Streiten muss man können!
Kłócić się też trzeba umieć!
Kłótnie zdarzają się wszędzie – w rodzinie, w kręgu znajomych, w pracy, w sąsiedztwie. Nie należą jednak do przyjemnych sytuacji i są kojarzone z (werden assoziiert mit) konfliktami, napięciem emocjonalnym i zaciekłą dyskusją. Kłótliwość (die Streitsüchtigkeit) nie jest na pewno zaletą. Jednak nie sposób nie doświadczyć sytuacji, gdy różnica zdań (die Meinungsverschiedenheit) dwóch lub więcej rozmówców jest duża i każda strona stanowczo broni swojego punktu widzenia. Aby powstały spór lub konflikt zakończył się pojednaniem (die Versöhnung) i można było dostrzec w nim nie tylko złe strony, ale wyciągnąć także pozytywne wnioski, niezbędny jest konstruktywny dialog (der konstruktive Dialog). Jak dyskutować i rozwiązywać konflikty, aby można się było porozumieć? Należy pamiętać o kliku ważnych zasadach. Jakich? Odpowiedź znajdziesz w tym e‑materiale.
Wymienisz najczęstsze przyczyny kłótni między ludźmi.
Sformułujesz zasady konstruktywnego sporu.
Porównasz różne formy prowadzenia sporu i ich skutki.