Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R73RV59hcckJj
Ilustracja przedstawia cząsteczki DNA pokryte ciemnymi łuskami, które odpadają i odkrywają błyszczący, złoty kolor.

Rozwiązania sporów bioetycznych

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W 1996 r. naukowcom udało się sklonować owcę, która przeszła do historii jako owca Dolly. Choć już wcześniej ludziom udało się sklonować żabę i karpia, przypadek Dolly zyskał wielki rozgłos oraz wzbudził liczne kontrowersje. Po raz pierwszy sklonowano bowiem ssaka, co pozwoliło ludziom zacząć myśleć o perspektywie klonowania człowieka. Pojawiły się pytania, czy etyczne jest tego rodzaju ingerencja w życie. Czy istnieją gatunki, których klonowanie byłoby z gruntu niemoralne? Czy klonowanie organizmów żywych jest w ogóle czymś dobrym?

Pytania tego rodzaju – dotyczące problematyki życia i zdrowia – raz po raz powracają w przestrzeni publicznej. Dzieje się tak często wtedy, gdy pojawia się nowa technologia pozwalająca wykonywać na żywych organizmach operacje, które wcześniej wydawały się niemożliwe. Rozstrzyganiem powstających w ten sposób dylematów moralnych zajmuje się bioetyka – dyscyplina wiedzy łącząca elementy filozofii, etyki, prawa, nauk przyrodniczych oraz nauk społecznych. Podczas tej lekcji przyjrzymy się argumentom dotyczącym sporu o dopuszczalność aborcji.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz argumentację bioetyczną w odniesieniu do problemu dopuszczalności aborcji.

  • Powiążesz argumenty bioetyczne w sprawie dopuszczalności aborcji z teoriami etycznymi.

  • Zajmiesz stanowisko w bioetycznym sporze o dopuszczalność aborcji.