Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1IbESedsbHuH
Zdjęcie przedstawia ścianę, która zbudowana jest z czerwonych cegieł.

Marks i socjalizm

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy wiesz, dlaczego dzień pracy zazwyczaj trwa osiem godzin? Albo jak to się stało, że powstały związki zawodowe, dzięki którym pracownicy mogą dochodzić swoich praw? I skąd właściwie wzięły się prawa pracownicze? Odpowiedź na te wszystkie pytania mogłaby brzmieć: Karol Marks. To oczywiście spore uproszczenie (np. ośmiogodzinny dzień pracy postulował w roku 1817 walijski socjalista Robert Owen), jednak to właśnie pod wpływem myśli współautora Manifestu Partii Komunistycznej (1848) zaczęto mówić więcej o fatalnej sytuacji klasy robotniczej w XIX wieku i między innymi dzięki jego działalności sytuacja ta zaczęła się poprawiać, a klasa robotnicza zaczęła odczuwać swoją siłę.

Twoje cele
  • Poznasz założenia socjalizmu Karola Marksa.

  • Zbadasz, jakie elementy sytemu Hegla stanowiły inspirację dla filozofii Marksa.

  • Przeanalizujesz wpływ socjalizmu naukowego na historię XIX i XX wieku.

  • Na przykładzie Manifestu Partii Komunistycznej ocenisz aktualność myśli Marksa i Engelsa.

  • Zastanowisz się, dlaczego podczas Wiosny Ludów w 1848 nie doszło do rewolucji komunistycznej.

  • Wyjaśnisz, na czym polegała krytyka kapitalizmu zaprezentowana przez Karola Marksa w Kapitale.

  • Wytłumaczysz pojęcia alienacji i fetyszyzmu towarowego w kontekście filozofii Karola Marksa.