R132vyq8vt6VM
Ilustracja przedstawia kobietę i mężczyznę przeciągających linę.

Streiten muss man können!

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Kłócić się też trzeba umieć!

Kłótnie zdarzają się wszędzie – w rodzinie, w kręgu znajomych, w pracy, w sąsiedztwie. Nie należą jednak do przyjemnych sytuacji i są kojarzone z (werden assoziiert mit) konfliktami, napięciem emocjonalnym i zaciekłą dyskusją. Kłótliwość (die Streitsüchtigkeit) nie jest na pewno zaletą. Jednak nie sposób nie doświadczyć sytuacji, gdy różnica zdań (die Meinungsverschiedenheit) dwóch lub więcej rozmówców jest duża i każda strona stanowczo broni swojego punktu widzenia. Aby powstały spór lub konflikt zakończył się pojednaniem (die Versöhnung) i można było dostrzec w nim nie tylko złe strony, ale wyciągnąć także pozytywne wnioski, niezbędny jest konstruktywny dialog (der konstruktive Dialog). Jak dyskutować i rozwiązywać konflikty, aby można się było porozumieć? Należy pamiętać o kliku ważnych zasadach. Jakich? Odpowiedź znajdziesz w tym e‑materiale.

pl
Twoje cele
  • Wymienisz najczęstsze przyczyny kłótni między ludźmi.

  • Sformułujesz zasady konstruktywnego sporu.

  • Porównasz różne formy prowadzenia sporu i ich skutki.