RAUa7RfDdm1N0
Ilustracja przedstawia szkielet kuli zbudowany z części w kształcie prostopadłościanów i sześcianów.

Prostopadłościan wpisany w kulę

Źródło: Pete Linforth, dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.
RksPP6qQZCeeA
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

W przedstawionym materiale będziemy rozwiązywać problemy związane z prostopadłościanem umieszczonym w kuli. Pomimo to, że każdego dnia mijamy setki prostopadłościanów, często nie potrafimy wyobrazić sobie co kryje się we wnętrzu takiej bryły. Wielu uczniów ma problem z zaznaczaniem kątów w przestrzeni czy wyborem przekroju bryły taką płaszczyzną, która umożliwi rozwiązanie zadania. Pomocne w takiej sytuacji może być zbudowanie przestrzennego modelu takiej bryły na przykład wykorzystując plastelinę i wykałaczki.

R18Fo4TsWoJFi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., domena publiczna.
Twoje cele
  • Poznasz własności prostopadłościanu wpisanego w kulę.

  • Zastosujesz wzory na pole powierzchni i objętość kuli oraz prostopadłościanu.

  • Zbadasz zależność między promieniem kuli opisanej na prostopadłościanie, a przekątną bryły.

  • Przeprowadzisz rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.