RvQqp48ZefkKO
Zdjęcie przedstawia kałużę, w której odbija się chmura na niebie.

Empiryzm genetyczny

Źródło: Flickr, domena publiczna.

Skąd pochodzi nasza wiedza o świecie? Czy budujemy ją stopniowo, dzięki informacjom, które docierają do nas przez zmysły? A może rodzimy się już z podstawową wiedzą o rzeczywistości? W tej lekcji poznasz jedno ze stanowisk w tym sporze, zgodnie z którym cała wiedza, którą posiadamy, pochodzi z doświadczenia. Jeżeli jednak będziemy chcieli konsekwentnie trzymać się tego twierdzenia, doprowadzi ono do niespodziewanych konsekwencji. Może się okazać, że znacznej części naszej wiedzy o świecie nie sposób uzasadnić lub nawet – że rzeczywistość, której ona dotyczy, nie istnieje, jeśli nie jest przez nas postrzegana.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, czym jest empiryzm genetyczny.

  • Scharakteryzujesz poglądy epistemologiczne Johna Locke’a.

  • Porównasz empiryzm Locke’a z empiryzmem BerkeleyaHume’a.

  • Wskażesz metafizyczne i epistemologiczne konsekwencje empiryzmu.