R15G0k4rXtyMR
Szkic osiemnastowiecznej aparatury chemicznej wykorzystywanej w badaniach przez Josepha Priestleya. Przedstawiona aparatura służyła do badania gazów składała się z różnorakich naczyń połączonych rurkami, wśród których można wyróżnić tygle, specjalne probówki czy kolby.

Badanie wpływu różnych czynników (stężenia ciśnienia) substratów, temperatury, obecności katalizatora i stopnia rozdrobnienia substratów) na szybkość reakcji

Na szybkość reakcji chemicznej ma wpływ wiele czynników, takich jak stężenie (ciśnienie) substratów, temperatura, obecność katalizatora oraz stopień rozdrobnienia substratów.
Źródło: https://wellcomeimages.org/indexplus/obf_images/d5/f8/f70a47c6ac0b3f129ba208eff802.jpg, licencja: CC BY 4.0.

W laboratorium chemicznym szybkość, z jaką zachodzą reakcje chemiczne, jest bardzo istotna przy planowaniu ich przebiegu. Gdy reakcja przebiega bardzo wolno, to chcielibyśmy ją przyspieszyć, by nie czekać długo na jej efekt. Gdy reakcja przebiega za szybko, wówczas chcemy ją spowolnić, by nie doprowadzić np. do eksplozji. Jeszcze ważniejsze jest kontrolowanie szybkości reakcji chemicznych w przemyśle. Czy wiesz, jak można zbadać szybkość reakcji chemicznej? A jak można ją zmienić? Jaki wpływają różne czynniki, typu stężenie, temperatura, obecność katalizatora czy stopień rozdrobnienia substratów? Odpowiedzi znajdziesz w tym materiale.

Twoje cele
  • Zdefiniujesz pojęcie szybkości reakcji chemicznej.

  • Zaprojektujesz doświadczenie przedstawiające wpływ stężenia na szybkość reakcji.

  • Zaprojektujesz doświadczenie przedstawiające wpływ temperatury na szybkość reakcji chemicznych.

  • Zaprojektujesz doświadczenie przedstawiające wpływ rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznych.

  • Zaprojektujesz doświadczenie przedstawiające wpływ katalizatora na szybkość reakcji.