Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RzCj827WVKnXw
Ilustracja przedstawia pejzaż. Na zboczu, w oddali znajduje się jadący na koniu mężczyzna, przed nim idzie piechur z tobołkiem na plecach. Zmierzają oni w dół, gdzie przy niewielkim posągu na postumencie siedzi pasterz pasący krowy i owce. Zwierzęta znajdują się niewielkiej dolinie otoczonej bujną roślinnością.

Artyści romantyczni w poszukiwaniu nowego języka poetyckiego

Franciszek Ksawery Lampi, Krajobraz romantyczny, 1820–1830
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Romantycy zrewolucjonizowali nie tylko sposób myślenia o artyście i dziele literackim, lecz także sam język poetycki. Styl każdego wielkiego twórcy tej epoki jest niepowtarzalny, a to za sprawą ówczesnego kultu indywidualizmu, geniuszu oraz wolności artystycznej. W romantyzmie było bowiem wielu naśladowców, epigonów oraz dominujących stylów. Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki i Cyprian Norwid szukali własnej drogi do wyrażania myśli i uczuć oraz opisywania świata. Byli krytyczni wobec literatury oświecenia, ale byli również czujni na konwencjonalny i wtórny charakter rozmaitych romantycznych mód językowych. Romantycy chętnie kultywowali wiarę w potęgę własnego „ja” oraz siły woli, która jest w stanie odkrywać nowe przestrzenie rzeczywistości. Z potrzeby tworzenia własnego języka zrodziły się więc bardzo nowatorskie i oryginalne dzieła oraz interesujące refleksje o słowie‑tworzywie, nad którym panuje artysta.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz rewolucyjne podejście do języka w utworach poetów romantycznych – Mickiewicza, Słowackiego i Norwida.

  • Określisz funkcje nowatorskich środków stylistycznych w dziełach polskich romantyków.

  • Przeanalizujesz, jak postulaty uwolnienia się od stylistycznych konwencji zmieniały język poezji od czasów romantyzmu do współczesności.