Przeczytaj
Od arkadii do apokalipsy
Krzysztof Kamil Baczyński w wierszu Pokolenie ukazuje świat, który znalazł się w szczególnym momencie swojej historii. Poeta kontrastuje arkadyjskie wyobrażenie bujnej ziemi dającej plony z apokaliptycznymi wizjami katastrofy. W arkadyjski świat wkracza zło opisywane za pomocą poetyckich, wizyjnych obrazów. Arkadia zmienia się w apokalipsę. Ład świata zostaje zburzony, a ludzi wypełniają strach, cierpienie, nienawiść.
Stracone pokolenie
Baczyński w wierszu Pokolenie wyraża odczucia swojej generacji – ludzi urodzonych w latach 20., których młodość przypadła na czas II wojny światowej. Mówi w imieniu rówieśników, stąd forma „my” dominująca w wierszu. Powtarzające się w utworze zdanie „nas nauczono” także odnosi się do doświadczeń całego pokolenia będącego ofiarą historii, skazanego na zły świat, w którym nie ma już litości, miłości i sumienia. W wierszu nie mówi się jednak wprost, kto jest sprawcą zła. Forma bezosobowa może wskazywać na przyczynę dziejową, pozaludzką. Najboleśniejsze wydaje się jednak to, że całe pokolenie skazane jest na zagładę i zapomnienie.
Tadeusz Borowski w Pieśni również wypowiada się w imieniu całego pokolenia. Świat ukazany w jego wierszu także jest groźny, spowija go noc, wypełniają wrogie krzyki. Młodzi ludzie żyjący w tym świecie rozpaczliwie szukają sensu walki, wciąż powtarzają sobie, że niepróżno
chwytają za broń, biją się i giną. W rzeczywistości czują się jednak niewolnikami, przegranymi, ofiarami zwycięzców i cyrkowej gawiedzi. Tragizm tego pokolenia polega także na bolesnej samoświadomości, przeczuciu tego, że zostanie ono nie tylko zapomniane, lecz także wyszydzone przez potomnych. Borowski mówi:
Zostanie po nas złom żelazny / i głuchy, drwiący śmiech pokoleń.
Natomiast Tadeusz Różewicz w wierszu Zostawcie nas napisanym już po wojnie apeluje: zapomnijcie o nas
. Jego pokolenie, które zostało tak boleśnie dotknięte wojenną traumą, że zazdrościło roślinom i kamieniom
, chciałoby nie być
, nie pragnie być zapamiętane. O nieludzkim czasie wojny trzeba zapomnieć, by móc żyć jak ludzie
, a więc w zgodzie z wartościami, które wojna unieważniła.
Cierpienie i zło
W wierszu Baczyńskiego Pokolenie, podobnie jak w Zostawcie nas Różewicza, pamięć jest źródłem cierpienia. Nie jest to jednak ta sama pamięć. Różnica wynika z faktu, że wiersz Baczyńskiego powstał w 1943 roku, a utwór Różewicza – dziesięć lat po zakończeniu wojny. Pamięć w utworze Baczyńskiego obejmuje zarówno wojenne zbrodnie, jak i panujący wcześniej ład. I trudno jednoznacznie powiedzieć, którą pamięć chce wyprzeć poeta. Jego obawa dotyczy głównie pamięci potomnych, którzy nie będą w stanie pojąć doświadczeń pokolenia II wojny światowej.
Wezwanie zostawcie nas
z wiersza Różewicza jest natomiast zwrotem do tych, którzy mają mniejsze pojęcie o wojnie niż ci urodzeni w latach 20. XX wieku. W utworze brzmi także prośba, żeby zapomnieć o wojnie. Powojenne pokolenie nie chce bowiem wspominać swojej młodości kojarzącej się z cierpieniem i ze złem, o których pisze Różewicz m.in. w wierszu Ocalony.
Przeżycie pokoleniowePrzeżycie pokoleniowe przedstawiane przez Baczyńskiego za pośrednictwem poetyckich obrazów, Różewicz nakreśla oszczędnie, a jednocześnie dobitnie i przerażająco, jak nikt przed nim.
Słownik
(gr. apokaluptein – odsłonięcie, ujawnienie) ostateczna zagłada; znaczenie terminu wywodzi się z ostatniej księgi Nowego Testamentu, Apokalipsy św. Jana, opisującej naznaczony serią katastrof czas poprzedzający powtórne przyjście Chrystusa i Sąd Ostateczny
mityczna kraina szczęścia i harmonii, opisana po raz pierwszy przez rzymskiego poetę Wergiliusza; jej nazwa pochodzi od historycznej Arkadii – krainy w środkowej części Półwyspu Peloponeskiego
wydarzenie historyczne, które ukształtowało życiorys oraz światopogląd osób uczestniczących w nim bądź wychowywanych w pamięci o nim; np. dla polskich pozytywistów przeżyciem pokoleniowym było powstanie styczniowe i represje po jego upadku, a dla pokolenia Kolumbów - II wojna światowa