Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rol0pficGO4ew
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Egzystencja.

Egzystencja

Egzystencja jest podstawową kategorią pojęciową w myśli Sartre’aCamusa. Fundamentalnym wyróżnikiem egzystencjalizmu jest twierdzenie, że sposób bycia człowieka jest odmienny niż wszystkich innych bytówbytbytów w świecie, zarówno ożywionych, jak i nieożywionych. Sartre wyjaśniał to, odwołując się do Tomaszowego rozróżnienia na egzystencję i esencję. Święty Tomasz z Akwinu dowodził, że każdy byt w świecie jest złożony z dwóch elementów: esencji (istoty), która wyprzedza egzystencję (istnienie). Cechy konstytutywne dla tej esencji określają, czym ona jest, pozwalają odróżnić ją od innych bytów. Wiemy więc na przykład, że stół różni się od krzesła, bo nie posiada jednej z cech konstytutywnych (istotnych) krzesła. Oprócz cech konstytutywnych każda rzecz posiada cechy przypadkowe − krzesło może być drewniane lub metalowe, ale te cechy nie wpływają na istotę krzesła (nie zmieniają jej). Święty Tomasz dowodził następnie, że dla każdej rzeczy stworzonej jej egzystencja jest cechą przypadkową. Nie dotyczy to jednak Boga, który jest bytem prostym – w Bogu esencja jest tożsama z egzystencją.

RiMvMMjW6z8Wf1
Ilustracja interaktywna. Ilustracja składa się z dwóch zdjęć. Pierwsze zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę. Ma krótkie, proste włosy, zaczesane do góry. Jego twarz jest owalna. Mężczyzna nosi okulary. Jest ubrany w garnitur, koszulę. Pod szyją ma zawiązany krawat. Drugie zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę. Jego twarz jest owalna, nos duży, prosty, brwi wyraziste. Mężczyzna ma krótkie włosy zaczesane ku górze. Ubrany jest w kraciastą marynarkę. Opisane elementy ilustracji interaktywnej. 1. Jean-Paul Sartre (1905—1980) Francuski filozof, powieściopisarz, dramaturg i eseista, uważany za jednego z najważniejszych, a niekiedy nawet za najważniejszego przedstawiciela XX-wiecznego egzystencjalizmu. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1964 r. W latach 1924—1928 studiował filozofię w École Normale Supérieure, a następnie od 1929 r. uczył filozofii w liceach. Cały czas poświęcał się jednocześnie pracy pisarskiej. Zmobilizowany w 1939 r., w roku 1940 dostał się do niewoli, w której spędził rok (został zwolniony ze względu na stan zdrowia). W Paryżu nawiązał kontakty z ruchem oporu. Przez większą część życia angażował się w działalność polityczną, jeśli nie czynnie, to ideowo. Jego upodobania oscylowały wokół marksizmu i komunizmu, którym chciał nadać bardziej egzystencjalistyczny charakter. Zaczął publikować jeszcze przed wojną, od razu zyskując sobie uznanie (Mdłości, 1938; Mur, 1939). W tym też czasie powstały jego pierwsze rozprawy filozoficzne na temat wyobraźni i uczuć (Zarys teorii uczuć, 1939). Po opuszczeniu obozu jenieckiego dalej intensywnie publikował; ukazały się jego dramaty, jak Muchy (1943) czy Przy drzwiach zamkniętych (1944), powieści, jak trzytomowe Drogi wolności (Wiek męski, 1945; Zwłoka, 1945; Rozpacz, 1949) czy Słowa (1960) oraz dzieła filozoficzne, zwłaszcza Byt i nicość (1943) i Krytyka dialektycznego rozumu (1960). W 1961 r. odmówił przyjęcia Legii Honorowej, a trzy lata później — literackiej Nagrody Nobla. Uzasadniał, że po pierwsze, nikt nie powinien być uhonorowany za życia, a po drugie, instytucje udzielające tych nagród są, według niego, częścią kapitalistycznej struktury, którą zwalczał. W 1972 r. Sartre miał wylew, który doprowadził do utraty wzroku — mimo to pozostał aktywny politycznie i pisarsko do końca życia. 2. Albert Camus (1913—1960) Francuski pisarz, dramaturg, dziennikarz, eseista i filozof, uważany za jednego z najważniejszych przedstawicieli XX-wiecznego egzystencjalizmu. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1957 r. Urodził się we francuskim Algierze, stąd, mimo pochodzenia francuskiego, często określał się mianem pisarza algierskiego, wspierając początkujących algierskich pisarzy. Pochodził z ubogiej rodziny, jego ojciec zginął w 1914 r. w bitwie pod Marną. Dzięki stypendium naukowemu Camus studiował filozofię oraz historię kultury antycznej na uniwersytecie w Algierze. Przez kilka lat był członkiem Francuskiej Partii Komunistycznej, ale został z niej wydalony na skutek różnicy poglądów. W czasie II wojny światowej przyjaźnił się krótko z Sartrem — szybko jednak poróżnili się, a Camus nigdy potem nie godził się już z określaniem go mianem egzystencjalisty. Jego zaangażowanie polityczne znajdowało wyraz w eseistyce i przynależności do różnych organizacji — opowiadał się przeciwko wszelkim depersonalizującym człowieka strukturom i instytucjom. Począwszy od 1947 r., poświęcił się jednak wyłącznie literaturze i filozofii. Już jego pierwsze dramaty i eseje z lat 30. spotkały się z dużym odzewem. Pierwsze prace filozoficzne (Mit Syzyfa, 1942; Człowiek zbuntowany, 1951) powstały już po przeprowadzce do Francji. Wątki filozoficzne obecne są także w jego twórczości literackiej, zwłaszcza w Obcym (1942), Dżumie (1947) i Upadku (1956). Podobnie jak Sartre był przeciwnikiem monogamii, próbując uskuteczniać ideę tzw. białego (otwartego) małżeństwa. Dwa jego związki małżeńskie skończyły się jednak rozstaniem. Zmarł tragicznie — w wypadku samochodowym.
Jean-Paul Sartre i Albert Camus
Istnieje wiele prób systematyzacji myśli egzystencjalistycznej. Najczęściej wyróżnia się egzystencjalizm ateistyczny czy areligijny oraz egzystencjalizm chrześcijański, czy — szerzej — religijny. Reprezentatywnymi przedstawicielami pierwszego z nich są Jean Paul Sartre i Albert Camus.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., Photograph by United Press International, https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Sartre dowodził natomiast, że człowiek tym się wyróżnia wśród wszystkich bytów, iż nie posiada esencji (istoty) uprzedniej w stosunku do egzystencji (istnienia), lecz odwrotnie – to egzystencja poprzedza esencję, czyli człowiek najpierw jest, a następnie się staje, tj. zyskuje jakąś istotę. Istota nie jest mu jednak dana z góry, lecz dopiero przez niego tworzona poprzez życiowe wybory. Jest to proces nieskończony − człowiek zawsze się staje. Właśnie dlatego Sartre mówił o egzystencji ludzkiej, że „musi ona koniecznie być tym, czym nie jest, i nie być tym, czym jest”.

RFAuHPmuKzRZZ1
Prezentacja.
bg‑azure

Projekt

Ponieważ byt człowieka nie jest z góry w żaden sposób określony, egzystencjaliści charakteryzują jego życie, stosując dwie kategorie: projektuwyboru. Jesteśmy tym, co wybraliśmy. A to, co wybieramy, jest konsekwencją pewnego projektu − każda osoba ma w głowie jakiś projekt samej siebie. Wyobraża sobie, jakim człowiekiem chciałaby się stać, i w ten sposób projektuje swoje życie.

W projekcie zawsze jest jednak coś prowizorycznego i przypadkowego. Życie układa się inaczej, niż człowiek sobie to wymyślił. Projektując je, nie jest w stanie wszystkiego wziąć pod uwagę, wszystkiego przewidzieć. Dlatego potrzebne jest ciągłe korygowanie wyjściowego projektu. Ponadto w projekcie człowiek skazany jest na element iluzji i fantazji – w pewnym sensie przypomina sztucznie skonstruowane postaci literackie. Egzystencjaliści różnie analizują ten literacki aspekt ludzkiej egzystencji – od uznania tego za wyraz autentyzmu i bycia jako procesu po pełne goryczy uznanie nicości własnego istnienia. To drugie ujęcie jest wyeksponowane u Fernanda Pessoi:

R10mxEz7jPQMq1
Fernando Pessoa
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Fernando Pessoa Księga niepokoju Bernarda Soaresa, pomocnika księgowego w Lizbonie

W wewnętrznym przebłysku pojąłem, że jestem nikim. W tym przebłysku okazało się, że to, co powinno być miastem, jest dziką równiną […]. Jestem przedmieściem nieistniejącego miasta, przegadanym komentarzem do nienapisanej książki. Jestem nikim, nikim. Nie umiem czuć, nie umiem myśleć, nie umiem pragnąć. Jestem postacią z planowanej powieści, przemykającą się, w stanie lotnym i szczątkowym, zanim zdołała zaistnieć, między marzeniami autora, który nie potrafił jej w pełni skonstruować.

egz5 Źródło: Fernando Pessoa, Księga niepokoju Bernarda Soaresa, pomocnika księgowego w Lizbonie, tłum. M. Lipszyc.
bg‑azure

Pytanie

Człowiek jako egzystencja i projekt sam jest dla siebie zagadką. Jego podstawowym doświadczeniem jest niezrozumienie samego siebie i świata. Dlatego egzystencjaliści charakteryzują ten rys jego bycia jako pytanie: człowiek jest pytaniem. Heidegger stwierdził, że człowiek jest „wrzucony w świat” − filozof chce przez to podkreślić przypadkowość i zagadkowość ludzkiej egzystencji.

RgnJ8KzLeu80U1
Jusepe de Ribera, Syzyf.
Sytuacja ta prowadzi do rozdarcia opisanego przez Camusa w jego interpretacji mitu Syzyfa. Już w punkcie wyjścia świat jest dla człowieka niezrozumiały, dlatego nieustannie zadaje on pytania, jest jakby ciągłym procesem zadawania pytań — wtacza na górę kamień. Nigdy jednak nie znajduje na te pytania ostatecznej odpowiedzi. Istotą postawy Syzyfa w ujęciu Camusa jest wzniesienie się na wyższy poziom świadomości i akceptacja tej sytuacji. Dzięki temu znajduje on w sobie siłę, żeby zbuntować się przeciw bogom.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Albert Camus Mit Syzyfa

Interesuje mnie Syzyf podczas powrotu, podczas tej pauzy. Twarz, która cierpi tak blisko kamieni, sama jest już kamieniem. Widzę, jak ten człowiek schodzi ciężkim, ale równym krokiem ku udręce, której końca nie zazna. Ten czas, który jest jak oddech i powraca równie niezawodnie, jak przeznaczone Syzyfowi cierpienie, jest czasem jego świadomości. W każdej z owych chwil, kiedy ze szczytu idzie ku kryjówkom bogów, jest ponad swoim losem. Jest silniejszy niż jego kamień. Jeśli ten mit jest tragiczny, to dlatego, że bohater jest świadomy. […] Nie ma takiego losu, którego nie przezwycięży pogarda. Stąd płynie milcząca radość Syzyfa.

egz6 Źródło: Albert Camus, Mit Syzyfa, tłum. J. Guze.

Z faktu akceptacji nierozumienia świata wywodzą więc egzystencjaliści osobliwą siłę człowieka, jego pascalowską moc stanięcia naprzeciw świata ze swoimi pytaniami i świadomością. Niektórzy sugerują nawet, że ta niewiedza jest właściwie naszym błogosławieństwem. Jak czytamy u Pessoi:

Fernando Pessoa Księga niepokoju Bernarda Soaresa, pomocnika księgowego w Lizbonie

Jeżeli życie daje nam coś, za co powinniśmy być wdzięczni bogom (poza samym życiem), to jest to dar nieznajomości siebie: siebie samych i siebie nawzajem. Ludzka dusza to mroczna i lepka otchłań, studnia, z której na powierzchni świata się nie korzysta. Nikt by nie mógł pokochać samego siebie, gdyby naprawdę się poznał.

egz5 Źródło: Fernando Pessoa, Księga niepokoju Bernarda Soaresa, pomocnika księgowego w Lizbonie, tłum. M. Lipszyc.
bg‑azure

Wolność i odpowiedzialność

Z faktu, że egzystencja poprzedza esencję wynika radykalna wolność człowieka. Człowiek jest własnym projektem. Nie znajduje odpowiedzi na żadne z fundamentalnych pytań, a więc żadna z odpowiedzi nie determinuje, jaki powinien być. Jest całkowicie wolny w kształtowaniu własnego losu – Sartre podkreślał to bardzo mocno. Każdy jest wolny, nawet jeśli podporządkowuje się jakiemuś autorytetowi czy guru, bo to w dalszym ciągu jest jego wybór. Wolność jest czymś, od czego człowiek – paradoksalnie – nie może się uwolnić. Dlatego Sartre dodawał, że człowiek jest skazany na wolność. Musi być wolny, nawet jeśli przed tym ucieka. Filozof dodawał następnie, że człowiek jest całkowicie odpowiedzialny − w tym sensie, że nie może zrzucić na nikogo odpowiedzialności za swe decyzje i czyny. Ta odpowiedzialność też jest tragiczna, bo człowiek musi ją na siebie wziąć mimo braku pewności, czy postępuje słusznie. Nie dysponuje bowiem żadnymi rozstrzygającymi kryteriami. Ponadto, ta odpowiedzialność ogarnia cały świat. Człowiek jest więc odpowiedzialny za wszystko. Każdy czyn czy słowo może przecież zainspirować innego człowieka.

RrceWESB2BzJ11
Eugène Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady, 1830.
„Wybrać byt ten lub inny to znaczy afirmować jednocześnie wartość tego, co wybieramy, gdyż nie możemy nigdy wybrać zła. Wybieramy zawsze dobro, a to, co jest dobre dla nas, musi być także dobre dla wszystkich. Jeżeli ponadto egzystencja poprzedza istotę, a istniejąc, chcielibyśmy jednocześnie tworzyć wzór człowieka, to wzór ten jest obowiązujący dla wszystkich ludzi i dla całej naszej epoki. W ten sposób nasza odpowiedzialność jest większa niż mogłoby się nam zdawać, gdyż angażuje całą ludzkość.”
Źródło: Jean-Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski.
bg‑azure

Trwoga i absurd

Jeśli każdy czyn pociąga za sobą odpowiedzialność za wszystkich ludzi i jeśli jednocześnie każdy jest podejmowany w obliczu radykalnej niepewności, musi to prowadzić do lęku. Podobnie do lęku prowadzą inne sytuacje opisywane przez egzystencjalistów: wrzucenie w świat, niepewność poznawcza, brak zakorzenienia. Wszystkie one narażają człowieka na trwogę, która jest na stałe wpisana w jego doświadczenie.

Egzystencjaliści różnią się od niemal wszystkich wcześniejszych filozofów, za wyjątkiem KierkegaardaSchopenhauera, tym, że twierdzą, iż w naturze człowieka, w jego kondycji nie leży szczęście − jest rozdarty i zasadniczo skazany na nieszczęście. Okresy szczęścia są jedynie jakby oczekiwaniem czy odroczeniem.

RkRiVIMzXlPQa1
Emil Cioran
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.
Emil Cioran O niedogodności narodzin

Ludzie zwykle czekają na rozczarowanie; wiedzą, że nie muszą się niecierpliwić, że ono wcześniej czy później przyjdzie, tymczasem łaskawie udzielając im zwłoki.

egz9 Źródło: Emil Cioran, O niedogodności narodzin, tłum. I. Kania.

Ludzka egzystencja rozgrywa się stale w obliczu nie tylko trwogi, ale również absurdu. Człowiek jest bytem przypadkowym, świadomym i poszukuje odpowiedzi w świecie, który jest nieprzypadkowy (bo zdeterminowany), nieświadomy, a na pytania nie udziela żadnych odpowiedzi. To zestawienie i dysproporcja rodzą absurd, który według Camusa, jest fundamentalnym rozdźwiękiem między świadomym i poszukującym sensu człowiekiem a nieświadomym i pozbawionym sensu światem. To jest absurd, który stanowi podstawowy aspekt egzystencji ludzkiej.

Albert Camus Mit Syzyfa

Rozumowanie moje pragnie pozostać wierne oczywistości, która je pobudziła. Ta oczywistość to absurd. To rozdźwięk między umysłem, który pożąda, a światem, który przynosi zawód […].

egz6 Źródło: Albert Camus, Mit Syzyfa, tłum. J. Guze.
bg‑azure

Autentyzm

Egzystencjaliści kwestionują tradycyjne wartości, takie jak piękno, dobro czy prawda, uważając je za części myślenia esencjalistycznego o człowieku. W to miejsce pojawia się w ich tekstach autentyzm. Zalecają wieść autentyczną egzystencję. Przede wszystkim należy odrzucić wyuczone schematy i stereotypy. Heidegger wyjaśniał, że większość ludzi robi wiele rzeczy dlatego, że „się” tak robi. Autentyzm wymaga odrzucenia „się”. Każdy czyn człowieka powinien być konsekwencją świadomego wyboru siebie. Częścią tej świadomości jest podjęcie wolności oraz akceptacja absurdu i trwogi. Według Sartre’a, większość ludzi odwraca się od wolności, która jest dla nich brzemieniem. Nie podejmują świadomie i samodzielnie swoich życiowych decyzji. Autentyczna egzystencja wymaga wzięcia odpowiedzialności za swoje życie oraz pełnego zaangażowania się w swoje wybory. Heidegger wyjaśnił także, że rysem fundamentalnym autentycznego bycia jest troska.

R1cda5m1UMDfF1
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Martin Heidegger Bycie i czas

Troskliwość okazuje się ukonstytuowaniem bycia jestestwa, odpowiednio do swoich różnorakich możliwości spojonym  z byciem tego jestestwa ku objętego zatroskaniem światu oraz z właściwym byciem ku samemu sobie. Wspólne bycie opiera się zrazu, a często wyłącznie, na tym, co w takim byciu wspólnie objęte zatroskaniem.

egz11 Źródło: Martin Heidegger, Bycie i czas, tłum. B. Baran.

Zatroskanie to zaangażowanie w to, co nas obchodzi. Autentyzm to pogłębiona świadomość przedmiotu tego zatroskania.

Słownik

apologetyczny
apologetyczny

(gr. apología – mowa obrończa, usprawiedliwienie) broniący przed zarzutami, usprawiedliwiający, a zarazem pochwalny

byt
byt

(prasł. bytъ — byt) podstawowa, najogólniejsza kategoria filozoficzna, oznaczająca wszystko to, co istnieje, czyli: wszystkie rzeczy w ogóle lub każdą poszczególną rzecz wyróżnioną ze względu na właściwe jej cechy