Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RAW1YRUDA4rlu
Ilustracja przedstawia tryptyk złożony z różnych wersji portretu kobiety. Postać ma półdługie włosy i zniekształconą twarz. Jej brwi są ciemne, oczy i nos duże, a usta wydatne. Portret po lewej stronie prezentuje prawy profil kobiety. Środkowy ukazuje twarz zwróconą przodem do nas. Prawy zaś przedstawia lewy profil.

Współczesność – powtórzenie wiadomości cz. 3

Francis Bacon, Trzy studia do portretu Henrietty Moraes, 1963
Źródło: Wikiart, tylko do użytku edukacyjnego.

Obraz polskiej literatury współczesnej w ogromnej mierze kształtowany był przez doświadczenie wojny. Przeżycie pokoleniowe znajdowało odzwierciedlenie w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego i wspomnieniach Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego. Tematyka wojenna była także kluczowa dla balansującej na granicy reportażu i eseju twórczości Hanny Krall. Świadomość działania totalitarnych mechanizmów wyznaczała kierunki rozwoju powojennej poezji, zmuszała twórców do redefiniowania jej misji i badania jej możliwości.

Twoje cele
  • Wymienisz najważniejsze postacie polskiej literatury współczesnej i podasz przykłady ich dzieł.

  • Scharakteryzujesz prozę i poezję powojenną.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób doświadczenie totalitaryzmu kształtowało współczesną poetykę.

  • Przeanalizujesz sposób diagnozowania rzeczywistości, typowy dla polskiego dramatu współczesnego.