Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Roibs0BdBauM2
Fotografia przedstawia rzeźbę ukazującą dojrzałego mężczyznę. Postać prezentuje całą twarz. Mężczyzna jest ukazany od pasa w górę. Postać ma owalną twarz. Mężczyzna ma wyraziste brwi. Jego oczy są wąskie. Postać ma prosty nos i zarost na twarzy. Mężczyzna jest ubrany w surdut i płaszcz. Na głowie ma cylinder. W tle stoi ceglany budynek dworca kolejowego. Do wnętrza prowadzi troje otwartych drzwi, nad którymi górują łuki.

O tym, jak ze słów powstaje obraz. Lalka w reż. Wojciecha Jerzego Hasa

Źródło: dostępny w internecie: Koefbac / commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Lalka Prusa jest znakomitym materiałem na film. Jak wykorzystał to Wojciech Jerzy Has, reżyser Lalki z 1968 roku?

Powieść Bolesława Prusa obfituje w wyraziste postaci o głębokim rysie psychologicznym, interesujący wątek główny i barwne tło XIX‑wiecznej Warszawy. Jest w niej także to, co kino kocha najbardziej – nieszczęśliwa miłość. Podejmując wyzwanie sfilmowania tak wielkiego dzieła literackiego, reżyser staje jednak przed poważnym dylematem: czy z pietyzmem wobec oryginału przenieść na ekran świat powieści w całym jego bogactwie, czy też – inspirując się pierwowzorem – poprowadzić opowieść w stronę autorskiej interpretacji dzieła.

Twoje cele
  • Poznasz twórczość Wojciecha Jerzego Hasa.

  • Przeanalizujesz adaptację Hasa jako jego autorską interpretację powieści Prusa.

  • Opiszesz filmowe środki wyrazu, jakie wykorzystał Has, by oddać swoistość powieści.