Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R4F4BPsojISxW
Ilustracja przedstawia ludzką czaszkę. Po jej lewej stronie stoi tulipan w niewielkim, szklanym flakonie. Po prawej stronie stoi klepsydra, w której przesypuje się piasek.

Koło, linia, punkt – Daniela Naborowskiego refleksja nad czasem

Philippe de Champaigne, Vanitas, ok. 1671
Źródło: domena publiczna.

Czy barokowa poezja dworska była tylko igraszką? Czy dotykała kwestii metafizycznych i pytała o ludzką kondycję?

Światopogląd człowieka baroku był w dużej mierze kształtowany przez niezwykle intensywne odczuwanie upływu czasu. Nieuchronne przemijanie ludzi i rzeczy jawi się w tej epoce jako zagadka wymykająca się ludzkiemu poznaniu. Niepojęta natura upływających w zatrważającym tempie chwil jest zarazem fascynująca i przerażająca. Monotonne tykanie zegara wciąż przypomina o wielkiej aktorce barokowego teatru świata – śmierci. Człowiek, uwięziony w trybach rozpędzonej machiny kosmosu – największego spośród zegarów – czuje się słaby i bezradny.

Utwór Daniela Naborowskiego Krótkość żywota to filozoficzna refleksja nad ludzkim losem, zdeterminowanym przez upływ czasu. Wiersz ten stanowi przykład nurtu metafizycznego poezji dworskiej.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz różne koncepcje czasu ukazane w wierszu Krótkość żywota Daniela Naborowskiego.

  • Zinterpretujesz egzystencjalną wymowę wiersza.

  • Określisz funkcje środków stylistycznych wykorzystanych w utworze Daniela Naborowskiego.