Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RwuTGzDP8orDK
Zdjęcie przedstawia rzeźbę. To głowa dojrzałego mężczyzny. Rzeźba jest wykonana z białego marmuru. Mężczyzna jest dojrzały. Na jego czole widoczne są poziome zmarszczki. Mężczyzna ma wydatny nos i wysokie czoło. Włosy mężczyzny są krótkie, przylegają do głowy, są lekko falujące, zaczesane na twarz. Mężczyzna ma gęstą brodę i wąsy.

Arystoteles. Część trzecia: wpływ i recepcja

Źródło: Marco Almbauer, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Czy wiesz, jak myśl Arystotelesa trafiła na europejskie uniwersytety? Na bazie arystotelizmu rozwijały się przecież podstawowe nurty scholastyki. Jednak zanim z nauką greckiego filozofa zapoznali się myśliciele europejscy, św. Albert Wielki i Tomasz z Akwinu, była ona szeroko komentowana i przekazywana przez uczonych arabskich: Al‑Farabiego, Awicennę i Awerroesa, dzięki którym właśnie trafiła na powrót do Europy.

Twoje cele
  • Poznasz historię upowszechnienia się spuścizny filozoficznej Arystotelesa.

  • Przeanalizujesz wpływ mysli Arystotelesa na okres średniowiecza i odrodzenie.

  • Opiszesz znaczenie arystotelizmu w Polsce.

  • Poznasz związki między filozofią a innymi działami kultury europejskiej, zwłaszcza między filozofią a sztuką.