R1SAIOIGoHtEE
Obraz przedstawia dwie kobiety siedzące na plaży na krzesłach. Kobiety ubrane są w długie suknie - jedna w białą, druga w czarną. Trzymają nad sobą parasole, chroniące przed słońcem. Jedna z kobiet czyta.

Kultura w drugiej połowie XIX wieku

Claude MonetPlaża w Trouville (1870). Trouville to nadmorski kurort w Normandii. Ze wspaniale zachowanymi willami z przełomu XIX i XX wieku. W czasach Moneta miasto, nazywane „królem plaż”, przyciągało nie tylko paryskich arystokratów, ale i impresjonistów.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Belle époque, okres od końca wojny francusko‑pruskiej (1871 r.) do wybuchu pierwszej wojny światowej (1914 r.), był „piękną epoką” przede wszystkim dla wyższych warstw społeczeństwa europejskiego, czerpiących korzyści z rewolucji burżuazyjnej. Reszta społeczeństwa żyła w biedzie i pracowała ponad siły, co często powodowało emigrację do Stanów Zjednoczonych i Kanady.

Stabilizacja polityczna i rozwój gospodarczy budziły na zachodzie Starego Kontynentu powszechne przekonanie, że wojny trwają krótko i są prowadzone gdzieś daleko – w koloniach. Natomiast spokojna i zadowolona Europa może zająć się pomnażaniem bogactwa, budową kultury i tworzeniem sztuki. Choć te wyobrażenia zmiotła Wielka Wojna w 1914 r., to zmiany stylu życia pod koniec XIX wieku wprowadziły świat Zachodu w epokę nowoczesności.

RFb0ZziiIK4Qh1
Linia chronologiczna przedstawia czasy belle epoque od roku 1871 do 1914. Przedstawiono następujące wydarzenia: 1863‑1869 budowa w Stanach Zjednoczonych Pierwszej Kolei Transkontynentalnej; 1876 opatentowanie telefonu przez Alexandra Grahama Bella; 1879 opatentowanie żarówki przez Thomasa Edisona; 1879 opublikowanie Janko Muzykanta przez Henryka Sienkiewicza; 1886 opracowanie pierwszego pojazdu z silnikiem spalinowym przez Benza; 1895 opatentowanie pierwowzoru dzisiejszego kinematografu przez braci <span lang'fr'>Lumière; 28 lipca 1914 roku rozpoczęcie pierwszej wojny światowej; 1896 igrzyska olimpijskie w Atenach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Scharakteryzujesz zmiany zachodzące w kulturze II połowy XIX wieku.

  • Wymienisz najważniejsze prądy artystyczne i wynalazki kształtujące kulturę elit i kulturę masową.

  • Przeanalizujesz związek industrializacji z tzw. kulturą czasu wolnego.