Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Ryb3naQpR3QHB
Ilustracja dekoracyjna przedstawia starą mapę. Po lewej stronie mapy jest rysunek kompasu, po prawej stronie w dolnym rogu znajduje się statek.

Rozwój nauk geograficznych

Źródło: Licencja Pixabay, dostępny w internecie: https://pixabay.com.

Nauka jest napędem rozwojowym cywilizacji. To umiejętność uczenia się, stosowania narzędzi, poszukiwaniu rozwiązań oraz przewidywania skutków spowodowała, że 200 tysięcy lat temu na Ziemi pojawił się Homo sapiens (Człowiek rozumny).

Już od zarania dziejów ludzie uczyli się, obserwując otoczenie, a przyroda stanowiła dla nich jeden z głównych elementów skupiających uwagę. Wiedza co, gdzie i jak pozwalała im na znalezienie pożywienia, wybranie najdogodniejszego miejsca do zamieszkania czy ochrony przed żywiołami przyrody. Kiedy utworzyły się struktury – społeczeństwa i państwa, wiedza o otoczeniu była kluczem do ich rozwoju lub przeciwnie - upadku. W ten sposób geografia, choć jeszcze nienazwana i nieokreślona jako nauka, okazywała się nad wyraz potrzebna. I mimo upływu czasu oraz rozwoju technologii, rola tej dyscypliny nauki nadal jest ważna, zwłaszcza dzisiaj, kiedy stoimy u progu wielkich zmian zachodzących w przyrodzie.

Twoje cele
  • Wymienisz najważniejszych przedstawicieli nauk geograficznych.

  • Scharakteryzujesz idee oraz koncepcje, które wpływały na rozwój geografii jako nauki.

  • Ocenisz rolę wynalazków i odkryć geograficznych dla poszerzania wiedzy o przyrodzie.