Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RfQZ2glzDC4GH
Ilustracja przedstawia wnętrze karczmy. Przy szynkwasie siedzi mężczyzna w sile wieku. Szeroko otwiera oczy i uśmiecha się. Ma gęste wąsy. Ma na głowie kapelusz z piórkiem. Jest ubrany w koszulę, płaszcz i spodnie. W prawej dłoni trzyma kieliszek z wódką. Obok stoi młoda kobieta. Ma na głowie chustkę. Pochyla głowę. Ma ciemne brwi i prosty nos. Jest ubrana w koszulę i spódnicę. W prawej dłoni trzyma kieliszek. Wierzchem lewej wyciera usta. Pod ścianą stoją i rozmawiają inni ludzie.

Młoda Polska – powtórzenie wiadomości cz. 1

Włodzimierz Tetmajer, Zaloty, 1894
Źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.

Jak krótko scharakteryzować modernizm, nurt znany u nas pod nazwą całej epoki Młodej Polski?

Na pewno można o nim powiedzieć tyle, że był epoką wielu przełomów kulturowych, których trwałość odczuwalna jest współcześnie. Wspomnieć tu można choćby o lęku przed urbanizacją: to młodopolscy artyści opowiadali o strachu przed miastem‑molochem, przed cywilizacją przemysłową, która powoduje, że wszystko staje się masowe, jednolite, nijakie. I to właśnie modernizm, tak bardzo dowartościowujący indywidualizm, wolność i nonkonformizm jednostki, zaproponował wyjście z impasu, który narzucała pozytywistyczna idea postępu. Wyjściem tym była ucieczka z miasta w kierunku natury i kontemplacji sztuki. W tych właśnie przestrzeniach artyści końca XIX wieku poszukiwali dla siebie kojącego azylu.

Twoje cele
  • Powtórzysz wiadomości dotyczące epoki Młodej Polski w filozofii i sztuce.

  • Wymienisz najważniejsze nurty młodopolskiej sztuki.

  • Omówisz przedstawicieli sztuki młodopolskiej.