Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R17SoI34rYoYs
Zdjęcie przedstawia kilkanaście kolb stożkowych wypełnionych białą cieczą.

W jaki sposób można odróżnić alkohol pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowy?

Istnieją chemiczne sposoby na odróżnienie alkoholi o różnej rzędowości, które na pierwszy rzut oka wyglądają tak samo.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Niezależnie od tego, jakiej rzędowości są alkohole, o których się uczymy, w większości przypadków są to bezbarwne ciecze. Czy istnieją metody chemiczne, aby je od siebie odróżnić? Oczywiście, że tak: próba Lucasa, reakcja z tlenkiem miedzi(II) oraz reakcja z dichromianem(VI) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI). Ta lekcja to zaproszenie do identyfikacji alkoholi o różnych rzędowościach.

Twoje cele
  • Zaprojektujesz doświadczenie chemiczne, które ma na celu odróżnienie alkoholu pierwszorzędowego od drugorzędowego, a także od trzeciorzędowego, wykorzystując próbę Lucasa.

  • Zaprojektujesz doświadczenie chemiczne, którego ma na celu odróżnienie alkoholu trzeciorzędowego od pierwszorzędowego i drugorzędowego, wykorzystując reakcję z tlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze,
    oraz z dichromianem(VI) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI).

  • Zapiszesz i zbilansujesz równania reakcji zachodzących w opisanych doświadczeniach.