Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Mc9mHSHDhtj
Zdjęcie przedstawia kosmos z gwiazdami i mgławicami.

Egzystencjalizm w wersji areligijnej

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy człowiek jest swoim własnym projektem? W jaki sposób definiuje to jego wybory?

KierkegaardNietzsche, dwaj filozofowie, których uznaje się za prekursorów egzystencjalizmu, posługiwali się pojęciami religijnymi, aby określić miejsce człowieka w świecie. Kierkegaard robił to wprost, odwołując się pozytywnie i apologetycznie do historii Abrahama, Nietzsche pisał o chrześcijaństwie, demaskując jego ograniczający wpływ na człowieka. W XX w. pojawili się myśliciele, którzy tę samą tematykę - egzystencji człowieka i jego miejsca w świecie - podjęli bez odwoływania się do religii, używając języka ontologii i etyki. Należy tu w szczególności wyróżnić Jeana‑Paula Sartre'aAlberta Camusa. Dla egzystencjalistów człowiek był projektem samego siebie i projekt ten definiował jego wybory. Takie ujęcie zmieniało też myślenie o wartościach.

Twoje cele
  • Poznasz założenia areligijnego egzystencjalizmu Alberta CamusaJeana‑Paula Sartre'a.

  • Wyjaśnisz różnicę pomiędzy ujęciem problemu egzystencji i esencji (istnienia i istoty) u św. Tomasza i u Sartre'a.

  • Podsumujesz, w jaki sposób filozofowie „dojrzałego” egzystencjalizmu podchodzili do zagadnień etycznych: wolności, powinności.