Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1ZyxHpSGssae
Ilustracja przedstawia zaciśniętą pięść trzymającą drewniany kij.

Bunt w filozofii Alberta Camusa

Jose Orozco, detal z muralu sufitowego Lud i jego przywódcy (1935) w sali Kongresu dawnej siedziby rządu Meksyku, Guadalajara
Zaciśnięta pięść to jeden z najbardziej znanych symboli buntu. Jakie znasz inne sposoby demonstrowania postawy niezgody na rzeczywistość?
Źródło: Alan Levine, dostępny w internecie: Flickr, licencja: CC BY 2.0.

Czym jest bunt? Przeciw czemu się buntujemy? Albert Camus (1913‑1960), francuski egzystencjalista, uczynił z buntu kategorię filozoficzną, którą posłużył się nie w znaczeniu psychologicznym, społecznym czy politycznym, ale dla opisu kondycji ludzkiej i ludzkich obowiązków etycznych. Myśl tę zawarł w powieści Obcy oraz w esejach: Mit SyzyfaCzłowiek zbuntowany, których fragmenty przeanalizujesz, aby zrozumieć, jak – w kontekście filozofii egzystencjalnej – Albert Camus pojmuje bunt.

Twoje cele
  • Przedstawisz konsekwencje braku sensu życia ludzkiego według Alberta Camusa.

  • Wyjaśnisz kategorię buntu według Alberta Camusa.

  • Zastosujesz pojęcie człowieka absurdalnego w interpretacji egzystencjalizmu Alberta Camusa.

  • Przedstawisz najważniejsze treści esejów Mit SyzyfaCzłowiek zbuntowany Alberta Camusa.