisz pojęcia: „roztwór nienasycony”, „roztwór nasycony” oraz „roztwór przesycony”.

  • Zaprojektujesz i przeprowadzisz doświadczenie, które pozwoli otrzymać roztwór o pożądanym stężeniu.