Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVz2RbhIUmeb5
Zdjęcie przedstawia kadr z gry Wiedźmin. Ukazana jest postać głównego bohatera jadącego na koniu przez mroczny las.

Ocalone w legendzie. Saga o Wiedźminie jako przykład literatury fantasy

Źródło: Midhras, dostępny w internecie: Flickr.com, licencja: CC BY-NC-SA 2.0.

Początek XXI wieku z całą odpowiedzialnością nazwać można złotą erą fantastyki. Błyskawiczny rozwój technologii przyczynił się do rozkwitu branży gier komputerowych, których twórcy upodobali sobie tematykę fantasy. To właśnie za sprawą przede wszystkim trzeciej części polskiej gry Wiedźmin, książkowa saga Andrzeja Sapkowskiego zdobyła niewyobrażalną wręcz popularność na całym świecie, gromadząc rzeszę zagorzałych fanów, nawet z egzotycznych rejonów globu. W kinematografii olbrzymi rozgłos zyskały seriale, których scenariusze oparto na poczytnych powieściach tego gatunku m.in. na Grze o tron, czyli pierwszym tomie sagi Pieśń lodu i ognia George’a R.R. Martina. Natomiast trzyczęściowa adaptacja powieści Władca pierścieni J.R.R. Tolkiena, wyreżyserowana przez P. Jacksona, zdobyła łącznie 17 Oscarów (na 30 nominacji), przyciągając do kin miliony widzów i zarabiając ok. 2 916 596 544 dolarów.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz cechy gatunkowe literatury fantasy.

  • Przeanalizujesz, w jaki sposób Saga o Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego realizuje założenia gatunku.

  • Omówisz nawiązania Sagi o Wiedźminie do konwencji baśni.