Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Charakterystyka epoki

R1RJQfcQnCG9q1
Jacek Malczewski, Moje modele, 1897
Źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.

Młoda Polska jest epoką szczególną z kilku względów. Jednym z nich jest fakt, że w zasadzie należałoby mówić o jej współistnieniu z pozytywizmem albo przynajmniej z najwybitniejszymi pisarzami i artystami poprzedniego okresu, którzy tworzą – często swoje najwybitniejsze dzieła – aż do końca trwania kolejnej epoki (Młodej Polski). Za moment przełomowy uznaje się rok 1890 albo 1892 – datę publikacji manifestu młodopolskiej wrażliwości, jakim była seria II Poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera. Datę końcową w pewnej mierze wyznaczyła polityka: uznaje się za nią rok 1914 (początek I wojny światowej) albo 1918 (koniec wojny, powstanie niepodległego państwa polskiego).

Te dwadzieścia kilka lat to okres względnego spokoju, czas upowszechniania się wynalazków (kino, telegraf, telefon, gramofon, pod koniec epoki zostaje nadana pierwsza publiczna audycja radiowa), rozwoju ruchu robotniczego i emancypacyjnego, umacniania się silnej już w poprzednim okresie pozycji prasy. To także czas artystycznych kawiarni, salonów i kabaretów. Schyłek wieku (fr. fin de siècle) sprzyja postawom pesymistycznym i wręcz katastroficznym. Kryzys pozytywistycznego optymizmu można obserwować już w latach 80., kiedy to dochodzi przeświadczenie o coraz mniejszej roli jednostki w społeczeństwie, o nadchodzącej epoce społeczności termitów, gdzie obowiązywać będzie uniformizmuniformizmuniformizm, a w masie ludzkiej całkowicie zagubi się ludzki, twórczy indywidualizm. Niepokój budzi bezosobowy „tłum”, miasto‑moloch przemysłowy, militaryzacja, możliwość zagubienia się w sprawach materialnych przy całkowitym zaniedbaniu wartości duchowych (symbolem takiej postawy jest osławiony mieszczański „filister”). Dlatego właśnie artyści Młodej Polski taką wagę przywiązują do kwestii duszy i problematyki metafizycznej („tajemnicy bytu”) oraz szczególnego posłannictwa artysty – jednostki wybitnej, niepoddającej się tłumowi. Za tym idzie kult sztuki, mającej wkraczać także w życie codzienne (tzw. sztuka użytkowa).

W Polsce z nazwą Młoda Polska konkurują jeszcze dwie: pierwsza z nich to modernizm (nowoczesność) – określenie wskazuje na dążenie twórców epoki do wytyczania nowych dróg w sztuce, oderwania od tradycji; wybitny badacz literatury Kazimierz Wyka proponował objęcie tą nazwą jedynie pierwszego dziesięciolecia 1890–1900; wobec znacznego poszerzenia się znaczenia terminu (używanego w opozycji do postmodernizmu), nie używa się go już na oznaczenie czasu przełomu XIX i XX w. Druga propozycja uwydatnia przeciwstawną cechę epoki: neoromantyzm podkreśla związek z filozoficzną i artystyczną tradycją romantyzmu, zwłaszcza z twórczością narodowych wieszczów (ze Słowackim na czele oraz właśnie odkrywanym Norwidem). Ona także się nie przyjęła. W tamtej epoce próbowano określać ów czas w kulturze nazwą jednego z kierunków artystycznych – dotyczyło to zwłaszcza dekadentyzmu i symbolizmusymbolizmsymbolizmu.

Filozofia

„Młodzi” poszukiwali całkiem innych patronów filozoficznych niż tych, którzy stanowili inspirację dla „starych”, tj. pozytywistów. Nie odpowiadał im racjonalizm, utylitaryzm, agnostycyzm. Chcieli docierać do tajemnic, które poprzednicy uznali za niewarte zainteresowania, bo niemożliwe do objęcia rozumem. Interesowało ich właśnie to, co „poza” światem, a nie złudne i przemijalne „tu i teraz”. Tym dążeniom i tendencjom, konstytutywnym dla symbolizmu jako jednego z najważniejszych ówczesnych nurtów literackich i artystycznych, świetnie odpowiadali zwłaszcza dwaj myśliciele – jeden niemal o stulecie starszy od pokolenia Młodej Polski, drugi – współczesny, choć też datą urodzenia odpowiadający raczej pozytywistom:

RWU74dj0Zycap1
Portrter Artura Schopenhauera autorstwa Julesa Lunteschütza
Źródło: domena publiczna.

Artur Schopenhauer (1788–1860) – uważany za prekursora, ważnej dla Młodej Polski, tzw. filozofii życia, był twórcą koncepcji, wedle której istotą rzeczywistości jest wola życia. Jego podstawowe dzieło to Świat jako wola i wyobrażenie (1819). Na początku wieku w Polsce przetłumaczono natomiast dwie jego inne książki: O wolności ludzkiej woliO podstawie moralności. Głosił w nich pesymistyczny pogląd o niemożliwym do uniknięcia cierpieniu, spowodowanym potężnym i bezrozumnym działaniem woli, oraz o świecie złym z natury, niepodatnym na żadne „ulepszenia”. Jedynym sposobem obrony przed cierpieniem i złem jest wyzbycie się woli życia (nirwana – według filozofii staroindyjskiej stan zawieszenia wszelkiej aktywności, trwanie w półśmierci, w buddyzmie to także wyzwolenie z pragnień i cierpień – osiągnięcie niezmiennego spokoju i prawdy absolutnej) i pogrążenie w kontemplacji dzieł sztuki, a także kierowanie się współczuciem.

R1JnD9XUX7Iuh1
Friedrich Nietzsche, około 1875
Źródło: domena publiczna.

Fryderyk Nietzsche (1844–1900) – jego myśl kształtowała się m.in. pod wpływem Schopenhauera, a wyrażona została nie w traktatach filozoficznych, ale w formie literackiej, głównie w przypowieściach i aforyzmach. Tragizm jego odmiany „filozofii życia” polega na dostrzeżeniu przeciwstawnych pierwiastków i dążeń w człowieku i tworzonej przez niego kulturze: z jednej strony człowiek jest wolnym twórcą, z drugiej jednak zdeterminowany jest przez biologię, pozostając w gruncie rzeczy istotą irracjonalną. Sztuka także dzieli się na dwa kontrastujące ze sobą nurty: dionizyjski – spontaniczny, irracjonalny, bliski naturze i zmysłom, „cielesny” – i apolliński – umiarkowany, racjonalny, kontemplacyjny, ceniący harmonię. Na podatny grunt na przełomie wieków padły efektownie sformułowane hasła Nietzschego: „przewartościowania wszelkich wartości”, postawienie wybitnej jednostki „poza dobrem i złem”, ideał nadczłowieka dysponującego „wolą mocy”, wreszcie krytyka chrześcijaństwa i idea „śmierci Boga”. Stały się one symbolami buntu i niezgody na mieszczańską moralność i przeciętność („filisterstwo”). Do najgłośniejszych pism Nietzschego należą: Narodziny tragedii…, Tako rzecze Zaratustra (1883–1885, wyd. pol. 1905), Poza dobrem i złem, Zmierzch bogów.

R1AaPde0jQW2n1
Henri Bergson (1859–1941)
Źródło: domena publiczna.

Henri Bergson (1859–1941) – francuski filozof, profesor Collège de France, twórca koncepcji intuicjonizmu, w myśl której jedynym wartościowym narzędziem poznania jest intuicja (rozumiana jako bezpośrednie, ale nie zmysłowe, doświadczanie konkretnej i niepowtarzalnej natury przedmiotu). Krytykował poznanie intelektualne. Głosił pogląd o przenikającym wszystko „pędzie życiowym” (fr. élan vital), który powoduje nieustanną twórczą ewolucję. Bardzo istotna, także dla literatury, jest Bergsonowska koncepcja istnienia subiektywnego czasu ludzkich przeżyć. Za najszlachetniejszy przejaw życia duchowego uważał Bergson mistykę. W 1927 r. został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Jego podstawowe dzieła to Wstęp do metafizykiEwolucja twórcza (1907, wyd. pol. 1912).

Słownik

symbolizm
symbolizm

(gr. sýmbolon - znak umowny) - prąd artystyczny w literaturze, malarstwie i muzyce zapoczątkowany w drugiej połowie XIX wieku, dążył do wyrażenia środkami artystycznymi ogólnoludzkich problemów psychologicznych, treści metafizycznych. W literaturze stał w opozycji do myśli filozoficznej pozytywizmu. Symboliści podejmowali filozoficzne zagadnienia absolutu i nieskończoności, interesowali się stanami podświadomości, snu czy halucynacji, nawiązywali do motywów mitycznych. Podstawowym środkiem ekspresji symbolizmu stał się symbol i personifikacja. Odrębność języka symbolistów polegała na aluzyjności, wieloznaczności, muzycznym kształtowaniu wypowiedzi, podkreślaniu jej walorów brzmieniowych

uniformizm
uniformizm

(łac. uniformis – jednokształtny, jednostajny)

  1. «dążenie do ujednolicenia czegoś»

  2. «brak zindywidualizowania, jednolity wygląd lub charakter czegoś»