Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R15UrXf5fHEeO
Zdjęcie przedstawia świecę. Na knot spada duża kropla wody, która gasi ogień.

Marność świata doczesnego w utworach różnych twórców

Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Blaise Pascal Myśli

[...] Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą. Nie potrzeba, by cały wszechświat uzbroił się, aby ją zmiażdżyć: mgła, kropla wody wystarczą, aby go zabić. Ale gdyby nawet wszechświat go zmiażdżył, człowiek byłby i tak czymś szlachetniejszym niż to, co go zabija, ponieważ wie, że umiera, i zna przewagę, którą wszechświat ma nad nim. Wszechświat nie wie nic o tym. [...]

bla Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Żeleński-Boy, Warszawa 1921.

Jednym z tematów poruszanych przez poetów i malarzy epoki baroku był niepokój egzystencjalny związany ze świadomością przemijania życia ludzkiego. Wątek ten pojawiły się między innymi w twórczości Daniela Naborowskiego czy Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. Wiele wieków później podobne rozterki pojawiają się w poezji Czesława Miłosza. Jak to możliwe, że poeci z tak odległych epok mieli podobne przemyślenia i rozterki?

Twoje cele
  • Przeanalizujesz występowanie motywów wanitatywnych w wybranych wierszach Daniela Naborowskiego.

  • Wyjaśnisz, dlaczego twórcy różnych epok podejmują w wierszach refleksje eschatologiczne.

  • Wskażesz symbole wanitatywne w malarstwie.

  • Porównasz sposoby wykorzystania wątków eschatologicznych w wierszach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Daniela Naborowskiego i Czesława Miłosza.