Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RLvq90lRNtE5Q
Zdjęcie przedstawia fragment postaci anioła. Ukazana jest jego głowa i ramiona, z których wystają duże skrzydła.

Świat przedstawiony w filmie „Anioł w Krakowie”. Czy filmowy Kraków jest współczesną Arkadią?

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jak przeprowadzić analizę filmu? Jakie elementy budowy dzieła filmowego należy brać przy tym pod uwagę? Gdzie szukać tropów literackich i kulturowych odniesień?

Film jest dziełem bardzo złożonym, interdyscyplinarnym, gdyż łączy w sobie kilka tradycyjnych dziedzin sztuki. Dlatego też badanie dzieła filmowego powinno być ukierunkowane, podporządkowane jakiejś dominancie. W wielu dziełach filmowych można dostrzec inspirację filozofią czy sztuką minionych epok oraz nawiązania do motywów literackich. Jednym z takich odniesień jest topos Arkadii. Pojawia się w dziełach literackich zarówno renesansowych, jak i późniejszych – aż po współczesne. Można odnaleźć go w filmie Anioł w Krakowie w reżyserii Artura Więcka „Barona” z 2002 r.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz film Anioł w Krakowie w reżyserii Artura Więcka, zwracając uwagę na motywy renesansowe.

  • Zastanowisz się, w jaki sposób funkcjonuje w filmie topos Arkadii.

  • Scharakteryzujesz „anielski” Kraków przedstawiony w filmie.