Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1BpQjMUudueF
Grafika przedstawia otwartą książkę. Jej karty pokryte są nie pismem, a trawą. Wydeptaną ścieżką przez trawę idzie mała dziewczynka z czerwoną parasolką. Nieopodal dziewczynki stoi wyżeł.

Społeczeństwo zamknięte

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy historia ma jakiś sens? Czy układa się w logiczną całość, czy stanowi raczej zlepek przypadkowych wydarzeń? Czy badając prawidła dziejów, możemy przewidzieć przyszłość? Czy odpowiadając na pytanie, skąd przyszliśmy, możemy wskazać, dokąd idziemy? I czy od drogi tej nie ma odwrotu? Te pytania były istotne dla austriackiego filozofa Karla Poppera. Postawił on ważne pytania o to, w jaki sposób nasze myślenie o przeszłości rzutuje na przyszłość. Postawił on również problem odpowiedzialności filozofów, za koncepcje, które głoszą.

Twoje cele
  • Dowiesz się, jakie znaczenie dla rozumienia wiedzy przez Karla Poppera mają pojęcia falsyfikacjonizmu i historycyzmu.

  • Przedstawisz idee społeczeństwa zamkniętego i społeczeństwa otwartego.

  • Wykorzystasz elementy filozofii Karla Poppera do analizy innych teorii.

  • Porównasz różne sposoby myślenia o historii.