Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Udostępnij materiał
R1dm1aiJTKmpC
Zdjęcie przedstawia młodego mężczyznę, który kryje w dłoniach twarz. Mężczyzna stoi. Po jego lewej i prawej stronie ciemność rozświetlają rzędy świateł.

Człowiek wobec wojennej grozy. Liryki Baczyńskiego, Borowskiego i Różewicza

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wybuch II wojny światowej był strasznym przeżyciem dla młodych ludzi urodzonych w niepodległej Polsce. Runął znany im świat. Codziennością stały się naloty bombowe, rozstrzeliwania, łapanki, wywożenie na przymusowe roboty i do obozów koncentracyjnych, wysiedlenia z gospodarstw. Najgorszy był strach i konieczność pogodzenia się z realiami życia wojennego.

Twoje cele
  • Wskażesz skutki moralne wojny opisywane w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Borowskiego i Tadeusza Różewicza.

  • Objaśnisz, na czym polegał tragizm pokolenia dotkniętego wojną.

  • Rozpoznasz funkcję aluzji biblijnych w wierszu Ocalony Tadeusza Różewicza.

  • Scharakteryzujesz wpływ doświadczenia wojny na uczucia religijne podmiotu lirycznego wierszy Tadeusza Różewicza.