Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R68uTSI0mI1tt
Ilustracja przedstawia klocki z cyframi ułożone w drewnianym pudełku: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem, zero i de.

Interpretacja geometryczna nierówności typu x<a

Źródło: Andrew Buchanan, dostępny w internecie: www.unsplash.com.

W matematyce ten sam zbiór możemy opisać na kilka sposobów. Na przykład, jeśli chcemy wskazać zbiór liczb większych od -10 i mniejszych od 10, możemy zapisać przedział -10, 10, możemy skorzystać z nierówności, z przedziału narysowanego na osi liczbowej, z układu nierówności albo nierówności podwójnej.

W tym materiale dowiesz się, kiedy w takim zapisie możemy jeszcze wykorzystać wartość bezwzględną liczby i jak interpretujemy ten fakt geometrycznie.

Twoje cele
  • Utrwalisz definicję geometryczną wartości bezwzględnej liczby a.

  • Udoskonalisz umiejętności zaznaczania na osi liczbowej przedziałów określanych za pomocą warunków x<a oraz xa.

  • Udoskonalisz umiejętności zapisywania za pomocą warunków x<a oraz xa, przedziałów przedstawionych na osi liczbowej.

  • Nauczysz się rozwiązywać geometrycznie nierówności typu x<a oraz xa.