Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1YAzQKVwMsun
Zdjęcie przedstawia posąg Temidy. Grecka bogini to uosobienie sprawiedliwości, prawa i wiecznego porządku. Jest przedstawiona jako młoda kobieta w długiej sukni. W lewej ręce trzyma wagę szalkową. W prawej ręce trzyma miecz. Na oczach ma opaskę, która symbolizuje bezstronność.

Umowa społeczna

Źródło: Posąg Temidy, dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Dlaczego żyjemy w zorganizowanych zbiorowościach? Jakie powody decydują o tym, że zrzeszamy się i pojawia się między nami władza, prawo oraz instytucje społeczne? Czy istnieje jakaś wewnętrzna właściwość ludzkiej natury, która przymusza nas do tego? Czy też jako wolne jednostki możemy, choć nie musimy, osiągać porozumienie w tej kwestii?

Filozofia stawiała te pytania i udzielała na nie odpowiedzi od początku swojego istnienia. Jednym ze sposobów wyjaśniania faktu życia ludzi w stanie społecznym była koncepcja umowy społecznej, w ramach której społeczeństwo i władzę publiczną traktowano jako produkt międzyludzkiej umowy. Innym wyjaśnieniem, długi czas dominującym w myśli filozoficznej, była arystotelesowska koncepcja człowieka jako istoty społecznej, a więc żyjącej w zbiorowościach z naturalnej, wewnętrznej konieczności.

Koncepcję umowy spotykamy u sofistów, następnie Epikura i później w filozofii Dunsa Szkota czy Marsyliusza z Padwy. Dojrzałą postać idea umowy przyjmuje w filozofii nowożytnej na gruncie XVII‑wiecznej filozofii H. Grocjusza, T. Hobbesa i B. Spinozy, a zwłaszcza w filozofii oświeceniowej J. Locke’a, J. J. Rousseau czy I. Kanta. Zajmiemy się właśnie nowożytnym kształtem idei umowy społecznej.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z teorią umowy społecznej w wybranych interpretacjach.

  • Dokonasz analizy wybranych tez z zakresu teorii umowy społecznej.