Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rybdzlx3Cobvb
Zdjęcie przedstawia rząd ludzi na tle zachodzącego słońca na plaży.

Św. Augustyn: część 4. Etyka miłości, woluntaryzm, państwo Boże i państwo ziemskie

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy dostrzegasz już, jak filozofia grecka ewoluowała w kierunku myśli chrześcijańskiej? Nieoplatonicy dążyli do szczęścia w rozumieniu ekstazy, którą osiągamy poprzez zbliżenie się do absolutu. Św. Augustyn rozwinął ich myśl w duchu chrześcijańskim, mówiąc o zjednoczeniu z Bogiem, w miłości. W słynnym zdaniu „Kochaj i czyń, co chcesz” mieści się cała etyka, warunkiem szczęścia jest miłość do Boga i bliźniego. Ważne, by odróżnić prawdziwe szczęście od pozornego, zależnego od ziemskich dóbr. Traktat Augustyna „Państwo Boże”(De Civitate Dei) mówił, że nawet gdy doczesne państwo upadnie, ostatecznie zatriumfuje Królestwo Boże. Jest bowiem „życie według ducha” i „życie według ciała” – tu przebiega granica między dwoma państwami. A czas... także został nam dany od Boga…

Twoje cele
  • Poznasz etykę miłości według św. Augustyna

  • Zrozumiesz różnicę między woluntaryzmem, uznającym prymat woli nad rozumem, a intelektualizmem etycznym Sokratesa.

  • Opiszesz stworzoną przez św. Augustyna linearną koncepcję czasu.