Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1TgJZNpCPnLK
Obraz przedstawia w abstrakcyjny sposób dwie osoby. Po lewej stronie znajduje się głowa mężczyzny. Jego rysy są ostre, zaznaczone wyrazistymi liniami. Mężczyzna jest młody, ma proste włosy i długi nos. Kobieta opiera twarz o rękę położoną na swoim lewym ramieniu. Zdaje się mieć zasmuconą twarz. Jej włosy są krótkie, lekko falujące. Szyję zdobi jej sznur dużych korali.

Nowy świat – nowy język poezji. W kręgu awangard dwudziestolecia międzywojennego

Stanisław Ignacy Witkiewicz, Dwie głowy, 1920
Źródło: domena publiczna.

Poezja powstająca między rokiem 1918 a 1939 jest świadectwem ścierania się różnych poglądów ideowych i estetycznych. Oprócz skamandrytów wyraźnym głosem przemówili wówczas poeci głoszący konieczność zerwania z tradycją. O ile dla skamandrytów ważne były przede wszystkim nowe tematy wierszy związane z codziennym życiem, o tyle dla wielu poetów młodszych od „wielkiej piątki” najważniejszym wyzwaniem stała się forma. Doświadczenia człowieka XX wieku były dla nich nieporównywalne z wcześniejszymi, dlatego uznali, że należy poszukiwać nowego języka poetyckiego zdolnego opisać nową, dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość.

Twoje cele
  • Omówisz związek między formą graficzną wiersza Julina Przybosia Gmachy a jego sensami.

  • Opiszesz wizję człowieka w mieście przedstawioną w utworze.

  • Scharakteryzujesz cechy poetyki awangardowej Juliana Przybosia i Józefa Czechowicza.

  • Określisz funkcje środków stylistycznych w wierszu Odjazd.