Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R14kvP59em0Et
Ilustracja przedstawia otwarty zeszyt w linie, który leży na blacie z drewnianych desek. Zeszyt jest niezapisany, leży na nim długopis.

Warsztaty interpretacyjne. Tadeusz Różewicz W świetle lamp filujących

Notatnik
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Smużka sadzy wydobywająca się z lampy naftowej zainspirowała Tadeusza Różewicza do refleksji o uwadze – o sposobie postrzegania i przeżywania świata i siebie w świecie. Wojna, która rozbiła system dawnych wartości, zmieniła także relację człowieka z rzeczywistością. Epoka, w której czas był uchwytnywystarczyło otworzyć drzwi,  by znaleźć się w drodze do Emaus skończyła się nieodwołalnie. Czy rezygnując z tej uważności – wrażliwości na obecność sacrum w przejawach ludzkiej egzystencji – nie tracimy duchowego aspektu naszego człowieczeństwa? Czy możemy odzyskać i pielęgnować w sobie tę wrażliwość?

W tej części cyklu lekcji, która została poświęcona nauce metody czytania i analizowania wierszy oraz opracowywania pisemnej interpretacji, zostaną przećwiczone zdobyte dotąd umiejętności na przykładzie wiersza Tadeusza Różewicza W świetle lamp filujących.

Twoje cele
  • Dokonasz analizy i interpretacji wiersza W świetle lamp filujących.

  • Wskażesz środki poetyckiego wyrazu w utworze.

  • Poznasz konteksty interpretacyjne.