Ilustracja przedstawia skrzynię zdobioną mozaikami. Na ciemnym tle znajdują się rysunki różnych postaci męskich i żeńskich ustawione w 3 poziome rzędy. W pierwszym rzędzie dominują sceny, w których duża postać męska siedzi na krześle, a inne jej usługują, przygrywają na harfie i innych instrumentach. W drugim rzędzie znajdują się sceny z wypasu krów i owiec. W trzecim rzędzie postacie męskie i żeńskie niosą na plecach worki i prowadzą konie.
Lud wynalazców. Starożytni Sumerowie
Zdjęcie przedstawia tzw. Sztandar z Ur. W rzeczywistości jest to drewniana skrzynia o wymiarach 20 × 50 cm z III tysiąclecia p.n.e. Pokryta jest z każdej strony mozaikami. Z jednej strony zostało ukazane życie Sumerów w czasie pokoju (na zdjęciu), z drugiej – w czasie wojny. Jeden z najsłynniejszych zabytków sztuki sumeryjskiej. Obecnie znajduje się w Muzeum Brytyjskim w Londynie. Zwróć uwagę, że niektóre postaci są większe od innych. Świadczy to o ich wyższym statusie społecznym.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Tajemniczy lud Sumerów pojawił się w południowej Mezopotamii (nazwanej od nazwy ludu Sumerem) w IV tysiącleciu p.n.e. Do czasów podboju całego regionu przez Akadów w połowie XXIV w. p.n.e. wytworzył oryginalną cywilizację, z której osiągnięć korzystali nie tylko zdobywcy, ale także inne ludy. Włącznie z nami.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
Opiszesz rozwój pisma wymyślonego przez Sumerów.
Scharakteryzujesz elementy dziedzictwa sumeryjskiego w naszej codzienności i przełomowe wynalazki, które im zawdzięczamy.
Porównasz życie ucznia w szkole sumeryjskiej i współczesnej.
Ocenisz wartość historyczną źródła dotyczącego dziejów Sumeru.