Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R15yRWIP2MjDd
Obraz przedstawia polanę, przez którą przepływa strumień w kamiennym korycie. Przy strumieniu leży półnagi, młody mężczyzna w wieńcu z liści na głowie. Przegląda się w zwierciadle wody. Po przeciwnej stronie strumienia siedzi młoda kobieta. Ma obnażoną lewą pierś. Patrzy się na mężczyznę odwrócona przez lewe ramię.

Jak powstawały mity? Struktura mitu

Źródło: John William Waterhouse, Echo I Narcyz, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Józef Niżnik Mit jako kategoria metodologiczna

Zagadnienie mitu od dawna stanowi niewyczerpane rezerwy problemów dla humanistyki. Nigdy jednak zainteresowanie mitem nie było zjawiskiem równie zdumiewającym, co obecnie. Zwykle przyznawano bowiem, że pełnił on istotne funkcje w społeczeństwach dawnych i tak zwanych społeczeństwach prymitywnych. [...] Ponieważ jednak mity są zjawiskiem poznanym przede wszystkim w kontekście kultur starożytnych lub tak zwanych kultur prymitywnych, ich funkcjonowanie w czasach zafascynowania nauką jest równie atrakcyjnym tematem, co niepokojącym problemem.

xx Źródło: Józef Niżnik, Mit jako kategoria metodologiczna, „Kultura i Społeczeństwo” 1978, t. 3, s. 1.
Twoje cele
  • Dokonasz analizy mitu etnoreligijnego o Asklepiosie.

  • Poznasz różne definicje mitu.

  • Opiszesz funkcje mitu w kulturze.