W 1996 r. naukowcom udało się sklonować owcę, która przeszła do historii jako owca Dolly. Choć już wcześniej ludziom udało się sklonować żabę i karpia, przypadek Dolly zyskał wielki rozgłos oraz wzbudził liczne kontrowersje. Po raz pierwszy sklonowano bowiem ssaka, co pozwoliło ludziom zacząć myśleć o perspektywie klonowania człowieka. Pojawiły się pytania, czy etyczne jest tego rodzaju ingerencja w życie. Czy istnieją gatunki, których klonowanie byłoby z gruntu niemoralne? Czy klonowanie organizmów żywych jest w ogóle czymś dobrym?
Pytania tego rodzaju – dotyczące problematyki życia i zdrowia – raz po raz powracają w przestrzeni publicznej. Dzieje się tak często wtedy, gdy pojawia się nowa technologia pozwalająca wykonywać na żywych organizmach operacje, które wcześniej wydawały się niemożliwe. Rozstrzyganiem powstających w ten sposób dylematów moralnych zajmuje się bioetyka – dyscyplina wiedzy łącząca elementy filozofii, etyki, prawa, nauk przyrodniczych oraz nauk społecznych. Podczas tej lekcji przyjrzymy się argumentom dotyczącym sporu o dopuszczalność aborcji.
Scharakteryzujesz argumentację bioetyczną w odniesieniu do problemu dopuszczalności aborcji.
Powiążesz argumenty bioetyczne w sprawie dopuszczalności aborcji z teoriami etycznymi.
Zajmiesz stanowisko w bioetycznym sporze o dopuszczalność aborcji.